Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa
Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów" wybraliście do realizacji?: 
3.Organizujemy dzień/noc integracyjną dla uczniów szkoły, podczas której każda klasa jest odpowiedzialna za przygotowanie poszczególnych elementów wydarzenia
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Na początku grudnia 2018 roku doszło do kolejnego spotkania opiekunki SU z przewodniczącymi szkolnego SU oraz z przedstawicielami samorządów poszczególnych klas. W trakcie spotkania uczniowie zapoznali się z „Obszarami i Wyzwaniami” „Szkoły Demokracji”. Wszystkie były prezentowane na tablicy multimedialnej, dokładnie analizowane. Zastanawialiśmy się wspólnie, które wyzwania jesteśmy w stanie zrealizować i z jakiego obszaru. Aby decyzja zapadła demokratycznie, przedstawiciele samorządów klasowych otrzymali ksero materiałów prezentowanych na spotkaniu SU i zostali poproszeni o zaprezentowanie ich na swoich najbliższych godzinach wychowawczych. Poprosiliśmy też uczniów o wybranie dwóch obszarów i dwóch wyzwań, które będziemy realizować w najbliższym czasie. Dzieci miały na to tydzień czasu. Dodatkowo opiekunka i przewodnicząca SU przeprowadziły na ten temat rozmowy z wychowawcami poszczególnych klas i poprosiły o włączenie się w realizację zadania. O naszych planach poinformowaliśmy również Dyrekcję szkoły. Otrzymaliśmy aprobatę. W połowie grudnia doszło do kolejnego spotkania SU. Przewodniczący poszczególnych klas przekazali wyniki rozmów z uczniami. Okazało się, że w przeważającej większości uczniowie stwierdzili, że będziemy realizować wyzwania z dwóch obszarów : 1. Działanie z obszaru „Podejmowanie decyzji”. Uczniowie zdecydowali, że będzie to wyzwanie „Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich”- dzieci stwierdziły, że chcą, aby powstały kąciki wypoczynku. 2. Działanie z obszaru „Działania uczniów i uczennic”- wyzwanie „Organizujemy dzień integracyjny dla uczniów, podczas którego każda klasa jest odpowiedzialna za przygotowanie poszczególnych elementów wydarzenia”. Uzgodniliśmy, że działanie z obszaru „Dzialania uczniów i uczennic” jest pracochłonne, dlatego skupimy się w pierwszej kolejności na nim. Uczniowie zaproponowali, aby dzień integracyjny dla uczniów potraktować jako ten, w którym klasy starsze IV- VIII skierują działania na klasy I- III. Argumentowali, że starsi uczniowie będą się integrować poprzez przygotowanie działań, młodsi zaś, będąc ich odbiorcami, poczują się ważną częścią społeczności szkolnej. Wspólnie z Dyrekcją szkoły ustalaliśmy termin i okazało się, że tego typu przedsięwzięcie może odbyć się dopiero 1 lutego 2019 roku. Okazało się bowiem, że z naszego szkolnego kalendarza GOOGLE wynika, iż w tym dniu wszystkie klasy będą obecne, żadna nie ma zaplanowanego wyjścia czy imprezy. Przystaliśmy na ten termin. Na LIBRUSIE poinformowaliśmy rodziców, nauczycieli, uczniów, że 1 lutego 2019 roku jest dniem integracyjnym w naszej szkole. Następnie podczas kolejnego spotkania SU ustaliliśmy harmonogram tego niezwykłego dnia. Klasy VIII stwierdziły, że w naszej szkole marnuje się dużo żywności w związku z tym wykonają plakaty na temat „Nie marnuj żywności”. Plakaty powieszą na korytarzu I piętra i zaproszą maluchy do zapoznania się z nimi. Przygotują też zabawę karnawałową dla maluchów. Uznali, że przy pomocy rodziców zorganizują cenne rekwizyty, by uatrakcyjnić przedsięwzięcie. Klasy VI podchwytując pomysł klas VIII, zaproponowały happening „Nie marnuj żywności”. Postanowiły opracować scenariusz i przygotować stosowne przebrania. Klasy VII stwierdziły, że podzielą się na zespoły i wcielą w rolę nauczycieli. Będą prowadziły w młodszych klasach zajęcia o ziołach. Podjęły się przygotowania prezentacji multimedialnej oraz przyniesienia ziół. Klasy V ustaliły, że przygotują niezwykłe napoje ze świeżej mięty i pokrzywy. Maluchy będą mogły je kosztować podczas przerw i zapoznać się z ich niezwykłymi smakami. Podjęły się przyniesienia wyciskarek do soków, świeżej mięty, cytryn, pokrzywy oraz zakupu kubeczków jednorazowych. Klasy IV postanowiły przygotować w krótkie przedstawienie „O smoku, który się źle odżywiał”. We współpracy z nauczycielką języka polskiego postanowiły stworzyć scenariusz, a przy pomocy rodziców stroje. Stwierdziły też, że rozmawiały również z panią od plastyki, która obiecała pomoc w wykonaniu dekoracji. Klasy ósme zaś obiecały pomoc w jej zawieszeniu. 1 lutego 2019 roku impreza rozpoczęła się o godzinie 8. 45 i trwała do godziny 16. 00. Jej harmonogram wcześniej umieściliśmy na LIBRUSIE. Klasy I- III zostały wcześniej poinformowane o zabawie karnawałowej i o tym, że mogą przynieść stroje do przebrania. Uczniowie klas VIII oraz wychowawcy klas I- III pomagały maluchom w przebieraniU, malowaniu, charakteryzacji. Uwieńczeniem działań była zabawa karnawałowa dla klas I- III przygotowana przez klasy ósme. Uczestniczyli w niej również uczniowie z klas starszych. Był to naprawdę sympatyczny dzień, który przyniósł uczniom naszej szkoły wiele cennych doświadczeń. Rodzice uczniów klas I- III, których dzieci nie uczęszczają do świetlicy szkolnej, zostali poinformowani na LIBRUSIE, że mogą odebrać swoje pociechy dopiero po godzinie 16.00. Dużą dozą tolerancji wykazali się nauczyciele, którzy zostawali po godzinach pracy, by wesprzeć nasze działania. Jednak podeszli do tego z poczuciem humoru, wyrozumiałością i zaangażowaniem. Na zabawie karnawałowej świetnie się bawili.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację zadania zaangażowana była Dyrecja szkoły, nauczyciela, rodzice, uczniowie poszczególnych klas.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

W realizacji zadania najtrudniejsze okazały się dwie rzeczy: 1. to presja czasu. Nie udało nam się zrealizować wyzwania w terminie. Każda szkoła rządzi się swoimi prawami. Klasy wychodzą do kin, teatrów, bibliotek. Trudno było znaleźć termin odpowiadający wszystkim. Poza tym nasza szkoła przystąpiła do "Szkoły Demokracji" dopiero pod koniec listopada. Mieliśmy mniej czasu na realizację wyzwań, a grudzień i styczeń to w szkołach też miesiące niezwykłe- poprawianie i wystawianie ocen. 2. Ułożenie logicznego planu działań w ramach dnia integracji- było wiele pomysłów, z których niewiele wynikało.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Udało nam się zrealizować zadanie. Jesteśmy z siebie zadowoleni. Dzieci z klas I- III lgną teraz do starszych uczniów, chcą się z nimi bawić, rozmawiać. Udało nam się również stworzyć atmosferę współpracy i odpowiedzialności za realizację zadań, których się podjęliśmy. Uczniowie klas starszych wspierali się i pomagali sobie. To był przyjemny obrazek.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

Dziękuję za dodanie relacji w obszarze „Działania Uczniów”. Wasze zadanie miało na celu integrację szkolnej społeczności. Z Waszej relacji wynika, że Wam się to udało! Gratulację!

To bardzo dobry krok, że zapoznaliście wszystkie osoby ze szkoły z zasadami programu Szkoła Demokracji – to jest ważne, ponieważ program zakłada wprowadzenie zmian dotyczących całej szkolnej społeczności.

Wszystkie podjęte przez Was aktywności na rzecz integracji wydają się bardzo interesujące i potrzebne: uczycie i pamiętacie o dobrej zabawie. Bardzo bym chciała zobaczyć przedstawienie o smoku, który źle się odżywiał. Na pewno nastąpiła u Was integracja! Piszecie, że maluchy lgną do starszych uczniów – najwidoczniej udało im się do siebie zbliżyć.

Pozdrawiam Was serdecznie