Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa im. Marii Kilar w Kleszczynie
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów" wybraliście do realizacji?: 
1.Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole, obejmującą wszystkich uczniów i uczennice, z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania, które umieszczamy w planie pracy
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Czy każdą społeczność uczniowską da się obudzić? Członkinie Samorządu Uczniowskiego postanowiły to sprawdzić. Jeden z wrześniowych tygodni poświęciły na rozmowy na temat potrzeb i zainteresowań uczniów w naszej szkole pod kątem organizacji zajęć pozalekcyjnych. Dwie ósmoklasistki próbowały dotrzeć do wszystkich uczniów naszej szkoły. Przeprowadzały indywidualne rozmowy oraz opracowały arkusz sondażu nt. oferty zajęć pozalekcyjnych. Pytania dotyczyły tego, jakie zajęcia pozalekcyjne są potrzebne w naszej szkole. Z relacji dziewcząt wynika, że najtrudniej rozmawiało się z najmłodszymi (klasy 1-3). Nie mięli oni sprecyzowanych oczekiwań, dlatego zgłosiły sie z prośbą o pomoc do wychowczyń, które podjęły dyskusje w klasach i przekazały zebrane informacje. Zdarzały się również potrzeby trudne do spełnienia, tj. organizacja nauki języka rosyjskiego, koło fotograficzne – zbyt mała ilość osób zainteresowanych lub powołania sekcji boksu, karate – brak zainteresowania podmiotów zewnętrznych.  Wszystkie pomysły zostały przedstawione na spotkaniu SU oraz posiedzeniu rady pedagogicznej. Wnioski SU zostały uwzględnione w planowaniu zajęć pozalekcyjnych. Zgodnie z oczekiwaniami powstało SKS - sekcja piłki ręcznej dla dziewcząt i SKS – sekcja piłki nożnej dla chłopców, koło muzyczne, zajęcia przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego i języka niemieckiego.

Jednak wspólnym mianownikiem dla zróżnicowanych potrzeb był kącik wypoczynku. Uczniowie klas V-VIII narzekają na hałas w czasie przerw w okresie jesienno-zimowym. Bardzo duża część uczniów deklarowała, że potrzebna jest w szkole strefa wypoczynku. Ze względu na możliwości lokalowe budynku i wydłużenie szkoły podstawowej o 2 lata, bardzo trudno wygospodarować w budynku miejsce, gdzie uczniowie będą mogli spokojnie porozmawiać, odpocząć między lekcjami, posłuchać muzyki. Zarząd samorządu zwrócił się do dyrektora szkoły z prośbą o zakup dodatkowych krzeseł, które postawiliśmy na górnym korytarzu. W pobliżu krzeseł została też zamontowana tablica suchościeralna, którą najczęściej uczniowie wykorzystują na grę w kalambury.

W tej chwili miejsce te jeszcze nie spełnia oczekiwanych efektów, młodsi uczniowie nadal biegają i głośno krzyczą, ale wierzymy, że w przyszłości zrozumieją, jak powinna wyglądać przerwa i staną po stronie „ciszy”. Nasz kolejny pomysł na wyciszenie „maluchów” to wykonanie gier podłogowych i ściennych, ale o tym szczegółowo w kolejnym wyzwaniu – podejmowanie decyzji.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W przeprowadzenie diagnozy potrzeb i zainteresowań bardzo mocno zaangażowała się uczennica z kl. 8, która wraz z kolezanką z zespołu projektowego skrupulatnie odbyła dziesiątki rozmów z uczennicami i uczniami oraz trzy wychowawczynie klas 1-3, które pomogły starszym dziewczynom pozyskać potrzebne informacje od "maluchów". Na wniosek SU dyrektor szkoły zakupiła krzesła na hol, a woźny zamontował tablicę suchościeralną.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Pozyskanie informacji na temat potrzeb i zainteresowań od najmłodszych uczniów klas I-III oraz miejsce wypoczynku nadal nie spełnia naszych oczekiwań. Do tej pory tylko mówiono o panującym hałasie, dzięki metodzie animacji wreszcie zaczynamy przeciwdziałać temu zjawisku i realizować różne pomysły. Mimo to, że jeszcze nie jesteśmy w pełni usatysfakcjonowani, to nie poddajemy się i próbujemy wdrażać inne rozwiązania. Speołeczność szkolna stała się aktywniejsza w tym temacie.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Naszym sukcesem jest uwzględnienie wniosków SU w ofercie zajęć pozalekcyjnych i powołanie sekcji piłki ręcznej i piłki nożnej, koła muzycznego oraz zajęć przygotowujących do egzaminu ósmoklasisty. 

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://www.facebook.com/przedszkoleSPKleszczyna/posts/711392675925757
https://www.facebook.com/1553712881578008/posts/2392690651013556?sfns=mo
https://www.facebook.com/spkleszczyna/videos/351989845366301/
Dodatkowe informacje: 

2. Samodzielnie organizujemy działanie z okazji 100-lecia odzyskania Niepodległości, korzystając z pomysłów zamieszczonych na stronie niepodlegla.ceo.org.pl

W ramach obchodów 100-lecia odzyskania Niepodległości skorzystaliśmy z pomysłu zamieszczonego na stronie niepodległa.ceo.org.pl 

Pierwsza inicjatywa pod hasłem "CO CZYTAŁY PRZEDSZKOLAKI 100 LAT TEMU?" trwa i będzie trwała do końca roku szkolnego i polega na czytaniu przedszkolakom bajek napisanych dawno, dawni temu. Bajki czytają wolontariusze z klas IV, VI i VIII. Na spotkaniu SU zaplanowano wydarzenie. Uczniowie, pod opieką opiekuna SU, udali się do Gminnej Biblioteki Publicznej, zaprosili bibliotekarkę do współpracy i wspólnie wyszukali kilka odpowiednich publikacji. Bajki dostosowane były do wieku i wzbogacane kolorowymi ilustracjami. Potem sporządzili harmonogram spotkań czytelniczych, zgodnie z którym dwa razy w tygodniu (środy i czwartki) chętni wolontariusze odwiedzają przedszkolaków i zabierają ich w baśniowy świat. Najtrudniejsze w realizacji wyzwania było ułożenie harmonogramu zgodnie z planem pracy przedszkola i planem lekcji wolontariuszy. Odczyty odbywają sie tylko na zajęciach świetlicowych, godzinach wychowawczych i lekcjach bibliotecznych, dlatego nie wszyscy uczniowie mogą wziąć udział w przedsięwzięciu. Mocną stroną tego wyzwania jest integracja przedszkola ze szkołą, propagowanie Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa oraz satysfakcja wolontariuszy, ponieważ przedszkolaki zawsze z wielkim entuzjazmem oczekują tych spotkań.

Drugim przedsięwzięciem był udział szkoły w ogólnopolskiej akcji „100 POZDROWIEŃ NA 100-LECIE NIEPODLEGŁOŚCI". Akcja polegała na wysłaniu kartek z pozdrowieniami do 100 losowo wybranych szkół z terenu Polski. Udział w akcji polegał na samodzielnym zaadresowaniu kartki i wypisaniu pozdrowień, zakupie znaczków i wysłaniu ich na poczcie. Potem wykonana została mapa Polski, na której uczniowie zaznaczali szkoły, do których wysłane zostały pozdrowienia. Najtrudniejsze w realizacji wyzwania okazało się adresowanie kartek. Wielu z uczniów zrobiło to pod nadzorem nauczyciela, inni nie wiedzieli, w którym miejscu przykleić znaczek, natomiast dla wszystkich największym zaskoczeniem była cena znaczka pocztowego (dość wysoka). Mocną stroną wyzwania było duże zaangażowanie uczniów w akcję - wysłano 96 kartek. Wysyłanie pozdrowień to dobra zabawa, inna niż ogólnodostępne aplikacje internetowe oraz, jak się okazało, nie lada przeżycie. Miłą ciekawostką jest również fakt, że pan wizytujący szkołę, odnalazł na mapie podwarszawską szkołę podstawową, do której uczęszczał w dzieciństwie.

3. Organizujemy dzień/noc integracyjną dla uczniów szkoły, podczas której każda klasa jest odpowiedzialna za przygotowanie poszczególnych elementów wydarzenia.

Ostatnim wyzwaniem w tym obszarze była NOC W BIBLIOTECE. Impreza przygotowana przez uczniów i uczennice w celu integracji klas oraz propagowania Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Na spotkaniu SU omówiono i dokładnie zaplanowano całe wydarzenie. Uczniowie spisali pomysły i przydzielili zadania poszczególnym klasom. Zaproponowano: wróżby i zabawy andrzejkowe, otrzęsiny kl. IV, filmotekę oraz dyskotekę. Do 18.30 wszyscy chętni uczniowie przybyli do szkoły i szkolnej biblioteki. Zostali powitani przez panią bibliotekarkę, która zapoznała wszystkich z programem imprezy ustanowionym przez SU oraz przepisami BHP. Zabawa rozpoczęła się Otrzęsinami przygotowanymi przez klasę V. By zostać przyjętym w poczet starszej społeczności szkolnej, każdy czwatoklasista musiał przejść przez serię nietrudnych zadań. Potem klasa IV i VI zaprosiła na wróżby i zabawy andrzejkowe. Wróżby przepowiadały im przyszłość, a nawet imię ukochanej/ukochanego. Potem była wspólna pizza, kalambury i gry stolikowe w klasach, a po posiłku i krótkim odpoczynku klasa VIII zaprosiła wszystkich na dyskotekę. Zmęczeni, tanecznym krokiem udaliśmy się do sali na Nocny Maraton Filmowy, podczas którego klasa VII przygotowała prezentacje nt. lektur obowiązujących w szkole podstawowej i repertuar, zgodnie z którym każdy mógł wybrać interesujący go film. Opiekunowie liczyli, że zmęczeni atrakcjami uczniowie zechcą położyć się spać. Czy tak sie stało? Do końca imprezy trwały "nocne Polaków rozmowy". Posprzątaliśmy szkołę i wyczerpani wrażeniami, ale bardzo zadowoleni, wróciliśmy do swoich domów i łóżek :-) 

 

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

ogromne gratulacje!! laugh Przeprowadziliście w Waszej szkole diagnozę potrzeb, a potem stworzyliście wynikające z nich zajęcia pozalekcyjne - tak trzymać! Brawa dla dwóch ósmoklasistek, które w szczególny sposób zaangażowały się w przeprowadzenie badania, szczególnie że jedna z nich była spoza zespołu projektowego. Połączenie sondażu i indywidualnych rozmów z pewnością dało Wam bogaty, szeroki obraz. Myślę, że oszacowanie swoich możliwości i pomoc o wsparcie nauczycielek jest także dobrym objawem poważnego podjeścia do tematu, co jest bardzo ważne. Doceniam bardzo zebranie różnorodnych potrzeb, zainteresowań i pomysłów, nawet tych najtrudniejszych i to, że przedstawiliście je radzie pedagogicznej, a potem rozważyliście i co najważniejsze - postanowiliście odpowiedzieć na niektóre z nich! Bardzo ważna jest także argumentacja, dlaczego pewne odrzuciliście. 

Świetnie, że udało Wam się uchywcić tak wiele różnorodnych sugestii, takich jak kącik wypoczynku i stworzyć takie miejsce wyposażone o krzesła i tablice! laugh Bardzo sprawni z Was organizatorzy! Nawet jeśli jeszcze jest hałas i ciężko znaleźć idealne rozwiązanie, to jest duży, ważny krok. Trzymam kciuki za realizację Waszych pomysłów na jego rozwiązanie! Bezcene jest to, że, jak piszecie, społeczność szkolna jest aktywniejsza! Warto cieszyć się z takich osiągnięć. smiley Jestem pod ogromnym wrażeniem, że udało Wam się odpowiedzieć na oczekiwania uczniów poprzez stworzenie tak wielu zajęć pozalekcyjnych! Możecie być z siebie naprawdę dumni i macie rację - to wielki sukces, że uczniowie zyskali to, czego potrzebują - SKSy, zajęcia muzyczne i dodatkowe dla ósmoklasistów. 

Przy tak wielu działaniach warto zadbać szczególnie o dobrą komunikację i dawać znać uczniom, co zostało juz zrobione, zatwierdzone, jakie pomysły weszły w życie, a jakie zostały odrzucone i dlaczego. Warto użyc do tego dostępnych Wam, różnych środków komunikacji. Przy wszelkich działaniach warto pokazywać je uczniom - informacja to istotna sprawa. Co Wy na to?

Bardzo ciekawie zorganizowaliście również obchody z okazji 100-lecia niepodległości. Co prawda nie były one zaczerpięte z naszej strony, niemniej wspaniale, że postanowiliście świętować w niesztampowy, kreatywny sposób. Noc w bibliotece też co prawda była w ramach innego programu niż Szkoła Demokracji, ale doceniamy taką formę. Widać po opisie, że świetnie się zintegrowaliście podczas tego wydarzenia i bardzo dobrze bawiliście, a to najważniejsze! Podjęliście bardzo ciekawe działania, w które włączyli się uczniowie i dało to świetne efekty, a to jest najważniejsze! smiley

W Waszej szkole bardzo dużo się dzieje, co jest niezwykle pozytywne! Dzięki za fotki i linki. Widać, że Waszej aktywności towarzyszyło mnóstwo radości. Jeszcze raz wielkie gratulacje za zorganizowanie zajęć i kącika, które są odpowiedzią na potrzeby uczniów, dzięki czemu będą chętnie z nich korzystać. Macie także wsparcie ze strony dyrekcji i nauczycieli, co warto doceniać. Kibicuję Waszym działaniom i mam nadzieję, że w przyszłości uczniowie będą coraz aktywniej włączać się w różne akcje. Gratulacje dotychczasowych i powodzenia w następnych przedsięwzięciach! laugh