Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
1. Wybory - Szkoła Podstawowa nr 51, im. Jana Pawła II we Wrocławiu
W naszej, jak zapewne w każdej, szkole pojawiały i pojawiają się konflikty między uczniami a nauczycielami oraz między samymi uczniami i nie do końca wiedzieliśmy jak sobie z tym problemem poradzić. Prosiliśmy o pomoc nauczycieli, do których mieliśmy największe zaufanie i ją otrzymywaliśmy, jednak fakt, że takie problemy rozwiązywało wiele osób nie był wygodny dla wszystkich. Pojawił się więc pomysł, by powołać Rzecznika Praw Ucznia- jedną osobę, która będzie mogła pochylić się nad naszymi sprawami.
Nasze działania rozpoczęliśmy od skierowania, poprzez naszą opiekunkę- p. Annę Zysiak, pytania do Rady Pedagogicznej dotyczącego powołania takiej instytucji. Po otrzymaniu zgody, przystąpiliśmy do konsultacji naszego pomysłu z innymi uczniami. W trakcie dyskusji z Samorządami Klasowymi i przy wsparciu naszego opiekuna, opracowaliśmy regulamin powołania i funkcjonowania Rzecznika Praw Ucznia oraz ulotkę dla uczniów, informującą o tej instytucji. Po tych krokach nasze działania zostały skierowane na zorganizowanie kampanii informacyjnej, rozwiesiliśmy więc ulotki informacyjne w obu budynkach naszej szkoły. Następnie odwiedziliśmy każdą z klas i informowaliśmy kim jest Rzecznik Praw Ucznia, jakimi problemami się zajmuje i kim są kandydatki do pełnienia tej funkcji. Po tych działaniach przyszedł czsa na wybory. Uczniowie podejmowali tę decyzję w powszechnym i tajnym głosowaniu. Funkcję tę powierzyli Pani psycholog- Pani Oldze Szewczuk. Wyniki wyborów ogłosiliśmy, po podjęciu uchwaly przez Radę Pedagogiczną, poprzez wywieszenie informacji, w obu budynkach, na naszych tablicach informacyjnych oraz na stronie internetowej naszej szkoły.
Wraz ze sprawozdaniem zamieszczamy zdjęcia z realizacji zadania oraz regulamin powołania i funkcjonowania Rzecznika Praw Ucznia, w którym znajdziecie także informację o tym, w jaki sposób możemy zwracać się do niego o pomoc w rozwiązniu naszych problemów.
W realizację zadania zaangażowane były Samorządy Klasowe oraz Rada Pedagogiczna naszej szkoły.
Najtrudniejszymi elementami w realizacji zadania było: skomunikowanie się ze wszystkimi Samorzadami Klasowymi, ponieważ uczymy się w dwóch osobnych budynkach oddzielonych ulicą oraz na dwie zmiany, a także napisanie regulaminu funkcjonowania i powołania Rzecznika Praw Ucznia, gdyż tworzyliśmy tę instytucję od podstaw, jednak dzięki pomocy i wyrozumiałości opiekuna samorządu oraz innych nauczycieli udałao się.
Ogromnym sukcesem dla nas był fakt, że pomimo przeszkód jakimi jest dwuzmianowość i funcjonowanie szkoły w dwóch budynkach, dość oddalonych od siebie, udało nam się dobrze współpracować z poszczególnymi Samorządami Klasowymi, co poprawiło naszą komunikację z nimi. Zaskoczyła nas natomiast otwartość, na takie działania, nauczycieli naszej szkoły.
Dzięki za dodanie relacji! :)
Wspaniale, że widząc potrzebę rozwiązywania konfliktów postanowiliście to uporządkować poprzez powołanie Rzecznika Praw Ucznia! Może to bardzo ułatwić Wam działania.
Zaczeliście od zgody - pierwszy plus! Opracowaliście podczas dyskusji z Samorządami Klasowymi Regulamin - brawo! To najistotniejszy krok, bowiem dzięki procedurom można lepiej i szybciej rozwiązywać kwestie sporne. Ulotka informacyjna i spotkania w klasach to wspaniały pomysł na rozpromowanie wiedzy o tym wśród uczniów - kolejny świetny krok. Dzięki niemu uczniowie mogli się dowiedzieć, kim jest i co robi taka osoba, a w przyszłości będą mogli skorzystać z tego.
Przeprowadziliście wybory, informując po nich uczniów poprzez różne źródła - tablice informacyjne i stronę - tak trzymać! Dzięki także za super fotki - widać, że działanie dało Wam także nieco radości!
Dzięki Regulaminowi kompetencje i możliwe spodoby działania Rzecznika określone są jasno, co bardzo usprawnia pracę. Świetnie, że takowy stworzyliście, jednak w miarę praktyki warto pomyśleć, jak go doprecyzować jeszcze. Fajnie, że określiliście, jak można zgłaszać swoje sprawy, ale przydałyby się procedury ich rozpatrywania i dokładnego podstępowania w przypadku zgłoszenia skargi. Mediacje to świetny pomysł, ale pomyślcie, czy nie potrzebujecie w przyszłości sprecyzować tych zapisów. Także wybory warto by rozpisać - jak wygląda procedura, kto może kandydować, jak zgłaszają się kandydaci (a może zostają nominowani), jak, kiedy i gdzie uczniowie oddają głos, kto i jak je zlicza oraz w jaki sposób się ogłasza wyniki - te kwestie warto sprecyzować (może w opraciu o wzór ordynacji wyborczej do Samorządu Uczniowskiego).
Wspaniale, że pomimo technicznych trudności udało Wam się owocnie współpracować i pozytywnie wpłynęło to na Waszą komunikację, a także przekonaliście się o otwartości nauczycieli! To bardzo cenne! No i wreszcie macie Rzecznika Praw Ucznia! :) Powodzenia w dalszej pracy!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.