Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Pawła II
Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?: 
1. Tworzymy nowy uczniowski środek przekazu informacji w naszej szkole.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Przez trzy pierwsze lata gimnazjumw naszej szkole były osoby, które prowadziły gazetkę szkolną. W następnych rocznikach humaniści "wyginęli", a później nadeszła era komputerów i telefonów komórkowych. I nagle, ku radości polonistki, uczniowie kl. V przyszli do Samorządu z pomysłem reaktywacji gazetki. Zastanawialiśmy się na zebraniu, czy forma pisana ma jeszcze jakiś sens. Ostatecznym argumentem na tak, był fakt, że nasza szkoła swoim rejonem obejmuje tereny poprzemysłowe i nierzadko zdarza się, że rodzina bliższa lub dalsza naszych uczniów nie ma internetu lub nie potrafi z niego korzystać.  Dlatego postanowiliśmy, że numery będą miesięcznikami, wydawanymi w terminach wywiadówek lub uroczystości szkolnych, aby rodzice lub dziadkowie mogli zapoznać się z informacjami. Chłopcy postanowili, że w pisemku nie będzie rozrywki, tylko wiadomości o faktach, o których powinni wiedzieć wszyscy - nie tylko fani szkolnej www czy facebooka. Każdy news to jedna strona zawierająca rodzaj wydarzenia (np. uroczystość, konkurs, sport), datę, tytuł, zdjęcie, obrazek graficzny, opis oraz nauczycieli-opiekunów. Gazetki w poszczególnych wydaniach miały różną objętość - zależało to od ilości akcji na terenie szkoły w danym przedziale czasowym. Całość ukazywała się w dwóch formach: po pierwsze, wręczanej czytelnikom książeczki (kartki złączone zszywką), a po drugie w antyramie, obok której w szkole przechodzą wszyscy.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Oprócz młodych dziennikarzy najbardziej dziękujemy nauczycielom: polonistce, informatykowi, plastykowi. To ich cierpliwości i wyrozumiałości zawdzięczamy, że ani graficznie, ani kolorystycznie, ani językowo nie mamy się czego wstydzić. Duży wkład w naszą pracę wniosła również pani bibliotekarka, która pilnowała terminów i pomagała przygotowywać antyramę. 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Na początku najtrudniejsze było okiełznanie redaktorów: biegali po całej szkole, przepytywali małych i dużych, gubili notatki, nie pozwalali się znikąd wyrzucić. Później nadeszła ciężka praca z likwidacją błędów językowych, ortograficznych i interpunkcyjnych. W dobie RODO musieliśmy się też zmierzyć z kontrolą pani dyrektor :), która sprawdzała, czy wszystkie buzie wyraziły zgodę na publikację.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 
Pomysł ten pozwolił na rozwijanie kreatywności oraz poznanie, szczególnie przez uczniów klas młodszych, narzędzi potrzebnych do obróbki stron gazetki. Nie zawiedli też nasi najbliżsi, którzy chętnie korzystali z tej formy informacji. Cieszył również wianuszek kolegów i koleżanek przed antyramą. Ale za największy sukces uważamy fakt, że nasza gazetka stała się elementem komputerowej kroniki naszej szkoły - na razie dostępnej tylko w bibliotece, ale może kiedyś będzie na stronie www.
Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Drogi Zespole,

wielkie brawa za zrealizowania tego wyzwania w Waszej szkole! :) Wybraliście bardzo ciekawą formę, aby komunikować się z uczniami i uczennicami, ale także rodzicami. Była to w pewnym sensie nowa rzecz w Waszej szkole (wyzwanie miało być czymś nowym) - biorąc po uwage 3 letnią przerwę. Znaleźliście również uzasadnienie dla tego środka komunikacji, co jest bardzo cenne. Zdecydowaliście o formie i częstotliwości oraz treściach - kolejny dobry krok! Myślę, że Waszą mocną stroną jest różnorodność treści gazetki i to, że postaraliście się o jej dostępność w różnych formach. Dzięki temu mogła ona dotrzeć do wielu osób, ale także była dostępna dla szerokiego grona w każdej chwili w antyramie - dobry pomysł! smiley

Wspaniale, że uzyskaliście wsparcie nauczycieli, by zredagować, złożyć i graficznie doszlifować gazetkę. Przede wszystkim wielkie gratulacje dla redaktorów, dzięki którym powstaje materiał - to wielka i trudna praca, jak zauważyliście i trzeba zwracać uwagę na wiele szczegółów. Możecie być z siebie bardzo dumni! laugh

Jedna wskazówka - jeśli chcecie, by był to uczniowski środek przekazu z prawdziwego zdarzenia, dobrze zrobić rubrykę na ogłoszenia, pomysły, uwagi, do której treści mogliby zgłaszać wszyscy uczniowie szkoły. Jak pisaliśmy w Przewodniku, w uczniowskim środku przekazu "wszyscy uczniowie i uczennice mają prawo skorzystać z nowego narzędzia komunikacji". Można postawić pewne warunki zgłaszania, jednak taka możliwość powinna się pojawić.

Jeszcze raz wielkie gratulacje zrealizowanego wyzwania! Dzięki także za fragmenty gazetki - jest bardzo kolorowa i czytelna, więc nie dziwię się, że zdobyła popularność wśród uczniów. :) Bardzo się cieszymy, że rozwinęło to kreatywność oraz umiejętności związane z tworzeniem gazetki. Zainteresowanie czytelników, które jest widoczne to bezcenny efekt! Wpisaliście się także do historii szkoły, tworząc treści do kroniki - gratulacje również tego osiągnięcia. Pozdrawiamy serdeczenie!