Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa im. Marii Kilar w Kleszczynie
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO: Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia.
Data ostatnich wyborów: 
poniedziałek, Czerwca 18, 2018
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Za organizację wyborów odpowiadała komisja wyborcza składająca się z przedstawicieli klas IV-VII. Po ogłoszeniu terminu wyborów opiekun SU przeprowadził szkolenie z zakresu organizowania i przeprowadzania wyborów. Członkowie zapoznali się z zasadami przeprowadzania wyborów i rozdzielili między sobą zadania. Komisja stworzyła listę i ogłosiła nazwiska 15 kandydatów. Ordynacja wyborcza w naszej szkole, zgodnie z regulaminem SU, przyznaje czynne prawo wyborcze wszystkim uczniom i uczennicom, natomiast bierne prawo wyborcze uczniom klas III-VII. Prawo nie jest ograniczone oceną z zachowania, średnią ocen z zajęć edukacyjnych, ani opinią nauczyciela, wychowawcy czy dyrektora. Na kartach do głosowania pojawiły się wszystkie nazwiska kandydatów oraz krótka instrukcja, jak głosować, aby głos był ważny. Ponadto w większości klas na godzinach wychowawczych przeprowadzono krótkie pogadanki zachęcające uczniów i uczennice do  świadomego głosowania w wyborach. Komisja wyborcza wspólnie z opiekunem przygotowała lokal wyborczy, umieszczono zaplombowaną urnę i parawany, aby zapewnić tajność głosowania.

Frekwencja w wyborach do Zarządu SU i opiekuna SU wyniosła 83%. Liczba wyborców uprawnionych do głosowania - 99 osoby, liczba wyborców, którym wydano karty do głosowania -  82 osoby, liczba kart ważnych wyniosła 82.

Na podstawie ilości zdobytych  głosów, spośród 15 kandydatów komisja wyborcza powołała nowy Zarząd Samorządu Uczniowskiego, który już od 3 września 2018 r. identyfikuje i reprezentuje potrzeby całej społeczności szkolnej. Komisja wyborcza w ciągu 2 dni na apelu szkolnym przedstawiła wyniki wyborów, przedstawiła społeczności szkolnej nowy Zarząd Samorządu Uczniowskiego, a na apelu porządkowym, który odbył się w drugim tygodniu września Zarząd przedstawił plan pracy Samorządu Uczniowskiego oraz obowiązki i kompetencje poszczególnych organów Samorządu Uczniowskiego.

W miesiącu wrześniu zostali też wybrani Przedstawiciele Samorządów Klasowych, którzy wspierać będą Zarząd SU i troszczyć się o realizację zaplanowanych zadań.

Warto nadmienić, że spośród wszystkich nauczycieli posiadających bierne prawo wyborcze, społeczność uczniowska naszej szkoły, wybrała w wyborach powszechnych i tajnych również opiekuna SU.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację wyzwania zaangażowani byli uczniowie klasy VII, którzy przygotowali lokal wyborczy i stanowili część komisji wyborczej. odpowiedzialną za sprawny przebieg wyborów oraz wychowawcy klas, którzy na godzinach wychowawczych przeprowadzili pogadanki, dlaczego warto głosować.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniej było zachęcić kandydatów do prezentacji swoich programów.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Sukces szkoły to naszym zdaniem wysoka frekwencja na wyborach - 83%, dobrze urządzony lokal wyborczy (korzystamy z urny i przegródek do głosowania wykorzystywanych przez obwodowe komisje wyborcze), co nadaje szkolnym wyborom powagi i wyższej rangi oraz fakt, że nasze wybory są pięcioprzymiotnikowe.  Ważną dla nas kwiestią jest również możliwość wyboru opiekuna SU w wyborach demokratycznych. W naszej szkole społeczność uczniowska wybiera nauczyciela, którego darzy zaufaniem i który jest wsparciem dla ich działania, ponieważ jeszcze w wielu polskich szkołach funkcję tę pełnią nauczyciele wskazani przez dyrektora szkoły.

 

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Linki związane z realizacją wyzwania: 
http://spkleszczyna.edu.pl/samorzad.htm
http://spkleszczyna.edu.pl/regulamin.htm
Dodatkowe informacje: 

2. Robimy przegląd dotychczasowego regulaminu samorządu uczniowskiego, zmieniamy i dostosowujemy zapisy regulaminu SU do naszych potrzeb i aktualnej sytuacji w szkole. Regulamin zawiera zgodną z demokratycznymi zasadami i procedurami ordynację wyborczą. 

W związku z tym, że poprzedni regulamin nie zawierał zapisu o przeprowadzaniu kampanii wyborczej kandydaci w niedostateczny spodób prezentowali swoje programy wyborcze. Zdecydowanie była to słaba strona wyborów. 

W naszej szkole zaistniała potrzeba wprowadzenia zmian w dotychczasowym regulaminie SU. Słabym punktem wcześniejszego regulaminu był brak zasad przeprowadzania kampanii wyborczej. Społeczność szkolna nie miała okazji lepiej poznać swoich kandydatów, a sami kandydaci nie angażowali się w poznanie potrzeb i opinii kolegów i koleżanek w sprawach funkcjonowania szkoły.

Na październikowym spotkaniu SU uczniowie wysunęli wniosek o konieczności przywrócenia kampanii wyborczej jako stałego elementu wyborów. Wspólnie z opiekunem opracowali propozycję zasad przebiegu kampanii wyborczej. Ogólne jej zasady zawiera Regulamin SU, szczegółowe – Poradnik Kandydata SU.  

Projekt Poradnika Kandydata SU został przedstawiony i przeanalizowany z wychowawcami na lekcjach wychowawczych, a na kolejnym zebraniu SU przegłosowany i zatwierdzony do wdrażania. Po raz pierwszy w naszej szkole będzie zastosowany w czerwcu 2019r. podczas wyborów do Samorządu Uczniowskiego na rok szkolny 2019/2020.

Z inicjatywy uczniów zastała zaostrzona zasada zgłaszania kandydatury, poprzez zebranie co najmniej 10 podpisów uczniów/uczennic z różnych klas, popierających kandydata.

Wszelkie zmiany zostały uchwalone większością głosów i zaakceptowane przez społeczność uczniowską.

PORADNIK DLA KANDYDATA DO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

1.Poznaj swojego wyborcę:

  • porozmawiaj ze swoimi kolegami/koleżankami lub uczniami z innych klas,
  • przypominaj o wyborach i swojej kandydaturze,
  • zapytaj, co podoba się im w szkole, czego brakuje, a co chcieliby zmienić,
  • zbierz te informacje w całość.

2.Przygotuj program wyborczy:

  • twój program musi być atrakcyjny, ale przede wszystkim realny,
  • unikaj obietnic bez pokrycia,
  • spisz program w zwięzłej i czytelnej formie.

3.Przedstaw swoje mocne strony:

  • zastanów się, co jest twoją mocną stroną , co wyróżnia cię od innych kandydatów,
  • opisz jeden ze swoich atutów.

4.Przemyśl strategię kampanii wyborczej:

  • Zastanów się jak dotrzeć do uczniów twojej szkoły,
  • wykonaj plakaty, ulotki,
  • przedstaw swoją kandydaturę na godzinach wychowawczych w poszczególnych klasach,
  • poproś przewodniczącego SU/opiekuna o zorganizowanie debaty uczniowskiej.

5.Wymyśl hasło przewodnie kampanii:

  • zastanów się, który postulat będzie dla wyborców najatrakcyjniejszy,
  • uczyń go tematem przewodnim kampanii,
  • na tym postulacie oprzyj hasło przewodnie swojej kampanii,
  • zastanów się, dlaczego wyborca powinien zagłosować na ciebie,
  • odwołaj się do emocji wyborców.

6.Zadbaj o oprawę:

  • jeśli to możliwe, przygotuj gadżety (opaski na rękę, t-shirty w wybranym kolorze, które nosić będą twoi zwolennicy, itp.)
  • załóż własny fanpejdż i rozreklamuj go wśród uczniów szkoły (powinien od zawierać twój pełny program, aktualności z kampanii, wpisy o życiu szkoły oraz inne ciekawe informacje),
  • przygotuj krótką reklamówkę video i rozpowszechnij filmik wśród uczniów.

7.Bądź sobą!

  • nie wzoruj się na negatywnych zachowaniach innych,
  • szanuj swoich kontrkandydatów,
  • pamiętaj, że ty i twoi kontrkandydaci stoją po tej samej stronie – wszyscy chcą coś zmienić na lepsze.
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

Dziękuję za dodanie relacji w obszarze „Wybory”. Stworzyliście bardzo obszerną i szczegółową relację. Zapoznałam się z Waszą ordynacją wyborczą, jest ona dobrze napisana. Dużym jej atutem jest szczegółowe i konkretne podejście do tematu. „ Prawo nie jest ograniczone oceną z zachowania, średnią ocen z zajęć edukacyjnych, ani opinią nauczyciela, wychowawcy czy dyrektora” – cieszę się, że ta zasada funkcjonuje w Waszej szkole.

Ja również uważam, że frekwencja na poziomie 83% to sukces! Bardzo mi się podobają stanowiska do głosowania – z całą pewnością zapewniają intymność podczas oddawania głosu.

Wasz poradnik dla kandydujących osób jest bardzo rzeczowo napisany – jestem przekonana, że stanowi wartościową lekturę dla każdej osoby, która kandyduje do władz SU. Trzymam kciuki za kandydatów w czerwcu 2019 r., mam nadzieję, że poradnik ułatwi im przygotowanie się do realizacji programu oraz kampanii.

Z mojej strony jeszcze jedna ważna rzecz: Wasza relacja zasłużyła na status super-relacji!

Pozdrawiam serdecznie