Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa im. Marii Kilar w Kleszczynie
Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?: 
2. Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Komunikacja w szkole  - to obszar, nad którym pochylamy się od dawna. Od wielu lat szukamy skutecznego środka przekazu informacji, który spełniłby oczekiwania całej społeczności szkolnej. Od września tego roku wprowadziliśmy nowy, stały sposób komunikacji między uczniami i władzami SU - Zeszyt zarządzeń i komunikacji SU.

Jest to 16 kartkowy zeszyt, który przedstawiciel Rady Samorządów Klasowych zabiera na umówione zebranie SU. Do niego wklejane lub zapisywane są najważniejsze punkty spotkania. Potem na godzinach wychowawczych uczniowie są zapoznawani z planem spotkania SU (komunikatami, zarządzeniami, zapytaniami itp.). Dyrektora Szkoły i pozostałych nauczycieli informuje opiekun SU w rozmowach lub zamieszczając informacje na tablicy w pokoju nauczycielskim. Dzięki temu cała społeczność szkolna na bieżąco jest informowana o działaniach podjętych przez SU. 

Zeszyt zapewnia obustronność komunikacji. Są w nim zamieszczane komunikaty SU, podobnie swoje pomysły i zapytania do SU mogą zamieszczać uczniowie. SU informacji zwrotnej udziela na kolejnych spotkaniach SU lub Tablicy Informacyjnej SU lub apelach porządkowych.

Innym stałym sposobem komunikacji między uczniami i władzami jest Tablica Samorządu Uczniowskiego. Tablica ogłoszeniowa jest dwustronna, na jednej ze stron na stałe zamieszczony jest skład Zarządu SU, Rady Samorządu Klasowego, Skład Pocztu Sztandarowego  oraz miesięczne działaniania wynikające z realizacji planu SU, na drugiej najczęściej plakaty dotyczące bieżących działań. 

Uczniowie i uczennice o nowym (Zeszyt SU) i starym (Tablica SU) sposobie komunikacji z władzami SU zostali poinformowani na pierwszym spotkaniu SU we wrześniu. Na spotkaniu tym dowiedzieli się, jakie są zasady korzystania z zeszytu i tablicy SU. 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację wyzwania są zaangażowani: Zarząd SU, Rada Samorządów Klasowych, Wychowawcy klas oraz opiekun SU.

 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Jedyną trudnością jest wygospodarowanie przez wychowawcę ok. 15 minut godziny wychowawczej na odczytanie komunikatów z zebrań SU i dyskusje. Staramy się, aby wychowawcy z komunikatami byli zapoznawani wcześniej, dzięki czemu sami decydują jaką część lekcji poświęcić na poszczególne zadania. Czasem są to tylko informacje do odczytania, czasem prośba o wypracowanie pewnych zadań, np. podanie propozycji budżetu partycypacyjnego lub opracowanie zasad korzystania z telefonów komórkowych, wtedy poświęcają tym zagadnieniom nawet 45 minut lekcji.

 

 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 
Niewątpliwym sukcesem jest akceptacja tego środka przekazu informacji. Od samego początku spotkał się z pozytywnym odbiorem. Nie tylko uczestnicy zebrania SU, ale również wychowawcy i pozostali uczniowie są na bieżąco zapoznawani z działaniami podejmowanymi przez SU. Gorąco polecamy ten środek przekazu.
Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://www.facebook.com/1553712881578008/posts/2396933307255957/
https://www.facebook.com/1553712881578008/posts/2396916643924290/
Dodatkowe informacje: 

2. Wprowadzamy stały sposób komunikacji uczennic i uczniów z dyrekcją

Innym środkiem przekazu informacji i stałym sposobem komunikacji są apele porządkowe. W naszej szkole apele porządkowe stosuje się od lat i są sprawdzonym sposobem komunikacji uczniów i uczennic z Dyrekcją szkoły. Apele odbywają się średnio 2 razy w miesiącu lub według potrzeb, najczęściej we wtorki po długiej przerwie, tj. ok. godz. 10.20. W apelu uczestniczą uczniowie klas I-VIII, nauczyciele, wychowawcy i dyrektor. Apele te mają głównie na celu:

  • prezentację osiągnięć uczniów, w tym również sukcesów pozaszkolnych. (Jesteśmy dumni, że uczniowie reprezentują i promują naszą szkołę w dziedzinach, których umiejętności nie nabywają w szkole, np. gra w szachy, taniec w szkołach tańca, gra w piłkę nożną w klubach pozaszkolnych, itp.)
  • ogłoszenie komunikatów i informacji, w tym również Zarządu SU oraz każdego zainteresowanego nauczyciela lub ucznia
  • omówienie spraw porządkowych, w tym bezpieczeństwa uczniów
  • omówienie spraw bieżących.

Ważną zasadą obowiązującą na apelach jest to, że każdy uczestnik może zabrać głos w ważnej dla siebie spawie. Dyrekcja szkoły każdy apel kończy pytaniem: "Czy ktoś chciałby zabrać głos?". Z tego prawa korzystają często zainteresowani nauczyciele i uczniowie.

 

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

gratulacje zrealizowania wyzwania z kolejnego obszaru! smiley Bardzo dobrze, że postanowiliście znaleźć środek komunikacji dostosowany do społeczności szkolnej. Zeszyt to bardzo ciekawy pomysł. Bardzo podoba mi się wypracowany przez Was system informacyjny - ogłoszenia przez uczniów na godzinach wychowawczych i dla Grona Pedagogicznego poprzez opiekuna SU i ogłoszenia.

Kluczowe jest to, że zadbaliście o obustronność Waszego narzędzia. Dzięki z fotki! Jesteśmy bardzo ciekawi, jakie są zasady korzystania z Zeszytu? Dajcie znać! 

Świetnie, że pamiętacie o tym, jak ważna jest informacja zwrotna dla uczniów i uczennic i wymyśliliście, jak jej udzielać - dzięki temu uczniowie będą wiedzieć, że rzeczywiście ich głos jest brany pod uwagę. Dodatkowo macie jeszcze narzędzie w postaci tablicy - brawo! laugh Spotkaliście się z pozytywnym odbiorem - dbajcie o regularność prowadzenia zeszytu, aby nadal cieszył się dobrą opinią. Powodzenia w kolejnych działaniach!