Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 4
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów" wybraliście do realizacji?: 
2.Samodzielnie organizujemy działanie z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości, korzystając z pomysłów zamieszczonych na stronie niepodlegla.ceo.org.pl
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

8 listopada wieczorem, w tajemniczej atmosferze strychu szkolnego, zorganizowany został „Escape Room”, czyli pokój zagadek. Tematem tej popularnej gry było porwanie ekscentrycznej żony Ignacego Paderewskiego- Heleny ( w tej roli wystąpiła Przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego Weronika ). Uczniowie klas IV-VIII byli pogrupowani w drużyny po 6 osób z każdej klasy.  Kolejne drużyny były zamykane w pokoju pełnym wskazówek na 30 minut. Zadaniem uczestników było rozszyfrować zagadki i odgadnąć, gdzie porywacze ukryli Helenę, a następnie ją uwolnić. Po oswobodzeniu  nieszczęsnej ofiary porwania z więzów, odbierali gratulacje z rąk wzruszonego Ignacego. Wszystkim drużynom bez wyjątku udało się osiągnąć sukces i odnaleźć ukrytą Helenę.

9 listopada rano odbyła się historyczna gra miejska na terenie dzielnicy Międzyrzecza  Obrzyce. Uczestniczyły w niej klasy IV-VIII. Każda klasa otrzymała teczkę pełną pomocy historycznych, potrzebnych do zaliczenia kolejnych etapów gry. Teczki zawierały mapy, plan gry z zaznaczonymi miejscami zadań, teksty pieśni patriotycznych, wycinki z gazet z 1918 r, portrety twórców niepodległości, symbole narodowe.  Uczniowie, pokonując kolejne etapy gry musieli zaśpiewać pod kościołem 4 zwrotki „Mazurka Dąbrowskiego, rozwiązać krzyżówkę z hasłem „Polska”, rozpoznać na nagraniu pieśń „My Pierwsza Brygada”, odnaleźć na kamiennej tablicy datę I wojny światowej, ułożyć puzzle z wizerunkami Piłsudskiego i Dmowskiego. Nie zabrakło także zajęć sportowych. Kolejne klasy musiały rozegrać grę „ w statki”, imitującą jedyną bitwę morską I wojny światowej- bitwę jutlandzką. Ponadto z każdej klasy został wybrany ochotnik do biegu terenowego z przeszkodami, który miał upamiętniać udział Polaków w bitwie pod Łodzią, która toczyła się w listopadzie 1914 r. Uczniowie klas I-III w tym czasie oddawali się tworzeniu biało-czerwonych kotylionów, rysowaniu flag kolorową kredą na betonie i rozegraniu meczu piłki nożnej. Każda klasa kończąc swoją trasę, odwiedzała pomnik upamiętniający ofiary zbrodni hitlerowskich i zapalała znicz, oddając hołd pacjentom pomordowanym w pobliskim szpitalu.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Organizatorami Projektu Niepodległa w naszej Szkole byli nauczyciele języka polskiego, historii oraz Samorząd Uczniowski i inni uczniowie.  Zaproszeni byli równiez rodzice uczniów z naszej szkoły oraz pensjonariusze sąsiadującego ze szkołą szpitala. 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najwiecej trudu kosztowało nas przygotowanie logistyczne całego projektu.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Wielkim sukcesem okazało się dla nas zaangażowanie całej społeczności szkolnej. 

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://www.facebook.com/Czworka4/videos/1194335780723834/
https://www.facebook.com/Czworka4/videos/334304827351709/
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

Dziękuję za dodanie relacji w obszarze „Działania uczniów”. Jestem pod wrażeniem Waszego pomysłu na realizacje działań związanych z Niepodległą. Gratulację dla polonisty, historyka oraz wszystkich osób zaangażowanych w realizację tego działania.

To bardzo dobra praktyka, kiedy w obchodach ważnego święta stosuje się metody bliskie uczniom – takie, które ich angażują, pobudzają ciekawość. Wam się to udało! Również uważam, że sukcesem było zaangażowanie całej szkolnej społeczności – jestem prawie pewna, że to jest tak, że trafiony pomysł po prostu podoba się uczniom i dlatego chętnie wszyscy uczestniczyli w wydarzeniu.

Bardzo ciekawie wygląda również program gry miejskiej – zastosowaliście różnorodne zadania: krzyżówkę, śpiewanie czy sport. Takie zróżnicowanie z pewnością wpłynęło na silniejsze zaangażowanie się z uczestnictwo w grze.

Gratulacje! Z Mojej strony status super-relacji! Trzymam kciuki za kolejne sukcesy w ramach programu Szkoła Demokracji smiley

Pozdrawiam Was serdecznie