Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
3. Działania uczniów - Zespół Szkół Publicznych w Szewnie
Działania dotyczące obchodów 11-listopada zaplanowano z dużym wyprzedzeniem, już na początku września. Realiazacja wyzwania zakładała wlączenie w działania wszystkich uczniów szkoły wraz z nauczycielami. Rozpisano ciekawe przedsięwzięcia dla klas 0 - VIII biorąc pod uwagę możliwości i wiek uczniów. Planowanie działań odbywało sie pdczas specjalnego spotkania zainteresowanych stron. Wychowawcy przedstawili mocne strony swoich klas (np. klasa 2 już od zerówki piekła z pomocą rodziców pierniczki na kiermasz bożonarodzeniowy i dlatego zdecydoewali sie na kuchnię). Pomysly działań na każdej klasy były przedstawione uczniom i dzięki temu wprowadzono pewne zmiany (na początku bieg miały prowadzic klasy 8, ale ponieważ wychowawcą klasy 7 jest nauczycielka wf to dzieci zamieniły się zadaniami, tym bardziej, że klasa 8 wystawiała apel o żołnierzach wyklętych i pożądkowanie grobów było jakby kontunuacją ich nauki historii).W ten sposób powstał plan działania dla każdego oddziału, który musiał być udokumentowany zdjęciami, ponieważ na zakończenie zaplanowano zmontowanie filmiku właśnie z tych zdjęć. Termin realizacji każdego działania z poniższego planu wychowawcy planowali współnie z klasami indywidualnie, nie mogły się one pokrywać ze względu na obecność osób robiących relację zdjęciową (braliśmy także pod uwagę kalendarz szkolny, pogodę i zaplanowany tok nauki każdej klasy). Wszystkie działania miały być zrealizowane do 26 października, aby przygotować filmik i i wydrukować zdjęcia potrzebne do dekoracji. Miejscem działania była szkoła, pobliskie wzgrzórze prowadzące na Orlik oraz cmentarz.
Zespół projektowy to członkowie Samorządu, opiekunki, nauczycielki języka polskiego, historii i wychowawcy klas. A oto kalendarz zadań:
- klasy 0 - robienie flag
- klasy 1 - robienie orzełków origami
- klasy 2 - polskość od kuchni (biało-czerwone przekąski)
- klasy 3 - wspólne śpiewanie pieśni patriotycznych
- klasy 4 - odśpiewanie całego hymnu
- klasy 5 - wykonywanie kotylionów
- klasy 6 - ułożenie 100 z uczniów na 100 lecie
- klasy 7 - bieg niepodległościowy (nazwiązuje do "biało-czerwonej imprezy sportowej"
- klasy 8 - porządkowanie grobów żołnierzy na pobliskim cmentarzu
Po zrealizowaniu zadania każda klasa przesłała zdjęcia z jego przebiegu, a chętni uczniowie z pomocą nauczyciela zmontowali filmik dostępny na stronie internetowej szkoły http://szewnasp.hekko.pl/.
Ponadto klasy IV-VIII zwzięły udział w pisaniu listów do powtańców warszawskich, napisano pond 200 kartek, a cała szkoła zaangażowała się w akcję "Rekord dla Niepodległej", czyli odśpiewanie 4 zwrotek hymnu (forma nawiązuje do "akcji crowfundigowej na rzecz bohaterów ).
Hole szkole wypełniły się dekoracjami niepodległościowymi i plakatami przygotowanymi przez dzieci na lekcjach plastyki i techniki (przedstawiono je w filmiku i nawiązują do "codziennego patriotyzmu na plakatach".
Panie polonistki zaispirowały swoich uczniów i zorganizowały konkurs na wiersz naipodległosciowy. Jeden z wierszy spodobał się na tyle, że podczas akademii głównej dla społeczności lokalnej i pracowników Gminy uczeń, wyrecytował go na forum.
Jednak podsumowaniem całości działań było przedstawienie z rozmachem przygotowane przez ok. 70 uczniów i kilku nauczycieli, w obecności harcerzy ze szkolnej drużyny. Na widowni zasiedli zaproszeni goście z Gminy i zaprzyjaźnionych instytucji.
Zaangażowane były wszystkie klasy 0-8, nauczycielka muzyki, chór szkolny "Nutki", rodzice (stroje dla dzieci, artykuły spożywcze na kulinarne przekąski, relacja fotograficzna z przedstawienia).
Z perspektywy czasu wszystko wydaje się być teraz proste, natomiast najwięcej przemyśleń kosztowało nas zaprojektowanie działań w taki sposób, aby ich finał był dość prosty, efektywny, efektowny i możliwy do zrealizowania środkami, którymi dysponuje szkoła. Teraz widzimy, że udało nam się to zrealizować.
Niewątpliwym sukcesem jest integracja WSZYSTKICH członków społeczności szkolnej. Oglądając filmik podsumowujący działania każdy czuł się jego twórcą i częścią przedsięwzięcia.
Ze względu na wyjątkową rocznicę niepodległości w tym roku, działania w naszej szkole zostały zaplanowane już dużo dużo wcześniej niż plan przystąpienia do projektu "Szkoła Demokracji". Ich zakres był bardzo szeroki i angażował całą społeczność szkolną, musiał być rozłożony w czasie również z tego powodu, aby osoby odpowiedzialne za przygotowanie filmiku i fotorelacji miały czas na obecność przy większości wydarzeń i dopracować każdy szczegół. Filmik i fotorelacja uświetniły akademię, podczas której obecni byli przedstawiciele Gminy, zależało nam na perfekcji.
EDIT: dziękujemy za uzupełnienie - AKCEPTACJA
Dzięki za dodanie relacji! :)
Świetnie, że zaplanowaliście tak wiele działań dla każdej z klas, by mogła w ciekawy sposób włączyć się w obchody tej ważnej rocznicy. Podoba nam się zwłaszcza pomysł na bieg niepodległościowy i polkość od kuchni oraz porządowanie grobów żołnierzy - taki kreatywne, wspólne działania, jak i dbanie o pamięć i swoją lokalną okolicę to wspaniały sposób na świętowanie niepodległości!
Wspaniale, że udało Wam się włączyć wszystkich uczniów. Pomimo trudu planowania osiągnęliście bardzo wiele. Inegracja społeczności szkolej jest bezcenna. Włączanie uczniów we wspólne działania jest bardzo ważne. Macie racje - poczucie, że każdy jest współtwórcą i częścią to sukces! Dzięki za pozytywne fotki, które pokazują, jak wiele zrobiliście. Wiele świetnych form na wspólne świętowanie! :)
Niestety w Waszej relacji zabrakło pewnych elementów, o których pisaliśmy przy tym wyzwaniu w rubryce "Co napisać w relacji?" w Poradniku do wyzwań (https://szkolademokracji2018.ceo.org.pl/sites/szkolademokracji2018.ceo.org.pl/files/poradnik_wyzwania_szkola_demokracji_18.pdf lub na platformie w zakładce "Materiały"). Zadaniem było zrealizowanie działania korzystając z pomysłów zamieszczonych na stronie: https://niepodlegla.ceo.org.pl/inspiracje. Odpowiedzcie na dwa pierwsze pytania z Poradnika z tego wyzwania: ● Który pomysł wybraliście? Dlaczego? Kiedy odbywały się te działania?
Odnośnie prezentacji efektów działań - filmik to bardzo dobry sposób! :) Uzupełnijcie proszę odpowiedzi na powyższe pytania, abyśmy mogli zaakceptować Waszą relację. Gratulujemy tylu pięknych działań. Czekamy na doprecydowanie pytań! :)
- Zaloguj się aby dodać komentarz.