Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
3. Działania uczniów - Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Mrokowie
Realizując to wyzwanie wybraliśmy metodę wywiadu. Uznaliśmy, że w ten sposób uzyskamy szybką informację na temat potrzeb / zainteresowań naszych kolegów.
Do każdej klasy od 1. do 8. i 3. gimnazjum poszło po dwóch naszych przedstawicieli z klas 7, 8 i 3 gimnazjalnych. Nasze spotkania z uczniami zaplanowaliśmy podczas zebrań SU. Ustaliliśmy pytania wywiadu. Zebrane informacje przez naszych wolontariuszy poddaliśmy analizie i zaprezentowaliśmy na ogólnym zebraniu SU na forum przedstawicieli wszystkich klas. W ten sposób uzyskaliśmy listę potrzeb naszych kolegów, które chcielibyśmy wdrożyć w szkole.
Kolejnym etapem naszych działań były rozmowy z dyrekcją szkoły, podczas których przedstawiliśmy wyniki naszej diagnozy oraz omówiliśmy możliwości ich wdrożenia. Dyrekcja przyjęła nasze propozycje ze zrozumieniem. Po dwóch tygodniach, na zebraniu SU uzyskaliśmy odpowiedź co z naszych pomysłów można w naszej szkole zrealizować. Niektóre sprawy udało się załatwić „od ręki”, na inne musieliśmy poczekać, gdyż wymagały dalszych ustaleń np. z radą pedagogiczną czy intendentką szkoły.
W realizację tego wyzwania zaangażowanych było wiele osób, począwszy od wolontariuszy przeprowadzających wywiady w klasach, poprzez dyrektora szkoły, radę pedagogiczną i skończywszy na pani intendent w szkolnej stołówce.
Na początku trudnością okazało się przełamanie tremy / strachu przed pójściem do każdej klasy i przeprowadzeniem wywiadu w obecności nauczyciela.
Zawodziła również komunikacja pomiędzy uczestnikami projektu – pewne niedomówienia, nieobecności w szkole. To powodowało opóźnienia w realizacji poszczególnych działań.
Ale udało się nam zrealizować kilka ważnych dla uczniów pomysłów:
- na drugim piętrze (dla starszych klas) udało się zainstalować dystrybutor do wody tzw. „wodopój”;
- wynegocjowaliśmy wpisywanie spóźnień na lekcje po 3-5 minutach po przerwach śniadaniowych i obiadowych (w szkole mamy trudności lokalowe w stołówce i trudno wyrobić się w czasie ze zjedzeniem posiłków);
- na prośbę szczególnie uczniów klas młodszych, w naszej stołówce zagościły drożdżówki – nie było to łatwe zadanie gdyż trzeba było znaleźć dostawcę, który nie stosuje konserwantów.
- w wyniku rozmów z panią intendentką mamy wpływ na jadłospis – zaproponowaliśmy dania obiadowe, które chcielibyśmy, aby były częściej w szkolnym menu. Okazało się, że nie jest to takie proste, gdyż wymogi sanitarne wymagają zbilansowanych posiłków dla młodzieży. Ale mamy zapewnienia, że nasze pomysły będą uwzględniane.
Drogi Zespole,
gratulacje! Włożyliście wiele trudu w to, aby dowiedzieć się, jakie są realne potrzeby uczniów Waszej szkoły i wygląda na to, że się to Wam udało, a nawet na nie odpowiedzieliście! Podzieliliście się pracą, aby zrealizować badanie - dobry krok! Bardzo mi się podoba, że na etapie rozmów z dyrekcją poruszyliście możliwość wdrożenia tych konkretnych potrzeb, a nie tylko przedstawiliście je - tak właśnie to powinno wyglądać! Odnośnie trudności - świetnie, że udało Wam się przełamać tremę i stres, bo jak widzicie, dało to świetne rezultaty, więc chyba było warto! Niedomówienia zapewne zmiejszą się z Waszym rosnącym doświadczeniem i praktyką. Dobrze, że jesteście świadomi tych komplikacji, z czasem powinno być ich mniej. Udało Wam się zaangażować wiele osób, ale przede wszystkim samych uczniów - brawo! Chcę także ogromnie docenić to, że wprowadziliście w życie propozycje wynikające z potrzeb uczniów i zaczęliście już zmiany na lepsze w Waszej szkole! To duuuuuże osiągnięcie! Dzięki za konkrety, które pokazują, co udało. Każda sprawa to usprawnienie funkcjonowania w stronę uczniów, czy to wodopój, czy drożdżówki - niby niewielkie rzeczy, a jak ważne!
Ogromne gratulacje świetnego procesu i jego sukcesu! Mam nadzieję, że uda Wam się przeprowadzić jeszcze więcej takich zmian w odpowiedzi na to, czego chcą uczniowie, a co jest możliwe. Powodzenia! Trzymam mocno kciuki!!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.