Obrazek użytkownika Publiczna Szkoła Podstawowa im.Marii Konopnickiej w Suchowoli
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO: Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia.
Data ostatnich wyborów: 
piątek, Września 28, 2018
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Na początku września walne zebranie samorządów klasowych wyłoniło spośród swoich klas Szkolną Komisję Wyborczą. Przygotowania do wyborów rozpoczęliśmy od stworzenia ankiety dotyczącej roli i zadań SU w naszej szkole, w celu ewaluacji podejmowanych działań i usprawnienia przyszłej pracy. Następnie wspólnie przeanalizowaliśmy wyniki oraz dokumentację SU - regulamin.

Zadaniem komisji było czuwanie nad prawidłowym przebiegiem kampanii jak i samych wyborów oraz:

- przyjmowanie zgłoszeń kandydatów,
- sporządzenie listy uprawnionych do głosowania,
- przygotowanie debaty wyborczej dla kandydatów,
- zapoznanie uczniów z ordynacją wyborczą i sposobem głosowania,
- wydrukowanie/ksero kart do głosowania,
-przygotowanie lokalu wyborczego

Wychowawcy klas zaangażowali się w przeprowadzenie zajęć o świadomym głosowaniu w wyborach oraz pani od WOSu podjęła się tematyki lekcji o wyborach samorządowych 21 października.

Na godzinach wychowawczych nawet najmłodsi uczniowie dowiedzieli się m.in co może Samorząd Uczniowski, jakie prawa mają uczniowie i jak mogą ich bronić. Dokonaliśmy refleksji czym jest szkoła...a najstarsi uczniowie klas 7-8 zagłębili się w tematykę zadań samorządu lokalnego.Szczególnie na zajęciach z WOS-u uczniowie dyskutowali nad świadomym wyborem  kandydatów do samorządu lokalnego (jakimi kryteriami należy się kierować przed podjęciem decyzji).
Z uwagi na to, że władze samorządowe wpływają na codzienne życie  mieszkańców doszliśmy do wniosku,że udział w wyborach powinien być obowiązkowy. Osoby, które nie przystępują do głosowania odbierają sobie prawo do "narzekania" i nie mają wpływu na rzeczywistość . Postanowiliśmy zachęcić dorosłych mieszkańców naszej miejscowości do uczestnictwa w wyborach.
Najlepszym momentem na to okazało się zbliżające spotkanie z rodzicami w szkole...
 
Dnia 26 września przedstawiciele klasy ósmej (po zebraniu wniosków od klas 7-8) podczas zebrania wystosowali apel do rodziców. (mieliśmy trochę wątpliwości jak zostanie odebrana nasza akcja, ale za zgodą pani dyrektor i w przedmowie nawiązującej do tego, że bierzemy udział w akcji "Samorządy mają głos" wypadło całkiem nieźle )
Ponadto opracowaliśmy ulotki zachęcające dorosłych do udziału w wyborach samorządowych 21 października, które zostały rozprowadzone w naszej miejscowości.

Do wyborów na przewodniczącego SU zgłosiło się czworo kandydatów. Wszyscy kandydaci wykonali plakaty wyborcze, które zawisły na tablicy SU. Tym samym rozpoczęła się kampania wyborcza… zawiązały się komitety wyborcze…. Akcje-agitacje…… ulotki wyborcze.

Tuż przed wyborami odbyła się debata  przedwyborcza. Gdy już po trwającej niemal miesiąc kampanii mieliśmy ukierunkowane poglądy, co do wyboru kandydata..... (zawiązane komitety wyborcze, listy poparcia , "cukierki wyborcze", ulotki na ścianach szkoły itd. ) prezentacja kandydatów dała nam dużo do myślenia...

Wszyscy chętni do udziału w debacie zebrali się w sali gimnastycznej 27 września o godz. 10.00 . Zaczęliśmy od prezentacji kandydatów i zebranych pytań z ankiety uczniów (o co chciałbyś zapytać przyszłego Przewodniczącego SU)

Dzień wyborów- 28 września 2018r uczniowie przychodzili do lokalu i głosowali, zaznaczając nazwisko tylko jednego kandydata.
W głosowaniu tajnym, bezpośrednim i powszechnym wyłoniliśmy samorządową reprezentację szkoły. Głosowanie przebiegło bardzo sprawnie i już po kilkunastu minutach komisja zabrała się do liczenia głosów.
 
Po zakończeniu wyborów komisja sporządziła protokół i podała do publicznej wiadomości wyniki. W wyborach wzięło udział 80 uprawnionych do głosowania, co daje frekwencję 96%. Oddano 80 głosów ważnych.
 
Wybory zostały przeprowadzone w sposób prawidłowy, zgodnie z Regulaminem SU naszej szkoły.

Zdecydowaną większością głosów wygrał uczeń klasy VI Michał Kos (34 głosy). W skład Zarządu SU weszli także: Angelika Bryła (25 głosów)- z-ca przewodniczącego, Anna Stawiarz (11 głosów)- skarbnik i Karolina Dudek (10 głosów)- sekretarz.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

członkowie komisji wyborczej

nauczyciel WOSu i świetlicy

uczniowie starszych klas

wychowawcy

dyrektor

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Ogólnie była to świetna zabawa i prawdziwa lekcja demokracji. Najtrudniejsze co mogłoby sie wydawać to akcja profrekwencyjna dla dorosłych i czas na przeprowadzenie lekcji o świadomym głosowaniu, ale daliśmy radę ;)

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Zaangażowanie dużej liczby uczniów jak i nauczycieli. Duża świadomość uczniów dotycząca swoich praw i obowiązków oraz zadań samorządu teretorialnego.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Regulamin samorzadu uczniowskiego sd.docx (29KB)
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://wybory.ceo.org.pl/user-relations
Dodatkowe informacje: 

Udział w akcji "Samorządy mają głos"

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

Dziękuję za umieszczenie regulaminu SU – jest on bardzo precyzyjnie i szczegółowo opisany. To ważne, by tak istotny szkolny regulamin był treściwy i zawierał wszystkie niezbędne informacje. Wam się to udało.

Gratuluję Wam wysokiej frekwencji na wyborach. To oznacza, że dla młodzieży i dzieci ten dzień jest ważny.

Świetnie, że zostały przeprowadzone lekcje o wyborach szkolnych oraz samorządowych. Cieszy mnie, że zajęcia przyczyniły się do szerszej refleksji w tym temacie.

Jestem przekonana, że Wasze kampanie pro frekwencyjne wpłynęły na to, że dorośli poszli głosować. Może warto te kampanie powtarzać w przypadku tegorocznych wyborów? Serdecznie Was do tego zachęcam.

Pozdrawiam

---------------------------------------------

Droga Grupo,

Dziękuję za dodanie relacji w obszarze „Wybory”. Relacja jest bardzo obszerna i szczegółowa, jednak brakuje w niej ordynacji wyborczej (regulaminu SU).

Po uzupełnieniu przez Was, przygotuję informację zwrotną.

Pozdrawiam serdecznie