Obrazek użytkownika Zespół Szkół i Placówek Oświatowych
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO: Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia.
Data ostatnich wyborów: 
poniedziałek, Października 22, 2018
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Chętni uczniowie zgłaszali swoje kandydatury do opiekuna Samorządu Uczniowskiego - p. Igora Bykowskiego a następnie przygotowywali swoją kampanię wyborczą. W szkole rozwieszone zostały plakaty programowe - na gazetce samorządu oraz na korytarzu na 1 i 2 piętrze Szkoły. Uczniowie prowadzili kampanię także osobiście - Damian, ucz. klasy 4 na przerwach podchodził i zachęcał do głosowania na siebie, Mikołaj z klasy 7 rozdawał innym cukierki, Kinga z klasy 7 zaczepiała uczniów przed szkołą i mówiła im dlaczego jest najlepszą kandydatką. Uczniowie klasy 4b przygotowali urnę wyborczą, a opiekun samorządu przygotował na druku CEO karty wyborcze z nazwiskami wszystkich kandydatów. Każdy mógł wybrać swojego faworyta i to przy nim zakreślić X. Walka była bardzo wyrównana - łącznie oddano 324 głosy ważne i 17 nieważnych. Wybory (i jednocześnie przewodniczącym został) Mikołaj z klasy 7a, który zdobył 35 głosów. Niezmiernie było nam miło poinformować wszystkich kandydatów, a było ich aż 24, że zakwalifikowali się do Rady Samorządu.

Do liczenia głosów zostały powołane 3 komisje i komisja główna. W skład każdej z nich wchodził jeden z nauczycieli oraz dwoje uczniów. Liczenie głosów przebiegało sprawnie i już o 15.31 poznaliśmy zwycięzcę naszych wyborów.
 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację zaangażowana była klasa 4b - która przygotowała urnę oraz urnę zapasową.

Uczniowie biorący udział w wyborach - 24 osoby oraz 4 nauczycieli, w tym dwóch opiekunów samorządu. Wyniki podpisała dyrektor zepsołu.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze okazało się przygotowanie kampanii - brakowało na początku pomysłu jak i w jaki sposób to zrobić, jak ma to przebiegać, kto może kandydować, czy robimy jakieś zakazy dla osób z zachowaniem poniżej dobrym. Ostatecznie opiekunowie podjęli decyzję, że Rada Samorządu ma być organem i reprezentantem wszystkich uczniów i kandydować mógł każdy. Kolejną trudną rzeczą było przekonanie innych nauczycieli oraz dyrekcji do tego pomysłu, ale za pomocą odpowiednich argumentów i wobec braku podstaw do zakazu kandydowania dla każdego ucznia, pomysł zyskał aprobatę rady pedagogicznej.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

W sumie to samo co  punkt wyżej. Udało się przekonać nauczycieli, że każdy uczeń musi mieć równe szanse w kandydowaniu do Samorządu. Drugą ważną rzeczą, która się udała jest duże zainteresowanie uczniów samymi wyborami - rekordowa w naszej szkole ilość kandydatów 24 oraz to, że w wyborach udział wzięli wszyscy obecni tego dnia uczniowie naszej placówki.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Dziękujemy za dodanie relacji! smiley

Bardzo się cieszymy, że udało Wam się przeprowadzić w Waszej szkole wybory w taki sposób, że każdy uczeń i uczennica mieli czynne i bierne prawo wyborcze! Gratulacje! To bardzo ważne i trzymajcie się tego przy kolejnych wyborach! Podstawą demokratycznych wyborów jest to, aby każdy uczeń i każda uczennica mogli zarówno oddać głos, jak i kandydować. Macie całkowitą rację - Rada Samorządu ma być organem i reprezentantem wszystkich uczniów, dlatego każdy uczeń powinien móc kandydować bez względu na średnią ocen czy ocenę z zachowania (o ile nie jest zawieszony w prawach ucznia). Wspaniale, że udało Wam się przekonać nauczycieli i dyrekcję szkoły do tego! smiley

Świetnie, że tak dużo osób chciało kandydować! Wynika z tego duża liczba członków Rady SU i warto nadać obradom jakiś porządek. Czy ustaliliście już jakie ma obowiązki i prawa Rada SU? Warto stworzyć oficjalny Regulamin Samorządu Uczniowskiego - taki dokument z pewnością pomógłby Wam w pracy i podejmowaniu decyzji. Oczywiście musiałby być zatwierdzony przez Dyrekcję, ale stworzyć możecie go wy. Moglibyście określić w nim zarówno prawa i obowiązki poszczególnych członków Rady SU, jak i ustalić sposób podejmowania decyzji oraz Ordynację wyborczą, czyli spisać wszystkie zasady przeprowadzania wyborów (np. czynne i bierne prawo wyborcze dla każdego; wybory równe, powszechne, większościowe, głosowanie tajne, jak pracuje Komisja Wyborcza, sposób głosowania). Spisanie takich zasad dałoby Wam porządek w Waszej pracy, podstawę prawną dla funkcjonowania i zagwarantowało Wasze prawa (np. do kadydowania przy wyborach). Wtedy w rozmowach z dyrekcją będziecie mogli odnieść się zawsze do tego dokumentu. Tutaj macie podpowiedź, jak może wyglądać taki Regulamin: https://samorzad.ceo.org.pl/material/wzor-regulaminu-samorzadu-uczniowskiego A może już macie taki i chcecie się nim pochwalić? Dajcie znać! laugh

Niemniej gratulujemy przeprowadzenia wyborów w tak licznej frekwencji i sukcesu w uzyskiwaniu prawa do kandydowania! Brawo! Trzymamy kciuki za realizację dalszych wyzwań i wybory w następnym roku! yes

Komentarze

Po jakimś czasie przyjęliśmy na radzie pedagogicznej nowy regulamin SU :) Dostosowany do naszych potrzeb, do nowej rzeczywistości szkolnej i reformy. Udało się też "przepchnąć" szczęśliwy numerek dla uczniów ! :)