Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 68 im. Artura Oppmana
Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?: 
3. Organizujemy szkolną debatę angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników, rodziców) na ważny dla nas temat.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

DYSKUSJA O NIEPODLEGŁEJ

W ramach projektu SZKOŁA DEMOKRACJI przeprowadziliśmy DEBATĘ OKSFORDZKĄ: Czy Józef Piłsudski powinien być ikoną niepodległości? 
Marszałkiem debaty była nasza nauczycielka historii. 

Oj, działo się! Poziom wiedzy reprezentantów 8a i 8b zachwycił wszystkich zaproszonych Gości. Przybyli uczniowie żoliborskich szkół: SP 92 z Panią Małgorzatą Kotecką, SP 267 z Panią Magdaleną Kaźmierczak (wicedyrektorem i Przewodniczącą Żoliborskiego Klubu Nauczycieli Humanistów) oraz z Panami Piotrem Pajorem i Kamilem Potrzuskim, SP 391 z P. Jonaszem Bochnią. Oczywiście obecni byli nasi uczniowie wraz z Panią Dyrektor i Opiekunem projektu - Panią Katarzyną Daniluk.
Po emocjonującej debacie wysłuchaliśmy znakomitego wykładu Pana Roberta Sitkowskiego z 7 Społecznego LO, który o Piłsudskim wie więcej niż sam Marszałek wiedział o sobie:) 
Dyskusję dla wszystkich uczestników II Żoliborskiego Sympozjum Historycznego poprowadził Pan Kamil Potrzuski (SP 267). 
Dziękujemy klasie 8c za pomoc w przygotowaniach debaty oraz wszystkim przybyłym Gościom.

Na około miesiąc przed 11 listopada, uczniowie klas 5-8 na zajęciach historii wybrali temat do debaty zwiazany z odzyskaniem niepodległości. Organizowaliśmy w szkole juz dwie debaty, jednak nigdy nie była to debata oksfordzka, dlatego wybór padł na taki rodzaj. Po zaakceptowaniu wybranego tematu "Czy Józef Piłsudski powinien być ikoną niepodległości?", ogłosiliśmy termin zgłaszania się osób chętnych do wzięcia udziału w debacie. Zgłosiły się klasy 8a i 8b, które spośród swoich uczniów wybrały 3/4-osobowe reprezentacje. Osoby te spotkały się by ustalić warunki przebiegu debaty. Klasa 8c zgłosiła się natomiast do pomocy przy organizacji. Następnie, korzystając z pomocy pani od historii, uczniowie zaprosili (mailowo lub telefonicznie) pobliskie szkoły, przedstawicieli rodziców i uczniów oraz poprosili o udział ekspertów związanych z postacią Piłsudskiego. Po debacie i prezentacjach ekspertów był czas na zadawanie pytań, dyskusję oraz na głosowanie. Osoby obecne na sali głosowały na jedną ze stron debatujących. Zwycięzcą debaty według osób obecnych została klasa 8b, która była przeciwnikiem tezy. Debata została podsumowana przez publiczność: uczniowie, rodzice i nauczyciele szkół podstawowych nr 68, 92, 267, 391. 

Poruszane wątki: zasługi i błędy Marszałka; czy polityk, nawet wybitny, może używać publicznie niecenzuralnych wyrażeń?; czy może zaistnieć sytuacja, gdy można ograniczyć demokrację?; umiejętność przyznawania się polityka do błędów; stosunek Marszałka do własnej rodziny.

Wnioski: ikony naszej historii, w większości przypadków, nie są ideałami; politycy powinni umieć przyznawać się do błędów i za nie przeprosić; nawet w trudnej sytuacji politycznej nie powinno się ograniczać swobód demokratycznych; w ocenie postaci i jej postępowania powinny być brane pod uwagę okoliczności historyczno-polityczne, np.: nieposłuszeństwo obywatelskie w czasach PRL i w III RP.

Wszyscy byli pod wrażeniem przygotowania uczniów oraz sposobu prowadzenia sporu. Poprzeczka dla kolejnych klas została wysoko zawieszona, ale wiemy, że kolejne klasy dadzą radę!

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

społeczność szkolna i lokalna 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze było przygotowanie się merytoryczne i występ przed kolegami i koleżankami z innych szkół oraz przede wszystkim przed ekspertami jesli chodzi o postać Piłsudskiego.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 
Uczniowie zainteresowali postacią marszałka i jego życiem prywatnym wiele osób. Wiadomo też juz jak wygląda debata oksfordzka i jakimi zasadami się rządzi.
Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://www.facebook.com/263246994305194/photos/pcb.285989158697644/285988765364350/?type=3&theater
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Dzięki za uzupełnienie relacji!

Bardzo interesujące wątki poruszaliście podczas debaty! Z pewnością była to okazja do wszystkich, by podjąć refleksję nad wizerunkiem ważnych dla polityki i historii postaci. Widać także, że debata zaprowadziła Was do ciekawych wniosków. Brawa dla grupy, która wygrała - gratulujemy mocy przekonywania i świetnej umiejętności argumentacji! laugh Trzymamy kciuki za kolejne debaty w przyszłości, a w najbliższym czasie - za realizację kolejnych wyzwań! yes

***

Przed poprawą:

Dzięki za dodanie relacji! :)

Ciekawy pomysł na debatę wokół święta niepodległości. Wspaniale, że uczniowie wykazali się dużym poziomem wiedzy! Świetnie, że zaprosiliście także nauczycieli z innych szkół. Uświetniliście wydarzenie wykładem, co w pewnością było cennym doświadczeniem ubogacającym Waszą wiedzę. Chociaż przygotowanie merytroryczne i występ przed innymi szkołami wskazujecie jako najtrudniejszy element, to bardzo wartościowe, ponieważ dzięki temu dowiedzieliście się więcej i mogliście sprawdzić w rodzaju wystąpienia publicznego! Teraz zapewne w historii marszałka nie ma przed Wami tajemnic! wink Dodatkowo debata oksfordzka to bardzo ciekawa forma, z której warto korzystać.

W Waszej relacji brakuje jednak pewnych odpowiedzi na pytania z naszego Poradnika: https://szkolademokracji2018.ceo.org.pl/sites/szkolademokracji2018.ceo.org.pl/files/szkola_demokracji_2019_0.pdf. Przy tym wyzwaniu uzupełnijcie odpowiedzi na pytanie: Kiedy odbywała się debata? Jakie pytania i wątki zostały poruszone? Jakie wnioski wyciągnięto? Bardzo się chętnie się dowiemy, czy klasa która wygrała debatę była za czy przeciw tezie. :)

Skoro tak dobrze idzie Wam organizowanie debat, może pomyśleć o kolejnej, która będzie poruszała ważny temat dla społeczności szkolnej i jej funkcjonowania? Dzięki za fotki, po których widać, że było ciekawie oraz za barwnie i ciekawie napisaną relację - tak trzymać! smiley Czekamy na uzupełnienie!