Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
1. Wybory - Szkoła Podstawowa im. Marii Kilar w Kleszczynie
Za organizację wyborów odpowiadała komisja wyborcza składająca się z przedstawicieli klas IV-VII. Po ogłoszeniu terminu wyborów opiekun SU przeprowadził szkolenie z zakresu organizowania i przeprowadzania wyborów. Członkowie zapoznali się z zasadami przeprowadzania wyborów i rozdzielili między sobą zadania. Komisja stworzyła listę i ogłosiła nazwiska 15 kandydatów. Ordynacja wyborcza w naszej szkole, zgodnie z regulaminem SU, przyznaje czynne prawo wyborcze wszystkim uczniom i uczennicom, natomiast bierne prawo wyborcze uczniom klas III-VII. Prawo nie jest ograniczone oceną z zachowania, średnią ocen z zajęć edukacyjnych, ani opinią nauczyciela, wychowawcy czy dyrektora. Na kartach do głosowania pojawiły się wszystkie nazwiska kandydatów oraz krótka instrukcja, jak głosować, aby głos był ważny. Ponadto w większości klas na godzinach wychowawczych przeprowadzono krótkie pogadanki zachęcające uczniów i uczennice do świadomego głosowania w wyborach. Komisja wyborcza wspólnie z opiekunem przygotowała lokal wyborczy, umieszczono zaplombowaną urnę i parawany, aby zapewnić tajność głosowania.
Frekwencja w wyborach do Zarządu SU i opiekuna SU wyniosła 83%. Liczba wyborców uprawnionych do głosowania - 99 osoby, liczba wyborców, którym wydano karty do głosowania - 82 osoby, liczba kart ważnych wyniosła 82.
Na podstawie ilości zdobytych głosów, spośród 15 kandydatów komisja wyborcza powołała nowy Zarząd Samorządu Uczniowskiego, który już od 3 września 2018 r. identyfikuje i reprezentuje potrzeby całej społeczności szkolnej. Komisja wyborcza w ciągu 2 dni na apelu szkolnym przedstawiła wyniki wyborów, przedstawiła społeczności szkolnej nowy Zarząd Samorządu Uczniowskiego, a na apelu porządkowym, który odbył się w drugim tygodniu września Zarząd przedstawił plan pracy Samorządu Uczniowskiego oraz obowiązki i kompetencje poszczególnych organów Samorządu Uczniowskiego.
W miesiącu wrześniu zostali też wybrani Przedstawiciele Samorządów Klasowych, którzy wspierać będą Zarząd SU i troszczyć się o realizację zaplanowanych zadań.
Warto nadmienić, że spośród wszystkich nauczycieli posiadających bierne prawo wyborcze, społeczność uczniowska naszej szkoły, wybrała w wyborach powszechnych i tajnych również opiekuna SU.
W realizację wyzwania zaangażowani byli uczniowie klasy VII, którzy przygotowali lokal wyborczy i stanowili część komisji wyborczej. odpowiedzialną za sprawny przebieg wyborów oraz wychowawcy klas, którzy na godzinach wychowawczych przeprowadzili pogadanki, dlaczego warto głosować.
Najtrudniej było zachęcić kandydatów do prezentacji swoich programów.
Sukces szkoły to naszym zdaniem wysoka frekwencja na wyborach - 83%, dobrze urządzony lokal wyborczy (korzystamy z urny i przegródek do głosowania wykorzystywanych przez obwodowe komisje wyborcze), co nadaje szkolnym wyborom powagi i wyższej rangi oraz fakt, że nasze wybory są pięcioprzymiotnikowe. Ważną dla nas kwiestią jest również możliwość wyboru opiekuna SU w wyborach demokratycznych. W naszej szkole społeczność uczniowska wybiera nauczyciela, którego darzy zaufaniem i który jest wsparciem dla ich działania, ponieważ jeszcze w wielu polskich szkołach funkcję tę pełnią nauczyciele wskazani przez dyrektora szkoły.
2. Robimy przegląd dotychczasowego regulaminu samorządu uczniowskiego, zmieniamy i dostosowujemy zapisy regulaminu SU do naszych potrzeb i aktualnej sytuacji w szkole. Regulamin zawiera zgodną z demokratycznymi zasadami i procedurami ordynację wyborczą.
W związku z tym, że poprzedni regulamin nie zawierał zapisu o przeprowadzaniu kampanii wyborczej kandydaci w niedostateczny spodób prezentowali swoje programy wyborcze. Zdecydowanie była to słaba strona wyborów.
W naszej szkole zaistniała potrzeba wprowadzenia zmian w dotychczasowym regulaminie SU. Słabym punktem wcześniejszego regulaminu był brak zasad przeprowadzania kampanii wyborczej. Społeczność szkolna nie miała okazji lepiej poznać swoich kandydatów, a sami kandydaci nie angażowali się w poznanie potrzeb i opinii kolegów i koleżanek w sprawach funkcjonowania szkoły.
Na październikowym spotkaniu SU uczniowie wysunęli wniosek o konieczności przywrócenia kampanii wyborczej jako stałego elementu wyborów. Wspólnie z opiekunem opracowali propozycję zasad przebiegu kampanii wyborczej. Ogólne jej zasady zawiera Regulamin SU, szczegółowe – Poradnik Kandydata SU.
Projekt Poradnika Kandydata SU został przedstawiony i przeanalizowany z wychowawcami na lekcjach wychowawczych, a na kolejnym zebraniu SU przegłosowany i zatwierdzony do wdrażania. Po raz pierwszy w naszej szkole będzie zastosowany w czerwcu 2019r. podczas wyborów do Samorządu Uczniowskiego na rok szkolny 2019/2020.
Z inicjatywy uczniów zastała zaostrzona zasada zgłaszania kandydatury, poprzez zebranie co najmniej 10 podpisów uczniów/uczennic z różnych klas, popierających kandydata.
Wszelkie zmiany zostały uchwalone większością głosów i zaakceptowane przez społeczność uczniowską.
PORADNIK DLA KANDYDATA DO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
1.Poznaj swojego wyborcę:
- porozmawiaj ze swoimi kolegami/koleżankami lub uczniami z innych klas,
- przypominaj o wyborach i swojej kandydaturze,
- zapytaj, co podoba się im w szkole, czego brakuje, a co chcieliby zmienić,
- zbierz te informacje w całość.
2.Przygotuj program wyborczy:
- twój program musi być atrakcyjny, ale przede wszystkim realny,
- unikaj obietnic bez pokrycia,
- spisz program w zwięzłej i czytelnej formie.
3.Przedstaw swoje mocne strony:
- zastanów się, co jest twoją mocną stroną , co wyróżnia cię od innych kandydatów,
- opisz jeden ze swoich atutów.
4.Przemyśl strategię kampanii wyborczej:
- Zastanów się jak dotrzeć do uczniów twojej szkoły,
- wykonaj plakaty, ulotki,
- przedstaw swoją kandydaturę na godzinach wychowawczych w poszczególnych klasach,
- poproś przewodniczącego SU/opiekuna o zorganizowanie debaty uczniowskiej.
5.Wymyśl hasło przewodnie kampanii:
- zastanów się, który postulat będzie dla wyborców najatrakcyjniejszy,
- uczyń go tematem przewodnim kampanii,
- na tym postulacie oprzyj hasło przewodnie swojej kampanii,
- zastanów się, dlaczego wyborca powinien zagłosować na ciebie,
- odwołaj się do emocji wyborców.
6.Zadbaj o oprawę:
- jeśli to możliwe, przygotuj gadżety (opaski na rękę, t-shirty w wybranym kolorze, które nosić będą twoi zwolennicy, itp.)
- załóż własny fanpejdż i rozreklamuj go wśród uczniów szkoły (powinien od zawierać twój pełny program, aktualności z kampanii, wpisy o życiu szkoły oraz inne ciekawe informacje),
- przygotuj krótką reklamówkę video i rozpowszechnij filmik wśród uczniów.
7.Bądź sobą!
- nie wzoruj się na negatywnych zachowaniach innych,
- szanuj swoich kontrkandydatów,
- pamiętaj, że ty i twoi kontrkandydaci stoją po tej samej stronie – wszyscy chcą coś zmienić na lepsze.
Droga Grupo,
Dziękuję za dodanie relacji w obszarze „Wybory”. Stworzyliście bardzo obszerną i szczegółową relację. Zapoznałam się z Waszą ordynacją wyborczą, jest ona dobrze napisana. Dużym jej atutem jest szczegółowe i konkretne podejście do tematu. „ Prawo nie jest ograniczone oceną z zachowania, średnią ocen z zajęć edukacyjnych, ani opinią nauczyciela, wychowawcy czy dyrektora” – cieszę się, że ta zasada funkcjonuje w Waszej szkole.
Ja również uważam, że frekwencja na poziomie 83% to sukces! Bardzo mi się podobają stanowiska do głosowania – z całą pewnością zapewniają intymność podczas oddawania głosu.
Wasz poradnik dla kandydujących osób jest bardzo rzeczowo napisany – jestem przekonana, że stanowi wartościową lekturę dla każdej osoby, która kandyduje do władz SU. Trzymam kciuki za kandydatów w czerwcu 2019 r., mam nadzieję, że poradnik ułatwi im przygotowanie się do realizacji programu oraz kampanii.
Z mojej strony jeszcze jedna ważna rzecz: Wasza relacja zasłużyła na status super-relacji!
Pozdrawiam serdecznie
- Zaloguj się aby dodać komentarz.