Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Mrokowie
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
4. Robimy przegląd dotychczasowego regulaminu SU, dostosowujemy go do naszych potrzeb i aktualnej sytuacji w szkole. Regulamin zawiera zgodną z zasadami i procedurami demokratycznymi ordynację wyborczą.
Data ostatnich wyborów: 
wtorek, Września 25, 2018
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Zespół projektowy, w którego skład wchodzą członkowie Zarządu SU podjął się przeanalizowania dotychczasowych dokumentów SU w naszej szkole. Uznaliśmy, że w tym roku mieliśmy problemy z przeprowadzeniem wyborów samorządowych, które odbyły się we wrześniu. Nasi koledzy nie do końca wiedzieli jak je zorganizować, dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się dokładniej naszej Ordynacji Wyborczej, która okazała się dokumentem nieaktualnym i nie do końca zgodnym z zasadami demokratycznymi.

Przede wszystkim dokonaliśmy zmian formalnych – zmieniliśmy nazwę szkoły - nasza szkoła jest obecnie szkołą podstawową, a nie gimnazjum.

Dokonaliśmy ważnej zmiany związanej z biernym prawem wyborczym, które do tej pory było uzależnione od oceny zachowania. Po naszych zmianach, do SU może kandydować każdy uczeń, niezależnie od oceny zachowania, który nie wchodzi w konflikt ze szkolnym prawem.

Dokonaliśmy również zmiany terminu przeprowadzania wyborów. Do tej pory wybory były przeprowadzane w czerwcu, od tego roku we wrześniu, co opisaliśmy szczegółowo w Ordynacji. Uszczegółowiliśmy zapisy związane z pracą Uczniowskiej Komisji Wyborczej, a także z wybieraniem opiekunów SU.

Ważnym etapem naszej pracy była rozmowa z dyrektorem szkoły, którego przekonaliśmy do naszych zmian i nowy dokument został zamieszczony na stronie szkoły – jest udostępniony dla całej szkolnej społeczności i dla wszystkich zainteresowanych osób.

O zmianach w Ordynacji Wyborczej poinformowaliśmy wszystkich uczniów, począwszy od klasy pierwszej – skończywszy na uczniach klas gimnazjalnych. Nasi przedstawiciele w każdej klasie wygłosili krótką prelekcję na ten temat. Dodatkowo, powiększony tekst nowej Ordynacji powiesiliśmy na tablicach ogłoszeń i jest on dostępny dla każdego ucznia np. podczas przerwy.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Zespół projektowy współpracował z członkami sekcji samorządowych. Zbieraliśmy pomysły, prowadziliśmy dyskusje na temat tego co należy w naszej Ordynacji poprawić. Przypieczętowaniem naszej pracy była pełna akceptacja zaproponowanych przez nas zmian przez dyrektora szkoły.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejszym okazał się brak czasu na realizację tego wyzwania, a trzeba było to zrobić – to jest dla nas ważne. Nałożyły się nam terminy różnych przedsięwzięć. Dużą trudnością był również język tego dokumentu. Ordynacja jest prawnym dokumentem i wymaga specjalnego słownictwa – pomógł nam w tym zadaniu nasz opiekun.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Udało się nam poprawić zasady przeprowadzania wyborów samorządowych. Dzięki naszym zapisom zorganizowanie i przeprowadzenie wyborów powinno być dużo łatwiejsze. Możliwość kandydowania w wyborach samorządowych będzie teraz sprawiedliwa – dostępna dla wszystkich uczniów, którzy będą chcieli zrobić coś dla siebie i swoich kolegów.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://zspmrokow.pl/2015-05-18-11-09-30/dokumenty-szkoly
Dodatkowe informacje: 

Wprowadzenie do ordynacji zapisu "uczeń, który rzetelnie realizuje obowiązki szkolne, nie wchodzi w konflikty z prawem szkolnym, a jego postawa nie budzi zastrzeżeń” było podyktowane naszym doświadczeniem polegającym na tym, że zdarzały się sytuacje, w których przez sporą grupę uczniów, dla zabawy, byli promowani kandydaci o "wątpliwej reputacji" (nawet mający na swoim kącie wykroczenia szkolne) i okazywało się, że nie podejmowali w rezultacie zadań samorządowych. Uzyskiwali duże poparcie dla tzw. zabawy. Chcieliśmy uniknąć podobnych sytuacji (wcześniej warunkowała nam to ocena z zachowania).

Odnośnie weryfikacji postawy, to zakładamy, że taki zapis jest dla naszych uczniów jasny - "nie budzi zastrzeżeń" to znaczy, że nie ma negatywnych uwag. Naszym zdaniem każdy kandydat sam zweryfikuje swoją postawę przed zgłoszeniem swojej kandydatury - tak prezentowaliśmy ten zapis podczas spotkań SU.

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga grupo,

dziekuję za dodanie komentarza do relacji. Relacja została zaakceptowana, jednak chciałabym Was poprosić o refleksję. Ocena postawy, "która nie budzi zastrzeżeń" bez kryteriów może być bardzo stronnicza. Wcześniej była to ocena z zachowania - bardzo dobrze, że ten zapis zlikwidowaliście. Jednak w mojej ocenie ten zapis ma bardzo duży potencjał do tego, by kogoś bezpodstawnie wykluczyć z możliwości kandydowania. Każdy z nas jest inny, choć nasze życie jest zdeterminowane pewnym zbiorem praw. Taki zbiór praw nie powinien dawać szansy na stronniczość, a okreslenie, którego używacie w ordynacji ma potencjał bardzo różnorodnej interpretacji. W mojej szkole (20 lat temu) budziły zastrzeżenia osoby, które nie uczęszczały na lekcje religii, lubiły mocny makijaż czy słuchały mocnej muzyki.

Ja po prostu mam nadzieję, że ten zapis nie spowoduje u Was trudnych sytuacji.

Druga rzecz, w relacji powinna znajdować się informacja o frekwencji - proszę, pomomo akceptacji, uzupełnijcie relację to te dane.

Pozdrawiam Was serdecznie, Joanna.

----------------------------------------------------------------------

Droga Grupo,

Dziękuję za dodanie relacji w obszarze „Wybory”. Przed napisaniem informacji zwrotnej proszę Was o rozwianie moich wątpliwości i odniesienie się do pytania:

  1. W relacji piszecie, że nastąpiła zmiana w możliwości kandydowania do władz SU: nie bierze już się pod uwagę oceny z zachowania. Jednak w nowej ordynacji wyborczej widnieje zapis: W poprawionej ordynacji wyborczej piszecie: „W wyborach do Zarządu Samorządu Uczniowskiego kandydować może każdy uczeń, który rzetelnie realizuje obowiązki szkolne, nie wchodzi w konflikty z prawem szkolnym, a jego postawa nie budzi zastrzeżeń”. Co oznacza, że kogoś postawa nie budzi zastrzeżeń? W Jaki sposób dokonujecie weryfikacji postawy? Kto ją weryfikuje?

Pozdrawiam serdecznie

Komentarze

Dzień dobry. 

Wprowadzenie do ordynacji zapisu "uczeń, który rzetelnie realizuje obowiązki szkolne, nie wchodzi w konflikty z prawem szkolnym, a jego postawa nie budzi zastrzeżeń” było podyktowane naszym doświadczeniem polegającym na tym, że zdarzały się sytuacje, w których przez sporą grupę uczniów, dla zabawy, byli promowani kandydaci o "wątpliwej reputacji" (nawet mający na swoim kącie wykroczenia szkolne) i okazywało się, że nie podejmowali w rezultacie zadań samorządowych. Uzyskiwali duże poparcie dla tzw. zabawy. Chcieliśmy uniknąć podobnych sytuacji (wcześniej warunkowała nam to ocena z zachowania).

Odnośnie weryfikacji postawy, to zakładamy, że taki zapis jest dla naszych uczniów jasny - "nie budzi zastrzeżeń" to znaczy, że nie ma negatywnych uwag. Naszym zdaniem każdy kandydat sam zweryfikuje swoją postawę przed zgłoszeniem swojej kandydatury - tak prezentowaliśmy ten zapis podczas spotkań SU.