Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
3. Działania uczniów - Niepubliczna szkoła Podstawowa im. Juliusza Verne'a
Podczas jednego ze spotkań Samorządu organizowanego po zebraniu z Przewodniczącymi Klasowymi postanowiliśmy zrealizować pomysł, aby w tym roku to Samorząd Uczniowski był organizatorem zabawy karnawałowej. Jest to doskonały sposób na spotkanie integracyjne, a integracja jest wtedy najlepsza, kiedy podoba się wszystkim członkom zespołu. Dość często zabawy organizowali nam nauczyciele, nie zawsze jednak nasze wyobrażenia na temat dobrej zabawy, są spójne z tym, jak wyobrażają ją sobie nauczyciele, dlatego więc pomysł wydał nam się wspaniały. Nie bardzo jednak wiedzieliśmy, jak zabrać się do jego przeprowadzanie – tym bardziej, ze nasze pomysły, mogły wydać się nieatrakcyjne wszystkim uczniom szkoły.
Z pomocą przyszedł nam bank pomysłów na stronie „Szkoły Demokracji”. Skorzystaliśmy z propozycji metody animacyjnej – flag. W widocznym miejscu – tuż przy wejściu do szkoły umieściliśmy sznurek z umieszczonymi czystymi flagami. Przez jeden dzień wisiał w tym miejscu – na dwa kolejne przewiesiliśmy go na naszą tablice ogłoszeń. Każdy uczeń mógł zaproponować myśl przewodnią balu. Początkowo obawialiśmy się, że flagi będą zniszczone, albo potraktowane w jakiś lekceważący sposób – nic takiego jednak się nie stało. Pojawiło się wiele pomysłów, które następnie posegregowaliśmy na takie, które powtarzały się najczęściej. 10 najczęstszych umieściliśmy na kartach do głosowania i ogłosiliśmy, że podczas konkretnej przerwy będzie można zagłosować na którąś z kategorii. Mieliśmy więc łącznie 10 kategorii:
- Matematyka
- Lata 60.
- Lata 70.
- Epoka Ludowa
- Samoloty
- Średniowiecze
- Sporty lat 60.
- Zwierzęta
- Słodziaki
- Przyszłość
Wygrał motyw lat 70. Łącznie oddano około 60 głosów, co stanowi około 30% całej społeczności.
Mając temat ogłosiliśmy go przez radiowęzeł oraz na gazetce. Wraz z Przewodniczącymi Samorządów Klasowych postaraliśmy się też, aby każda klasa zorganizowała atrakcje w myśl motywu przewodniego. Cztery najciekawsze pomysły zgłoszone przez przewodniczących zostały przeprowadzone przez uczniów z wybranych klas w sali, gdzie odbywały się główne zabawy taneczne.
Były to pomysł klasy 8: quiz muzyczny dotyczący muzyki z tamtego okresu, klasy 6b: taniec do muzyki lat 70. na zmniejszających się kawałkach szarego papieru (wygrała ta para, której udało się zatańczyć na najmniejszym kawałku) i zabawa w kangurki (aktywizowanie w rytm muzyki wszystkich chętnych do zabawy w przeskakiwanie przez linę). Pozostałe klasy miały przeprowadzać swoje zabawy w klasach. Były to takie pomysły ja: fotobudka, poczęstunek, wspólne uczenie się kroków tanecznych. Głównym konkursem był konkurs na najlepsze przebranie, w skład komisji poprosiliśmy nauczycieli.
Na etapie organizacji około 100 uczniów – Zarząd Samorządu, Przewodniczący Klasowi, uczniowie zaangażowani w metodę flag (głosujący na właściwy motyw przewodni). W sprawnym przeprowadzeniu zabawy pomogli nam też opiekunowie SU i nauczyciele, którzy opiekowali się sprzętem i wypożyczyli kolorofony, sprzęt nagłaśniający i bardzo wszystkim podobający się dym. Naszym sojusznikiem była też Pani Dyrektor, która dała nam fundusze na zakupienie nagród do konkursów.
To zadanie bardzo nam przypadło do gustu – niemniej jednak nie udało nam się spowodować, aby w 100% wszystkie klasy przeprowadziły swoje zaplanowane działania. Nie zrobiła tego klasa 7, która niemal wcale nie przyszła na zabawę (były tylko 3 osoby)
Ogromnym sukcesem wg nas było tak duże zaangażowanie we wspólne ustalanie tematu motywu przewodniego balu. Uczniom się to bardzo podobało, że mogą się wypowiedzieć w tym temacie. Nie słyszeliśmy niezadowolonych głosów, a wszystkie wychodzące z zabawy osoby, powiedziały, ze świetnie się bawiły i wspaniale spędziły ze sobą czas. Nie tylko z uczniami swojej klasy, ale CAŁEJ szkoły. O to nam właśnie przede wszystkim chodziło!
Droga Grupo,
wielkie brawa! Świetnie Wam poszło, a Wasze działanie może być inspiracją dla innch! Trafnie zauważyliście, że czasami warto zastanowić się i oddolnie zorganizować zabawę w taki sposób, jaki Wam się podoba najbardziej. Bardzo dobrze się Wam to udało i przeszliście przez poszczególne etapy z sukcesem, pomimo początkowej niewiedzy. Cieszymy się, że na naszej stronie znaleźliście dobre inspiracje do działania.
Zgłosiliście się do uczniów z pytaniem o pomysły na motyw, a potem zabawy do uczniów, a tym włączyliście ich od początku w proces przygotowań. Użyliście ciekawej i zachęcającej metody - kolejny wielki plus. Pozwoliliście wybrać uczniom motyw w głosowaniu. Tak właśnie powinno się to odbywać! Jesteśmy bardzo ciekawi, w jaki sposób ogłosiliście wybory motywu, jakimi kanałami? Dalej piszecie, że korzystaliście z gazetki i radiowęzła w ogłaszaniu motywu - każdy proces głosowania powinno się zakończyć rzeteleną informacją o jego wyniku, tak jak to zrobiliście. Włączyliście wiele klas w organizowanie ciekawych aktywności na zabawie, co zdecydowanie pozwoliło ich zaangażować. Bardzo fajne pomysły, zarówno na motywy, jak i na zabawy, szczególnie ciekawa jestem, jak wyglądał quiz! Chętnie bym sprawdziła swoją wiedzę. Dzięki za fotki - widać, że włożyliście dużo wysiłu w przygotowanie (zbieranie pomysłów i głosowanie) oraz organizację, no i te świetne, szalone przebrania! Chociaż nie udało Wam się zaangażować wszystkich, to jednak bardzo wiele osób i to jest niewątpliwie ogromny sukces! Także ta radość i zadowolenie uczniów z pewnością przyczyniła się do wspólnej integracji. Zorganizowaliście świetną zabawę, na której uczniowie dobrze się bawili i zrobiliście to wspólnie - to duże osiągnięcie - wielkie gratulacje! Może w przyszłym roku powtórka?
- Zaloguj się aby dodać komentarz.