Obrazek użytkownika Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy Nr 1 dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. Louisa Braille'a w Bydgoszczy
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

W pierwszej kolejności poinformowaliśmy wychowawców klas i uczniów o naszej wizycie na ich godzinie wychowawczej (Rundkę po klasach informując o tematyce zajęć ,,Co motywuje Was do nauki?" przeprowadziły Marta Podolska i Daria Kownacka, które również wzięły na swoje barki przygotowanie ankiety i moderowanie całej dyskusji).

Cała dyskusja miała trwać od 20 do 30 minut, a zakończyć się miała krótką ankietą.

Dyskusje zaplanowaliśmy i przeprowadziliśmy w tygodniu od 6 do 10 maja.

W czasie trwania dyskusji uczniowie (mimo obecności wychowawców) wypowiadali się swobodnie mówiąc o swoich problemach z motywacją (niestety wciąż całości tematyki kręciła się wokół ocen),

Wnioski z dyskusji:

 - oceny jako podstawowy środek motywujący uczniów do nauki,

 - więcej uwag od nauczycieli dotyczących potrzeby nauki danych treści,

 - cel lekcji jest znany ale jego przydatność w życiu raczej nie,

 - nastawienie że uczymy się dla siebie, a nie dla rodziców i nauczycieli,

Dyskusje odbyły się w klasach: 1kf (7 uczniów), 1ad (6 uczniów), 2f (5 uczniów), 2ad (7 uczniów), 3a (4 uczniów), 3f (6 uczniów) - Razem 35 uczniów, więc praktycznie cała Szkoła Branżowa, zabrakło kilka osób które było nieobecne podczas dyskusji z przyczyn zdrowotnych lub osobistych.

Wyniki ankiety:

Pytanie 1 Czy lubisz się uczyć: 25 osób odpowiedziało TAK, a najwięcej odpowiedzi na pytanie dlaczego padło na: ,,bo chciałby w przyszłosci zdobyć dobry zawód (16 odpowiedzi)", 10 osób odpowiedziało NIE, a najczęściej na pytanie dlaczego wskazało ,,bo staram się, ale nie dostaję dobrych ocen".

Pytanie 2 Co Twoim zdaniem, przeszkadza Ci w zdobyciu dobrych ocen: Najwięcej osób odpowiedziało ,, zbyt trudny materiał" (15 odp.), małe zainteresowanie przedmiotem (10 odp.), brak wystarczającej pomocy ze strony nauczyciela przedmiotu (5 odp.), małe zaangażowanie ucznia (5 odp.)

Pytanie 3 Czy znasz cele lekcji, tzn. wiesz dlaczego masz się uczyć danego tematu?: Najczęstrze odpowiedzi: ,,na większości lekcji nauczyciel wyjaśnia mi cel lekcji"(14 odp.), ,,tak, jest to jano okreslone przed każdą lekcją" (12 odp.), ,,na lekcjach często nie wiem po co mi dana wiedza" (5 odp.)

Pytanie 4 Czy ocena niedostateczna" ,,mobilizuje Cię do nauki"(19 odp.), ,,zniechęca do nauki"(16 odp.)

Pytanie 5 Czy chciałbyś otrzymywać mniej ocen, a więcej informacji o tym jak się uczyć?: ,,tak, ponieważ boje się złych ocen"(14 odp.), ,,wolałbym otrzymywać więcej słownych wskazówek niż jedynie oceny" (13 odp.), ,,nie poniważ uczę się wyłącznie by otrzymywać oceny" (5 odp.).

Dyskusje i analiza ankiety niestety potwierdzają zły wpływ zbyt dużej ilości ocen, zwłaszcza złych (niedostatecznych i dopuszczających) na poziom motywacji uczniów, większość osób uczy się tylko dlatego że boi się ,,jedynek", a nie dla samej nauki i zdobywania wiedzy. Duża część osób zamiast jedynek wolałaby otrzymywać więcej słownych wskazówek niż jedynie oceny. Część nauczycieli stosuje elemenaty Oceniania Kształtującego, ale jak powiedział nam Pan Krzysztof (nasz opiekun) są jeszcze zagadniania które można by wprowadzić i zepchnąć ocenę sumującą na drugi plan. 

Nasze wyniki przedstawiliśmy koordynatorowi Szkoły Branżowej i wszystkim nauczycielom wychowawcom (wszystkie te osoby powiedziały że przy najbliższej Radzie Pedagogicznej, a będzie to ta kończąca rok poruszą ten temat).

Główny nacisk położyliśmy na zmianę podejścia co do ocen sumujących i jako nową praktykę zapropnowaliśmy ocene kształtującą i ocene koleżeńską (nie wiemy do końca jak się to sprawdzi, ale warto spróbować),

Pani koordynator Kamila Zielińska i nauczyciele zgodzili się że na nowy rok szkolny czyli we wrześniu 2019 roku przy przygotowywaniu przedmiotowych systemów oceniania wezmą pod uwagę nasze uwagi i zaczną być stsowane powyższe oceny.

W czerwcu zostanie zorganizowane na auli spotkanie Samorządu Uczniowskiego na którym podsumujemy działania tego roku szkolnego, jak również właśnie na tym spotkaniu powiemy o naszych ustaleniach z nauczycielami.

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Głównymi osoabami które wzieły się za realizacje tego wyzwania były Marta Podolska i Daria Kownacka, nie tylko przygotowały ankiety, ale również poprowadziły dyskusje klasowe.

Bez wsparcia naszego opiekuna Pana Krzysztofa nie wiedzielibyśmy jak poprowadzić dyskusje i jakie zaproponować zmiany.

Pomocne też były uwagi samych nauczycieli wychowawców podczas dyskusji i ich pomoc w ich przeprowadzeniu.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze dla dziewczyn było przeprowadzenie dyskusji i odpowiadanie na pytania. Było to dla nich całkiem nowe doświadczenie. Jednak forma uczniowie dla uczniów jako spsoób prowadzenia dyskusji dotyczącej ważnych kwestii w szkole jest warta powtórzenia w przyszłości.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Sukcesów jest kilka po pierwsze to nasz pierwszy raz kiedy prowadziliśmy dyskusje w klasach i myślę że w nowym roku szkolnym w taki sposób poprowadzimy inne tematy do dyskusji.

Po drugie czuejemy że mamy realny wpływ na zmiany ucznia się, mamy zapewnienia że od września pojawią się oceny koleżeńskie i kształtujące.

Prócz tego Pan Krzysztof (nasz opiekun) obiecał że wrócimy jeszcze do zagadnień Oceniania Kształtującego by było one realizowane w naszym Ośrodku w większym stopniu niż dotychczas.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

ogromne gratulacje! Udało Wam się świetnie przeprowadzić to wyzwanie! Widać, że włożyliście mnóstwo pracy w stworzenie i opracowanie ankiet oraz przede wszystkim przeprowadzenie dyskusji w klasach! Wielkie brawa dla Marty i Darii za odwagę i podjęcie się tego niełatwego zadania - możecie być z siebie bardzo dumne! Cieszymy się że przede wszystkim podjęliście się analizy ankiet i wniosków z dyskusji, co także wymagało dokładności, rzetelności i wspólnego wysiłku. Mam wrażenie, że udało Wam się uchywcić ważne kwestie poruszane przez uczniów i znaleźć dla nich konkretne rozwiązania, co doceniamy ogromnie! Nie było to łatwe! Zainteresowaliście się także oceną kształtującą i koleżeńską - macie rację, warto spróbować wprowadzić chociaż jej elementy, a być może przyniesie to pozytywne skutki!

Świetnie, że przekazaliście efekt Waszej pracy nauczycielom. Mamy nadzieję, że skorzystają z nich, by wspierać Was w procesie nauczania i przełoży się to na Waszą efektywniejszą naukę i chęć do niej. Wspaniale, że mieliście wsparcie od Pana Krzysztofa i innych nauczycieli - warto to doceniać! Cieszymy się, że ta forma przypadła Wam do gustu i sprawdziła się - powodzenia w poruszaniu kolejnych zagadnień w przyszłym roku! Bardzo się cieszymy także z tego, że czujecie wpływ na Wasz proces nauki - jest to bezcenny efekt i zdecydowanie sukces. Trzymamy kciuki za kolejne Wasze działania! Powodzenia! laugh