Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
2. Organizujemy debatę wyborczą pomiędzy kandydatami i kandydatkami w szkole.
Data ostatnich wyborów: 
środa, Października 17, 2018
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

W naszej szkole jak co roku odbyły się wybory do SU. Kandydować mógł każdy uczeń naszej szkoły. Kampania wyborcza trwała od 10. 10. 2018 r.  do 16. 10. 2018 roku. Jak zwykle uczniowie przygotowywali plakaty, na których umieszczali swoje programy wyborcze. Plakaty rozwieszane były na tablicy SU. Jednak po raz pierwszy w naszej  szkole odbyła się debata przedwyborcza. "Naciskali" na nią wszyscy kandydaci. W związku z tym opiekunka SU po ustaleniu z nimi wszystkich szczegółów, umieściła harmonogram debaty w szkolnym kalendarzu GOOGLE. Zapoznali się z nim wszyscy nauczyciele. Kandydaci podzielili się na dwa zespoły. Jeden zespół odwiedzał klasy I- III, drugi IV- VIII- 15. 10. 2018, zaś 16. 10. 2018 roku było odwrotnie. Przyszli samorządowcy wchodzili do poszczególnych sal lekcyjnych. Najpierw kandydaci przedstawiali się, następnie prezentowali swoje programy. Potem następowała dyskusja, wymiana zdań, niekiedy w kierunku przyszłych samorządowców padały kłopotliwe pytania. Najczęściej uczniowie pytali kandydatów o organizowanie imprez integracyjnych typu: nocny maraton filmowy w szkole, dyskoteki szkolne. Często zwracali uwagę na potrzebę zainstalowania drugiego źródełka na korytarzu drugiego piętra oraz zwiększenia liczby puf do siedzenia w czasie przerw na korytarzu pierwszego piętra. Mówili, że na korytarzach powinny być głośniki, z których płynęłaby muzyka. Młodsi uczniowie zwracali uwagę na fakt, że starsi im dokuczają. W związku z tym padła propozycja o zorganizowaniu Dni Życzliwości, przeprowadzaniu działań zapobiegających przejawom przemocy. Debata przedwyborcza przeniosła się również na przerwy, podczas których jeszcze prowadzono dyskusje, kandydaci rozdawali swoim wyborcom ulotki i lizaki. Tak było 15- 16. 10. 2018 roku, a  17. 10. 2018 roku miały miejsce wybory- w tym dniu panowała już więc cisza wyborcza.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację wyzwania zaangażowali się:

a) Dyrekcja szkoły, która rozmawiała z kandydatami, obserwowała sposób przeprowadzania debat, wspierała;

b) nauczyciele, którzy włączali się w dyskusje, zadawali pytania, podsuwali pomysły;

c) pedagog szkoły- wspierał kandydatów, przeprowadzał rozmowy na temat różnych problemów szkolnych

d) rodzice- którzy również włączali się w dyskusje, kupowli różne gadżety typu lizaki.

f) opiekun SU- który czuwał nad całością przebiegu debaty.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejszym do przełamania okazał się niepokój kandydatów. - co inni sobie o mnie pomyślą. Może uznają, że się wymądrzam, podlizuję nauczcielom. Tymczasem te obawy okazały się płonne. Uczniowie naszej szkoły byli szczerze zainteresowani tą debatą, nie wyśmiewali, tylko rozmawiali. Wspólnie rozmawiali o szkole, o tym, co by tu zrobić, żeby było lepiej. Uczniowie wymieniali się poglądami. Były to naprawdę owocne dysputy. Trudna w realizacji wyzwania okazała się też początkowo postawa  niektórych nauczycieli. Wychodzili oni z założenia, że taka debata to strata czasu. Ponieważ jednak uczestniczyli w dyskusji na koniec uznali, iż nie sądzili, że uczniowie wykażą się taką dojrzałością.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Kandydatom udało się nawiązać dobry kontakt z uczniami poszczególnych klas. Na pewno nauczyli się prezentować swoje poglądy i bronić icj, gdy uważali, że są słuszne. Okazali się świetnymi mówcami i dyplomatami. Zachęcili uczniów do pracy na rzecz szkoły jako wspólnego dobra. 

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Dok1.pdf (185KB)
Dodatkowe informacje: 

Tego typu działanie okazało się bardzo przyjemnym i rzeczowym rozwiązaniem. Będziemy je powtarzać w kolejnych wyborach, za każdym razem modyfikując.

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Dzięki za dodanie relacji! :)

Świetnie, że zdecydowaliście się przeprowadzić debatę wyborczą! To świetna forma, aby uczniowie mogli lepiej poznać programy kandydatów i zdecydować się, na kogo chcą oddać głos, a dla kandydatów do niezwykład okazja do spróbowania sił w sztuce prezentacji i argumentowania oraz przełamania strachu. 

Podeszliście do tego tematu w ciekawy sposób, ponieważ nie zorganizowaliście ogólnoszkolnej debaty, a takie mniejsze w każdej klasie. Oryginalne rozwiązanie, ale najważniejsze, że kandydaci mogli się spotkać z potencjalnymi wyborcami i porozmawiać o wizji rozwoju szkoły i swoich potrzebach. Świetnie, że efektem tych debat było poznanie potrzeb uczniów i nowe pomysły na rozwój szkoły. Przyszli członkowie SU mogli się lepiej zorientować, co jest ważne i czego potrzebują uczniowie. Przeniesienie dyksusji na przerwy świadczy o zainteresowaniu i zaangażowaniu społeczności szkolnej - udało Wam się ich poruszyć - brawo! :) Ulotki to bardzo dobry pomysł promocji, jednak w przyszłości warto sugerować kandydatków by nie "przekupywali" kandydatów za pomocą lizaków czy innych przedmiotów. Nie to powinno przekonywać do głosowania.

Bardzo się cieszymy, że udało się rozwiać początkowy niepokój kandydatów, a także wpłynąć na postawę nauczycieli. Zaangażowanie uczniów to bezcenna wartość. Macie racje - zdobyte przez kandydatów umiejętności to także niewątpliwy sukces. Powodzenia w kolejnych debatach! Gratulujemy owocnego przedsięwzięcia i czekamy na kolejne relacje! :)