Obrazek użytkownika Zespół Szkół w Opatowie- Szkoła Podstawowa
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?: 
3. Organizujemy szkolną debatę angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników, rodziców) na ważny dla nas temat.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Wyzwanie: Organizujemy szkolną debatę angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej.

Dnia 4.06.2019 r. w 30 rocznicę Demokracji Polski w Szkole Podstawowej w Opatowie odbyła się debata na temat:  „Jak dobra jest nasza szkoła”. Debata odbyła się w ramach programu Szkoła Demokracji. Pani dyrektor Maria Haziak czuwała nad prawidłowym przebiegiem debaty.  Wzięli w niej udział przedstawiciele uczniów, rodziców i nauczycieli. Debata odbyła się na temat głównych obszarów pracy szkoły:
- działalność dydaktyczna wychowawcza i opiekuńcza szkoły,
- funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami,
- zarządzanie szkołą.
Pracowano na dwóch płaszczyznach:
- „co jest – stan faktyczny”
-„co zmienić, co wnieść nowego”
Uzyskane wnioski z debaty zostaną wykorzystane w planowaniu pracy na najbliższe lata pracy szkoły. Wybraliśmy ten temat aby znać kierunek dalszej pracy naszej placówki.

Etapy pracy przedstawicieli SU- przewodnicząca, zastępca, rzecznik praw ucznia skarbnik, sekretarz, dyrektor SP
i opiekunowie SU.

  1. Wytypowanie przedstawicieli do debaty spośród Rady Rodziców, Grona Nauczycielskiego
    i Samorządu Uczniowskiego
  2. Ustalenie głównych obszarów działalności szkoły do debaty.
  3. Wykonanie zaproszeń
  4. Wręczenie zaproszeń i tematyki obszarów dotyczącej debaty.
  5. Przygotowanie sali, w której odbędzie się debata.
  6. Przeprowadzenie debaty podsumowującej i wyciągnięcie wniosków.                                                                                                                                           Przebieg debaty. Pani dyrektor przywitała wszystkich uczestników i przedstawiła jak będzie wyglądała debata. Następnie głos przekazała Członkom Samorządu. Oni przedstawili rodzaje obaszarów. Nastepnie każda grupa: rodziców, uczniów i nauczycieli otrzymała kolorowe karteczki z przydzielonym kolorem, na których zapisywali działania które sa w naszej szkole oraz działania które chcą zmienić, ulepszyć lub wprowadzić nowe. Karteczki zostały umieszczone na przygotowanych arkuszach papieru w dwóch kategoriach. Zostały one pogrupowane tematycznie i można byo porównać które działania pokrywaja się a które różnią. Uczennice odczytywały wyniki i każda z grup miała szansę się wypowiedzieć. Po wspólnych konsultacjach podsumowywano każdy obszar. w debacie poruszono wątki związane z pracą dydaktyczną, opiekuńcza i wychowawczą szkoły oraz wspólpraca z organizacjami z terenu naszej miejscowości, współpraca z rodzicami, organizacjami,samorządem i baza szkoły. Ciekawym pomysłem było wprowadzenie integracyjnych spotkań poszczególnych klas: wychowawca- uczeń z włączeniem rodziców. Wszystkie grupy doceniły że szkoła bierze udział w licznych projektach i programach, jej aktywność w akcjach charytatywnych i to że czynnie współpracuje z rodzicami. Wszyscy uczestnicy debaty widzą potrzebę zwiększenia pomocy psychologa i wspólnej pracy nad agresją słowną.

Wyzwanie: Wprowadzamy stały sposób komunikacji uczniów i uczennic z dyrekcją.

W naszej szkole od stycznia  2018 r. została wprowadzona "Pomysłowa Skrzynka". Do skrzynki wszyscy uczniowie wrzucają swoje pomysły i postulaty. Skrzynka została ustawiona pod gabinetem pedagoga na korytarzu tak aby wszyscy mieli do niej równy dostęp. Wszystkie pomysły są przedstawiane dyrekcji raz w miesiącu. Realnie ustalamy, które z pomysłów mogą zostać zrealizowane. Spotkania z dyrekcją odbywają się w ostatni czwartek lub środę miesiąca.Natomiast w ostatni piątek miesiąca odbywa się apel na którym omawiamy te pomysły i postulaty. Jedno z takich spotkań odbyło się w marcu. Podczas tego spotkania w skrzynce znalazł się postulat uczniów młodszych, żeby zaostrzyć dyżury w szatni, ponieważ starsi uczniowie zgaszają im światło. Problem został omówiony, przedstawiony na apelu oraz rozwiązany poprzez wprowadzenie dodatkowego dyżuru. Kolejnym postulatem właśnie z marca był pomysł na  zorganizowanie dnia zdrowej żywnośći. Samorząd przedstawił ten pomysł dyrekcji i opiekunowi samorądu. Omówiono ten pomysł i wspólnie postanowiono iż ten dzień ten zostanie połączony z Dniem Wiosny. Ucznioiwe dowiedzieli sie o tym na piatkowym apelu. Dzień wypadł wspaniale a wszyscy bawili sie znakomicie.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Wyzwanie: Organizujemy szkolną debatę angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej.

Członkowie wspierający SU- uczniowie klas 1-7 ( 8 osób)

Przedstawiciele rady rodziców (8 osób),

Dyrektor szkoły

Nauczyciele (8 osób)

 

Wyzwanie: Wprowadzamy stały sposób komunikacji uczniów i uczennic z dyrekcją.

Dyrekcja oraz pozostali członkowie samorządu uczniowskiego kl 1-7  ( 7 uczestników)

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Wyzwanie: Organizujemy szkolną debatę angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej.

Obawa na ile wszystkie grupy będą aktywne w debacie.

Wyzwanie: Wprowadzamy stały sposób komunikacji uczniów i uczennic z dyrekcją.

Pilnowanie terminów apelu. Czasami klasy miały wycieczki i trzeba było przekładać.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 
Wyzwanie: Organizujemy szkolną debatę angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej. Wszyscy byli zadowoleni z możliwości wypowiedzenia się na temat pracy szkoły i wpływu na dalsze jej losy. Wyzwanie: Wprowadzamy stały sposób komunikacji uczniów i uczennic z dyrekcją. Dzięki Skrzynce udało nam się wprowadzić nowe imprezy w szkole oraz wprowadzono pocztę walentynkowa na prośbę uczniów.
Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

PO POPRAWIE

Droga Grupo,

ogromne gratulacje! Jestem pod wielkim wrażeniem Waszej mobilizacji i bardzo się cieszę, że po niezaakceptowaniu poprzedniego wyzwania, które było kontynuacją działań z zeszłych lat, postanowiliście zabrać się za nowe wyzwanie! Bardzo, bardzo się cieszę, że podjęliście się poprawy i zorganizowaliście coś nowego. Przedstawiliście tutaj aż dwa aspekty poprawy komunikacji w Waszej szkole. Po pierwsze zorganizowaliście wydarzenie, może co prawda nie w formie klasycznej debaty, a wykorzystaliście bardziej warsztatową formę, jednak pozwoliło to na zebranie głosów uczniów i aktywny udział dużej liczby osób i było ciekawą formą. Przeprowadziliście coś w rodzaju diagnozy szkoły, co z pewnością było przydatne. Podjęliście wspólne rozmowy, co jest bardzo wilkim plusem. Zorganizowaliście także całe wydarzenie, przygotowaliście zaproszenia i przede wszystkim zaprosiliście do udziału przedstawicieli różnych grup ważnych dla szkoły, więc była to przestrzeń do rzeczywistego dialogu. Mam poczucie, że udało Wam się zdiagnozować te obszary, które wymagają poprawy i zgromadzić ciekawe, konstruktywne pomysły na dalszy rozwój szkoły - coś co odpowiadałoby potrzebom uczniów. Widzę w tym dużą wartość. Trzymam mocno kciuki za realizację postulatów płynących z wniosków z debaty! Warto wykorzystać efekty Waszej pracy!

Druga sprawa - skrzynka i spotkania z dyrekcją - brawa! Świetny pomysł, by połączyć zbieranie pomysłów i uwag od uczniów, przekazywać je omawiać na spotkaniach z dyrekcją, a następnie przedstawiać uczniom. Życzę Wam w tym regularności i wytrwałości, ponieważ by taki system sprawnie działał, właśnie to jest ważne. Dbajcie o te narzędzia, a z pewnością przyjdą wspaniałe owoce, zresztą już są fantastyczne!! Dzień Zdrowego Żywienia i dyżury są na to najlepszym dowodem. Gratulacje raz jeszcze! laugh

PRZED POPRAWĄ

Drogi Zespole,

świetnie, że robicie telewizję szkolną. smiley Stworzyliście zespół, a także regulamin e-bezpieczeństwa, co jest bardzo ciekawą inicjatywą. Niestety z tego co widzę, telewizja ta działała już w zeszłym roku. Co więcej w zeszłym roku było na niej więcej filmików niż w tym roku, więc nie wygląda jakby się ona rozwijała (przez ilość materiałów). Prosiliśmy, aby nowy środek komunikacji był czymś nowym, czego wcześniej nie było w Waszej szkole (tak jak w przypadku każdego wyzwania). Tak jak napisane jest w Przewodniku (https://szkolademokracji2018.ceo.org.pl/sites/szkolademokracji2018.ceo.org.pl/files/szkola_demokracji_2019_0.pdf) i było mówione na szkoleniach, działanie w wyzwaniu musi być czymś, czego dotąd nie było w Waszej szkole, a ta telewizja już była od dawna i działała prężnie. Poza tym nie jest to uczniowski środek przekazu, bo informacje przez niego przekazuje społeczności szkolnej pewna grupa uczniów, nie wszyscy mają do niej dostęp, a tak właśnie powinno być w przypadku takiego narzędzia. Chociaż Wasze działanie jest naprawdę kreatywne i świetne, korzystacie z nowych technologii, co jest wielkim plusem, nie jest ono zgodne z naszymi kryteriami, więc nie możemy go zaakceptować. Ze względu na późny termin prosimy Was o wykonanie innego wyzwania z działu komunikacja, natomiast przedłużamy Wam termin do końca roku szkolnego. Ponadto jesteśmy otwarci na konsultację i wsparcie Was w realizacji. Mam nadzieję, że uda Wam się wybrać inne wyzwanie i je zrealizować, w czym z chęcią pomożemy.

Wspaniale, że stworzyliście funkcję rzecznika praw ucznia i regulamin, niestety jest to inne wyzwanie. Dodajcie proszę relację do tego wyzwania w obszarze "wybory i kwestie formalne", wgrywając regulamin. Zobaczcie w przewodniku przy wyzwaniach, na jakie pytania odpowiedzieć pisząc relację w tym obszarze.

Życzymy powodzenia! Czekamy na Wasz odzew w gotowości do wsparcia! smiley