Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 58 z Oddziałami Integracyjnymi im. Marii Dąbrowskiej w Katowicach
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO: Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia.
Data ostatnich wyborów: 
piątek, Września 15, 2017
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

1. Opracowanie Ordynacji Wyborczej

Uczniowie w oddziałach gimnazjalnych oraz klasach 8 na lekcjach wiedzy o społeczeństwie uczyli się czym jest ordynacja wyborcza a następnie pod okiem nauczyciela przygotowali projekt Ordynacji Wyborczej zgodnie, z która miały zostać przeprowadzone wybory do Samorządu Uczniowskiego.

2. Głosowanie nad Ordynacja Wyborczą.

Uczniowie wszystkich oddziałów w szkole, na zajęciach z wychowawcą, zostali zapoznani z przygotowanym projektem Ordynacji Wyborczej. Następnie zostało przeprowadzone głosowanie za przyjęciem zaproponowanej Ordynacji.

3. Został wyznaczony termin wyborów do Rady Samorządu Uczniowskiego  oraz opiekunów (funkcję tę pełnia nauczyciele wybierani przez uczniów z grona pedagogicznego)

4. Został ustalony także harmonogram wyborów do Rady Samorządu Uczniowskiego wraz z wskazówkami dla kandydatów jak powinni prowadzić kampanie wyborczą:

19 września 2018 r. – wybór kandydatów rekomendowanych przez klasy do Rady Samorządu Uczniowskiego oraz zaproponowanie nauczycieli – opiekunów Samorządu Uczniowskiego:

  • w czasie zajęć z wychowawcą oddziały 4-III dokonują wyboru kandydatów do RSU – każdy oddział zgłasza co najmniej jednego, ale nie więcej niż dwóch kandydatów;
  • uczniowie proponują także dwóch nauczycieli – kandydatów na opiekunów SU.

19 – 26 września 2018 r. – trwa kampania wyborcza.

  • zgłoszeni przez oddziały kandydaci prowadzą kampanie wyborczą

JAK PROWADZIĆ KAMPANIĘ WYBORCZĄ?

  • Przygotowujemy plakaty wyborcze prezentujące kandydatów oraz ich program, które wieszamy tylko w dozwolonych miejscach, nie niszcząc ścian.
  • Możemy rozdawać ulotki kolegom i koleżankom w szkole, ale nie wkładajmy ich raczej do szafek uczniowskich.
  • Możemy także rozmawiać z uczniami zachęcając do głosowania na swoją osobę.

PAMIĘTAJ – TAK NIE PROWADZIMY KAMPANII WYBORCZEJ !!! 

  • Nie wyśmiewaj, nie obrażaj, nie krytykuj kontrkandydatów.
  • Nie rozdawaj prezentów w zamian za głosy.
  • Nie wieszaj swoich plakatów w taki sposób, by niszczyły korytarze w szkole.

26 września 2018 r. – debata kandydatów do Rady Samorządu Uczniowskiego

27 września 2018 r. – WYBORY DO RADY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

5. Wyznaczona została komisja skrutacyjna, której zadaniem było zadbać o właściwy przebieg głosowania.

6. Wybory odbyły 27 września 2018 r. – wyniki wyborów zostały upublicznione w tym samym dniu.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 
  1. Nauczyciele wiedzy o społeczeństwie, którzy wraz z uczniami przygotowali projekt Ordynacji wyborczej.
  2. Wychowawcy, wszystkich oddziałów - omówli w klasach Ordynację Wyborcza i poddali ją pod głosowanie.
  3. Uczniowie oddziałów gimnazjalnych wybrani do komisji wyborczej.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 
  1. Zaangażowanie uczniów do prowadzenia konstruktywnej i kreatywnej kampanii wyborczej - uczniowie poszczególnych klas chętnie zgadzali się na rekomendowanie ich do Rady Samorządu Uczniowskiego jednak mało angażowani się w prowadzenie kampanii wyborczej.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 
  1. Barodz edukacyjnie watoścowy okazała się sposób opracowania projektu Ordynacji Wyborczej - uczniowie najstarszych klas na lekcja wiedzy o społeczeństwie zapoznali się z przykładami Ordynacji wyborczej a następnie pod okiem nauczycieli spróbowali przenieść ją na grunt szkoły. Głosowanie nad Ordynacją wszystkich uczniów poprzedzone zostało omówniem jej na forum klas przez wychowawców. Uczniowie czuli się współuczestnikami tworzenia dokumetu, który ich dotyczy.
  2. Sprawnie zostały przeprowadzone same wybory. Pozycja uczniów oddziałów gimnazjalnych jako najstarszych uczniów w szkole wiąząła się z rangą samego wydarzenia.
Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Ordynacja wyborcza 2018.pdf (514KB)
Linki związane z realizacją wyzwania: 
http://sp58katowice.pl/phocadownload/SU/ordnacja-wyborcza_2018.pdf
http://sp58katowice.pl/index.php/samorzad-uczniowsk
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Dzięki za dodanie relacji! :)

Wygląda na to, że spisaliście się na medal! :) Opracowaliście ordynację wyborczą, czyli podstawę do dobrych wyborów, uczniowie mogli się z nią zapoznać i zagłosować - świetny początek! Termin i harmonogram - kolejny plus.

Z każdej klasy zostały wybrane osoby, ale budzi naszą wątpliwość to, w jaki sposób. Każda klasa mogła zgłosić max. dwóch kandydatów, a jak wyglądał wybór wewnątrz klasy? Jest to istotne z punktu demokratycznych wyborów, ponieważ każdy uczeń i uczennica szkoły powinni mieć równą możliwość kandydowania w wyborach, dlatego wewnątrz klas również powinno się to odbywać poprzez tajne, większościowe głosowanie, aby każdy miał szansę. Prosimy Was, abyście to doprecyzowali w swoim regulaminie!! Przyznajecie czynne i bierne prawo wyborcze uczniom w Ordynacji Wyborczej, to warto by mogło realizować się w pełni. :)

Świetnie, że podpowiedzieliście kandydatom, jak prowadzić kampanię w dobry sposób! :) Debata to także kolejny wielki plus dla nas - uczniowie mogli poznać programy kandydatów jeszcze lepiej.

Bardzo się cieszymy, że cenne było dla Was opracowywanie Ordynacji Wyborczej i mogliście z tego wiele wynieść dla siebie. Właśnie o to chodzi, by uczniowie mogli czuć się współuczestnikami procesów, brać w nich udział - ogromne gratulacje, dobra droga! :) 

Udało Wam się sprawnie przeprowadzić wybory - brawo! :)

Gratulacje opracowania ordynacji wyborczej, która opisuje dokładne procedury postępowania. Tak jak napisałam, warto, abyście opisali w sposób bardziej szczegółowy wybory kandydatów w klasach lub pozwolili zgłaszać się dowolnej liczbie kandydatów z każdej klasy, a także wprowadzili zapis o tajności głosowania, bo zapewne jest to dla Was oczywiste, jednak trzeba to ująć w Ordynacji (zazwyczaj jest ono realizowane przez miejsce zapewniające tajność głosowania). Czy możecie uzupełnić ordynację o te dwa zapisy? Czekamy na Waszą odpowiedź! :)

Niemniej świetnie Wam poszło! Brawa!

Komentarze

Dziękujemy bardzo za cenne uwagi dotyczące Ordynacji Wyborczej. Bezsprzecznie zgadzamy się z sugestiami dotyczącymi sposobu wyboru przedstawicieli klas chętnych do kandydowania w wyborach Samorządu Uczniowskiego. 

Do Ordynacji Wyborczej dopisaliśmy zatem aneks regulujący tę kwestię w punktach 9a i 9b. Omówiony on został na spotkaniu Rady Samorządu Uczniowskiego a następnie przedstawiciele pionformują o tej zmianie uczniów w poszczególnych oddziałach w czasie zajeć z wychowawcą. 

Ordynacja Wyborcza z aneksem została dodana na platformie. Poprawioną ordynację można także zobaczyć na stronie internetowej szkoły w zakładce Samorząd Uczniowski.

Przygotowany zostanie także slajd informacyjny na Wirtualnej Gazetce Szkolnej, która stanowi spsoób komunikacji pomiędzy SU a uczniami.

Dziękujemy za sugestię i jesteśmy pełni podziwu dla wnikliwość z jaką analizowane są nasze relacje. 

Dziękujemy bardzo za cenne uwagi dotyczące Ordynacji Wyborczej. Bezsprzecznie zgadzamy się z sugestiami dotyczącymi sposobu wyboru przedstawicieli klas chętnych do kandydowania w wyborach Samorządu Uczniowskiego. 

Do Ordynacji Wyborczej dopisaliśmy zatem aneks regulujący tę kwestię w punktach 9a i 9b. Omówiony on został na spotkaniu Rady Samorządu Uczniowskiego a następnie przedstawiciele pionformują o tej zmianie uczniów w poszczególnych oddziałach w czasie zajeć z wychowawcą. 

Ordynacja Wyborcza z aneksem została dodana na platformie. Poprawioną ordynację można także zobaczyć na stronie internetowej szkoły w zakładce Samorząd Uczniowski.

Przygotowany zostanie także slajd informacyjny na Wirtualnej Gazetce Szkolnej, która stanowi spsoób komunikacji pomiędzy SU a uczniami.

Dziękujemy za sugestię i jesteśmy pełni podziwu dla wnikliwość z jaką analizowane są nasze relacje. 

dziękujemy bardzo za odpowiedź i uzupełnienie relacji - AKCEPTACJA