Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 51, im. Jana Pawła II we Wrocławiu
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
5. Tworzymy instytucję i procedury odnoszące się do łamania praw ucznia oraz konfliktów w naszej szkole (np. rzecznik praw ucznia, szkolne mediacje, procedura zgłoszenia złamania praw ucznia).
Data ostatnich wyborów: 
piątek, Czerwca 8, 2018
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

    W naszej, jak zapewne w każdej, szkole pojawiały i pojawiają się konflikty między uczniami a nauczycielami oraz między samymi uczniami i nie do końca wiedzieliśmy jak sobie z tym problemem poradzić. Prosiliśmy o pomoc nauczycieli, do których mieliśmy największe zaufanie i ją otrzymywaliśmy, jednak fakt, że takie problemy rozwiązywało wiele osób nie był wygodny dla wszystkich. Pojawił się więc pomysł, by powołać Rzecznika Praw Ucznia- jedną osobę, która będzie mogła pochylić się nad naszymi sprawami.

     Nasze działania rozpoczęliśmy od skierowania, poprzez naszą opiekunkę- p. Annę Zysiak, pytania do Rady Pedagogicznej dotyczącego powołania takiej instytucji. Po otrzymaniu zgody, przystąpiliśmy do konsultacji naszego pomysłu z innymi uczniami. W trakcie dyskusji z Samorządami Klasowymi i przy wsparciu naszego opiekuna, opracowaliśmy regulamin powołania i funkcjonowania Rzecznika Praw Ucznia oraz ulotkę dla uczniów, informującą o tej instytucji. Po tych krokach nasze działania zostały skierowane na zorganizowanie kampanii informacyjnej, rozwiesiliśmy więc ulotki informacyjne w obu budynkach naszej szkoły. Następnie odwiedziliśmy każdą z klas i informowaliśmy kim jest Rzecznik Praw Ucznia, jakimi problemami się zajmuje i kim są kandydatki do pełnienia tej funkcji. Po tych działaniach przyszedł czsa na wybory. Uczniowie podejmowali tę decyzję w powszechnym i tajnym głosowaniu. Funkcję tę powierzyli Pani psycholog- Pani Oldze Szewczuk. Wyniki wyborów ogłosiliśmy, po podjęciu uchwaly przez Radę Pedagogiczną, poprzez wywieszenie informacji, w obu budynkach, na naszych tablicach informacyjnych oraz na stronie internetowej naszej szkoły.

      Wraz ze sprawozdaniem zamieszczamy zdjęcia z realizacji zadania oraz regulamin powołania i funkcjonowania Rzecznika Praw Ucznia, w którym znajdziecie także informację o tym, w jaki sposób możemy zwracać się do niego o pomoc w rozwiązniu naszych problemów.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację zadania zaangażowane były Samorządy Klasowe oraz Rada Pedagogiczna naszej szkoły.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejszymi elementami w realizacji zadania było: skomunikowanie się ze wszystkimi Samorzadami Klasowymi, ponieważ uczymy się w dwóch osobnych budynkach oddzielonych ulicą oraz na dwie zmiany, a także napisanie regulaminu funkcjonowania i powołania Rzecznika Praw Ucznia, gdyż tworzyliśmy tę instytucję od podstaw, jednak dzięki pomocy i wyrozumiałości opiekuna samorządu oraz innych nauczycieli udałao się.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Ogromnym sukcesem dla nas był fakt, że pomimo przeszkód jakimi jest dwuzmianowość i funcjonowanie szkoły w dwóch budynkach, dość oddalonych od siebie, udało nam się dobrze współpracować z poszczególnymi Samorządami Klasowymi, co poprawiło naszą komunikację z nimi. Zaskoczyła nas natomiast otwartość, na takie działania, nauczycieli naszej szkoły.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Dzięki za dodanie relacji! :)

Wspaniale, że widząc potrzebę rozwiązywania konfliktów postanowiliście to uporządkować poprzez powołanie Rzecznika Praw Ucznia! Może to bardzo ułatwić Wam działania.

Zaczeliście od zgody - pierwszy plus! Opracowaliście podczas dyskusji z Samorządami Klasowymi Regulamin - brawo! To najistotniejszy krok, bowiem dzięki procedurom można lepiej i szybciej rozwiązywać kwestie sporne. Ulotka informacyjna  i spotkania w klasach to wspaniały pomysł na rozpromowanie wiedzy o tym wśród uczniów - kolejny świetny krok. Dzięki niemu uczniowie mogli się dowiedzieć, kim jest i co robi taka osoba, a w przyszłości będą mogli skorzystać z tego.

Przeprowadziliście wybory, informując po nich uczniów poprzez różne źródła - tablice informacyjne i stronę - tak trzymać! Dzięki także za super fotki - widać, że działanie dało Wam także nieco radości!

Dzięki Regulaminowi kompetencje i możliwe spodoby działania Rzecznika określone są jasno, co bardzo usprawnia pracę. Świetnie, że takowy stworzyliście, jednak w miarę praktyki warto pomyśleć, jak go doprecyzować jeszcze. Fajnie, że określiliście, jak można zgłaszać swoje sprawy, ale przydałyby się procedury ich rozpatrywania i dokładnego podstępowania w przypadku zgłoszenia skargi. Mediacje to świetny pomysł, ale pomyślcie, czy nie potrzebujecie w przyszłości sprecyzować tych zapisów. Także wybory warto by rozpisać - jak wygląda procedura, kto może kandydować, jak zgłaszają się kandydaci (a może zostają nominowani), jak, kiedy i gdzie uczniowie oddają głos, kto i jak je zlicza oraz w jaki sposób się ogłasza wyniki - te kwestie warto sprecyzować (może w opraciu o wzór ordynacji wyborczej do Samorządu Uczniowskiego).

Wspaniale, że pomimo technicznych trudności udało Wam się owocnie współpracować i pozytywnie wpłynęło to na Waszą komunikację, a także przekonaliście się o otwartości nauczycieli! To bardzo cenne! No i wreszcie macie Rzecznika Praw Ucznia! :) Powodzenia w dalszej pracy!