Obrazek użytkownika Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy Nr 1 dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. Louisa Braille'a w Bydgoszczy
Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?: 
2. Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Ponieważ jesteśmy Ośrodkiem dla dzieci i młodzieży słabowidzącej komunikacja ustna (bezpośrednia) odgrywa u Nas najważniejszą rolę. W przyszłości planujemy walkę o radiowęzeł, ale póki co musimy dowiedzieć się więcej od społeczności szkolnej czego potrzebuje, jakie ma pomysły i w czym możemy pomóc. Prócz wprowadzenia stałych cotygodniowych dyżurów założyliśmy maila na szkolnej platformie by ułatwić dostęp dla osób które wolą komunikować się za pomocą e-wiadomości.  W naszym Ośrodku skończył się remont części warsztatowej i Pani Dyrektor zgodziła się by blisko naszej sali pojawiła się nasza tablica informacyjna. To dobra wiadomość będzie to kolejny krok dla ułatwienia komunikacji. Rozważaliśmy założenie fanpage Młodzieżowej Rady Ośrodka, ale nasz Ośrodek posiada tak wiele fanpagów związanych z różnymi szkołami że kolejny nie jest potrzebny. W tym momencie dyżury wydają się Nam najbardziej trafionym pomysłem. 

Gdy już zdecydowaliśmy się na wprowadzenie cotygodniowego dyżuru przedstawicieli Młodziezowej Rady Ośrodka (MRO) musieliśmy ustalić termin. Wybraliśmy dzień, który będzie zarówno odpowiadał Nam jak i społeczności szkolnej. Wtorek i duża przerwa o 13:10 był najbardziej trafiony. Po pierwsze uczniowie mają 20 minut na przedstawienie Nam swoich problemów i pomysłów. Po drugie to właśnie we wtorek odbywają się nasze cotygodniowe spotkania MRO więc jeśli któryś z uczniów chciałby rozwinąć swój pomysł jesteśmy do jego dyspozycji. 

Ważne było żeby społeczność szkolna dowiedziała się o naszych dużurach dlatego musieliśmy rozpocząć akcję promoującą ten pomysł (kiedy to pisze akcja wciąż trwa),

po pierwsze dwójka z Nas Marta Podolska i Daria Kownacka przeszła się po klasach ogłaszając wprowadzenie dyżurów,

po drugie rozwieśliśmy ogłoszenia w różnych miejscach szkoły, 

po trzecie mamy zamiar napisać o tym na fanpegu naszego Ośrodka i innych szkół np. Branżowej Szkoły Zawodowej. 

przy najbliższym spotkaniu trójek klasowych, które odbędzie się w marcu poraz kolejny o tym wspomnimy. 

Nasz opiekun udostępnił Nam salę kelnerską (która po jej remoncie będzie wyglądać jak kawiarnia co będzie korzystne dla odwiedzających Nas uczniów, w naszym składzie mamy aż 3 uczących sie kelnerów, kawa, herbata czy napoje chłodzące będą miła otoczką spotkania). W niedalekiej przyszłości przy sali ma pojawić się tablica informacyjna specjalnie dla Nas. Bedzie to kolejny sposób komunikacji, a nawet może pojawi się skrzynka pomysłów, chodź gdy pytamy o nią uczniów nie ma zbyt wielkiego entuzjazmu. 

W czasie dyżuru staramy się zawsze by była Nas dwójka i rozmawiamy z uczniamy sam na sam (chyba że przyjdzie grupa). Póki co dyżury były dwa razy i mieliśmy dwóch wizytujących uczniów. Sprawy dotyczyły ławek na korytarzach o których już rozmawialiśmy z dyrekcją i częstrzych wyjść do kina (chodź uważamy że i tak jest ich dość dużo). 

Cieszy Nas że uczniowie wpadają tak nawet na chwilę pogadać. To miłe i poprawi kontak MRO z uczniami. 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Zaangażowaliśmy się w akcję wszyscy i dużury też pełnimy wszyscy chodź z czasem opracujemy grafik. 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Nie mieliśmy trodności z dyżurami. Wciąż czekamy na tablice. 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 
Sukcesem jest poprawa kontaktu i bezpośrednie rozmowy, które mamy nadzieję w przyszłości przyniosą różne ciekawe inicjatywy.
Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

świetnie, że zdecydowaliście się poprawić komunikację w Waszej społeczności, wprowadzając dyżury. smiley To bardzo dobry pomysł, biorąc pod uwagę uczniów Waszej szkoły i ich potrzeby. Ustaliliście zasady dyżuru - miejsce i czas. Bardzo ważne, jak zauważyliście, jest poinformowanie uczniów dostępymi środkami o nowej możliwości. Cenna jest różnorodność dróg informacyjnych, jakie wybraliście - ogłoszenia osobiste w klasach, na fb, przez Trójki Klasowe. Wybraliście dogodne miejsce, co także może zachęcić uczniów do takiej formy komunikacji. Warto, żebyście ustalili grafik dyżurów (o którym wspominacie). Świetnie, że pomyśleliście również o mailu dla tych, którzy są nieśmiali - pamiętajcie, że wymaga on stałego sprawdzania i informowania o nim społeczności szkolnej. wink

W przypadku komunikacji między władzami SU a uczniami kluczowa jest obustronność. Oznacza to, że zarówno uczniowie mogą Wam coś przekazać, ale także Wy uczniom i odpowiadacie na ich zgłaszane pomysły, problemy. Tablica informacyjna, która powstaje w Waszej szkole to miejsce właśnie na to! Możecie na niej zamieszczać ogłoszenia i pokazać, co dzieje się w szkole, ale także dać odpowiedź uczniom, którzy przychodzą na dyżury. Precyzując, gdy uczeń przychodzi do Was z problemem czy pomysłem, powinniście się najpierw zastanowić nad możliwością rozwiązania/wprowadzenia go między sobą, a następnie porozmawiać z dyrekcją, czy jest to osiągalne. Jeśli rozwiązanie/pomysł zostanie zaakceptowany, powinniście napisać na tablicy informacyjnej, że będzie on realizowany. Jeśli nie, warto o tym poinformować uczniów z uzasadnieniem, dlaczego nie będzie to wykonane. Dobrze także poinformować ucznia, który wyszedł z propozycją/problemem, co się stało z nim stało (był przedyskutowany, przyjęty czy jednak nie i z jakich powodów). Dzięki temu uczniowie będą wiedzieli, że poza wysłuchaniem, rzeczywiście rozmawiacie i rozważacie ich postulaty, a potem staracie się wcielić je w życiu/odpowiedzieć na ich potrzeby. Zastanówcie się zatem proszę, co dokładnie będziecie zamieszczać na tej tablicy.

Najbardziej gratuluję Wam skutku, jaki przyniosły Wasze wysiłki, czyli pierwszych odwiedzin. Uczniowie poruszyli dwa ważne dla nich tematy. Życzę Wam by było ich coraz więcej. Wierzę, że w przyszłości ten poświęcony czas i otwartość mają szansę przynieść nowe uczniowskie pomysły, problemy, inspiracje do działania dla Was i pomogą tym samym zmieniać Waszą szkołę na lepsze! laugh Oby udało Wam się także wystartować z radiowęzłem w niedalekiej przyszłości - trzymam kciuki! yes

Powodzenia we wsłuchiwaniu się w głos uczniów i odpowiadaniu na niego,

Ula