Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
1. Wybory - Szkoła Podstawowa im. Wincentego Pola w Stawiszynie
Na zebraniu Rady Samorządu Uczniowskiego powołany został zespół, który zajął się opracowaniem Regulaminu działania Rzecznika Praw Ucznia. Zespół składał się z 10 uczniów, który do dnia 18 lutego 2019 r. opracował regulamin. Z dokumentem tym zostały zapoznane wszystkie klasy podczas godzin z wychowawcą, a następnie do dnia 27 lutego 2019 r. każdy uczeń miał prawo zgłoszenia poprawek. W dniu 28 lutego 2019 r. Regulamin działania Rzecznika Praw Ucznia został przyjęty przez Radę Samorządu Uczniowskiego. W regulaminie znalazły się przepisy, dotyczące wyboru Rzecznika, zakresu jego obowiązków oraz procedury postępowania w przypadku sporu: uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel lub inny pracownik szkoły. Zgodnie z Regulaminem w tym samym dniu powołana została komisja wyborcza złożona z przedstawicieli klas. Komisja wyborcza ustaliła, że kandydatury na Rzecznika można zgłaszać do dnia 4 marca 2019 r., a wybory odbędą się w dniu 11 marca 2019 r. Na urząd Rzecznika zgodził się kandydować 1 nauczyciel i 1 uczeń, a więc zgodnie z Regulaminem, na kartach do głosowania znalazły się tylko te nazwiska oraz możliwość oddania głosu: „tak” lub „nie”. Komisja wyborcza przygotowała lokal wyborczy i karty do głosowania. W ustalonym terminie odbyły się wybory. Komisja wyborcza podliczyła oddane głosy. Według protokołu wyborczego, w wyborach wzięło udział 88% uczniów: 89 % uczniów oddało głosy na „tak” na kandydaturę nauczyciela i 95% na „tak” na kandydaturę ucznia. Zostały ustalone też terminy spotkań z wybranymi Rzecznikami. Rzecznik Praw Ucznia - nauczyciel ma dyżur raz w tygodniu (poniedziałek) podczas długiej przerwy i w pierwszą środę miesiąca w godz. 14.30 - 15.00. Rzecznik Praw Ucznia - uczeń ma dyżur raz w tygodniu (wtorek) podczas długiej przerwy.
Wszyscy uczniowie szkoły byli zaangażowani w realizację wyzwania, ponieważ mogli brać udział w całym procesie tworzenia nowej instytucji w szkole (możliwość zgłaszania poprawek do Regulaminu i kandydatury Rzecznika) oraz brali udział w wyborach (powszechnych, równych, bezpośrednich i tajnych).
Najtrudniejsze było przekonanie nauczycieli i uczniów do kandydowania w wyborach na Rzecznika Praw Ucznia.
Zaangażowanie wszystkich uczniów w realizację wyzwania, podniesienie świadomości uczniów na temat praw ucznia i ich wpływu na powoływanie nowych instytucji w szkole.
Droga Grupo,
gratulacje ustanowienia w szkole funkcji Rzecznika Praw Ucznia, wybrania osób ją pełniących i ustalenia zasad! Świetnie, że powołaliście zespół i opracowaliście regulamin wspólnie, a potem daliście każdemu uczniowi możliwość wniesienia uwag do niego. Dobrze, że zapoznały się z nim wszystkie klasy. Ustaliliście sposób wybierania takiej osoby, zakres zadań i praw - super! Jedna wskazówka - może właściwszym określeniem w punkcie X. 2. będzie mediacja niż negocjacja, co uważacie? Może warto również wziąć pod uwagę konflikty na linii uczeń-nauczyciel i uczeń-pracownik szkoły, nie tylko uczeń-uczeń, co o tym myślicie? Przemyślcie to!
Przeprowadziliście także wybory zgodnie z przyjętym regulaminem i macie nowego Rzecznika Praw Ucznia - dobra droga! Dzięki za fotki - widać Wasze staranie w przeprowadzenie wyborów i ich wagę. Wspaniale, że w efekcie uczniowie są bardziej świadomi odnośnie wagi Rzecznika Praw Ucznia i w ogóle praw i mają się do kogo zgłosić w razie sytuacji konfliktowej - to rzeczwiście sukces! Gratulacje wybranym w wyborach - to trudna i odpowiedzialna funkcja, ale potrzeba i świadcząca o zaufaniu, jakim obdarzają Was uczniowie - powodzenia w jej pełnieniu! Czy ustalaliliście już daty i miejsca dyżurów oraz poinformowaliście o nich uczniów? Kolejne działanie zaakceptowane - tak trzymać! Pozdrawiam serdeczenie!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.