Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 330 im. Nauczycieli Tajnego Nauczania
Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?: 
2. Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Od lat mamy problemy w komunikacji na linii Rada i Zarząd SU - ogół uczniów. Staraliśmy się zaradzić wykorzystując narzędzia w "realu" (skrzynka pomysłów, tablica SU, komunikaty Rady na godzinach z wychowawcą) i w Internecie (zakładka na stronie szkoły, profil na facebooku). Odkryliśmy jednak, że są one niewystarczające z co najmniej 2 powodów: są jednostronne (to Rada i Zarząd ogłaszają różne rzeczy, ogół uczniów może korzystać tylko z elementów - skrzynka pomysłów, komentarze na fb) i mało atrakcyjne dla uczniów (a przynajmniej chcemy myśleć, że ich milczenie spowodowane jest niską atrakcyjnością mediów a nie brakiem zainteresowania działalnością SU). Postanowiliśmy wypróbować narzędzie, które bardzo ułatwia Radzie i Zarządowi komunikację wewnętrzną - stworzyliśmy na messengerze grupę otwartą, do której przedstawiciele Rady i Zarządu dodają wszystkich kolegów i koleżanki ze swoich klas. Celem grupy jest wymiana informacji, a zatem co chwila powtarzamy komunikat: "zaprosiliśmy Cię, byś współpracował z nami. Wpisuj tu swoje uwagi, pomysły, pytania, a władze SU będą na nie odpowiadać i informować Cię o swoich działaniach. W każdej chwili możesz zrezygnowac z udziału w grupie." Uczniowie dowiadują się o tej grupie bezpośrednio na msg (w momencie, gdy ktoś ich doda do konwersacji), ale zamieściliśmy także ogłoszenie na naszym profilu fb. Na razie trwa faza próbna działania grupy - część osób dopytuje po co to i wyraża wątpliwości, kilka osób opuściło konwersację. Znaczna większość jednak została z nami. Zgłoszono już nawet pierwszy pomysł - na najbliższym spotkaniu Rady i Zarzadu będzie on dyskutowany. Mamy nadzieję, że grupa "wypali". Jeśli tak, rozważamy wykorzystanie innych aplikacji, by dotrzeć także do tych, którzy nie korzystają z msg.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Spoza zespołu projektowego w realizację tego wyzwania zaangażowali się przestawiciele klas (Rada SU) dodając do konwersacji swoich kolegów i koleżanki z klas.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze było opanowanie pierwszych reakcji zaskoczenia i wygłupów, które pojawiały się na grupie i zaciemniały obraz - mogły kogoś zniechęcić. Obecnie spamu już prawie nie ma, pojawiają się wpisy merytoryczne.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 
Za sukces uważamy przede wszystkim to, że zdecydowana większość zaproszonych uczniów postanowiła pozostać w grupie. Drugim sukcesem jest fakt, że już w pierwszym tygodniu istnienia grupy zgłoszono nową inicjatywę - pomysł na konkurs/kółko zainteresowań. Liczymy na dalszy rozwój w tym kierunku.
Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga grupo,

bardzo podoba mi się Wasza refleksja dotycząca narzędzi komunikacyjnych, z których dotychczas korzystaliście. Z całą pewnością narzędzia jednostronne nie są stworzone do równej komunikacji - co z tego, że na stronie szkoły pojawi się artykuł, jak nie można na niego odpowiedzieć? Jednak i artykuł na stronie szkoły ma swoje dobre strony - jeśli artykuł ma charakter informatywny (np. dotyczy rozkładu jazdy autobusów) i nie wymaga konsultacji to można przyjąć, że informacja w takiej formie jest wystarczająca.

Bardzo fajne jest to, że testujecie nowy sposób komunikacji, a nie traktujecie od razu jako obowiązujący. To naturalne, że ktoś opuści grupę, bo np. to, co się tam dzieje jest dla niego interesujące. Ja osobiście grupy na messengerze zwykle wyciszam, ponieważ drażni mnie ilość powiadomień;) Z mojej strony mogę Wam zaproponować korzystanie z grupy na Facebooku - tam można również wyciszać powiadomienia, moderować ją odpowiednio (usuwać posty "nie na temat"), tagować posty.

Do refleksji: piszecie: "a przynajmniej chcemy myśleć, że ich milczenie spowodowane jest niską atrakcyjnością mediów a nie brakiem zainteresowania działalnością SU" - może być różnie. Mianowicie: może być tak, że rzeczywiście część społeczności szkolnej nie jest zainteresowana działalnością władz SU (przyczyn może być wiele), może być tak, że komunikaty do uczniów po prostu nie docierają, ponieważ narzędzia komunikacyjne są źle dobrane, może być tak, że komunikat jest dla kogoś nieciekawy. Na pewno warto korzystać z różnorodnych narzędzi - dla niektórych strona www będzie odpowiednia, dla innych profil na FB, a jeszcze innych szkolna witryna. Messenger jest super, jeśli chcecie coś przegadać, jednak by być na bieżąco trzeba tam często zaglądać, a to już bywa uciążliwe.

A co do innych aplikacji - zawsze będzie tak, że ktoś z nich nie korzysta. Dlatego też w komunikacji tak ważne jest, by wybrać kilka narzędzi.

Powodzenia w szukaniu rozwiązań! Joanna Gus