Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 5 im. ks. Franciszka Olejniczaka
Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?: 
1. Ważną dla społeczności szkolnej decyzję podejmujemy w procesie współdecydowania, zgodnym z opisem w materiałach CEO (w publikacji: Szkoła demokracji – praktyczny poradnik o współdecydowaniu w szkole).
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

W naszej szkole, SU poprzedniej kadencji organizował już dyskoteki dla uczniów, jednak , to DJ - czyli Opiekun SU decydował, jaka muzyka zostanie puszczona. Część uczniów była zadowolona, inna mniej. I jak tu wszystkim dogodzić? Myśleliśmy intensywnie, jak tą sytuację zmienić … co zrobić, aby wszyscy mieli realny wpływ na to, jaka muzyka będzie puszczana na dyskotekach? Rozwiązanie okazało się bardzo proste! Zresztą dzięki Wam, Szkoło Demokracji. Mianowicie, realizując obszar o komunikacji między uczniami stworzyliśmy nowy środek komunikacji „Skrzynkę”, która okazała się tutaj istotna. To właśnie korzystając z niej poprosiliśmy wszystkich zainteresowanych uczniów o wrzucanie własnych propozycji muzycznych. Pomysł przerósł nasze oczekiwania – okazało się, że w tydzień skrzynka zapełniła się po brzegi :)

Oto przebieg realizacji stworzenia listy piosenek na dyskotekę:

1. Na spotkaniu Zarządu SU wspólnie postanowiliśmy, w ramach realizacji 4 obszaru, zabrać się za punk 1 „Ważną dla społeczności decyzję podejmujemy w procesie współdecydowania".

2. Burza mózgów: co zrobić, aby uczniowie mieli realny wpływ na dobór muzyki puszczanej na dyskotekach?

3. Pomysł wykorzystania „Skrzynki”.

4. Poinformowanie całej społeczności szkolnej poprzez dziennik elektroniczny (osobne wiadomości dla uczniów oraz nauczycieli) – o całej akcji.

5. Przebieg akcji.

6. Stworzenie listy piosenek na podstawie propozycji uczniów oraz przygotowanie playlisty na dyskotekę.

7. Skorzystanie z playlisty na dyskotece Andrzejkowej :)

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

- pani Dyrektor (przedstawiliśmy jej plan działania i uzyskaliśmy zgodę)

- pani Pedagog (zawsze nam pomaga :))

- pani Bibliotekarka, która zgodziła się aby skrzynka była w bibliotece i obiecała mieć na nią oko :)

- były Opiekun SU (konsultowaliśmy z nim sposób zorganizowania dyskoteki oraz poprosiliśmy o pełnienie funkcji DJ-a i puszczanie utworów z naszej nowej listy)

- nauczyciele, którzy wyrazili chęć uczestniczenia w dyskotece i pełnienia na niej roli opiekunów

- wszyscy uczniowie, którzy zgłaszali propozycje utworów muzycznych poprzez wrzucanie karteczek do skrzynki

- pan Wicedyrektor, który zamieścił naszą relację z dyskoteki na stronie szkoły

- opiekun SU, który wysłał w naszym imieniu informację o nowym środku komunikacji do nauczycieli i uczniów poprzez nasz dziennik elektroniczny.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Chyba strach, że nikt nie wrzuci propozycji muzycznych i nie potraktuje naszego apelu poważnie. Jednak okazało się, że strach ma tylko wielkie oczy - pojawiło się zaskakująco dużo propozycji muzycznych :) Lekcja na przyszłość … warto wierzyć w szczere zaangażowanie ze strony wszystkich stron.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Sukcesem było włączenia wszystkich uczniów w działania podejmowane w szkole. Każdy mógł wskazać swoją propozycję muzyczną a tym samym mieć wpływ na to, co zostanie puszczone na dyskotece szkolnej. Miło było słyszeć entuzjastyczne wypowiedzi, np. "Teraz leci moja piosenka!". Sukcesem była integracja i zaangażowanie uczniów - wspólne działanie ma sens !

 

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Linki związane z realizacją wyzwania: 
http://www.sp5.gostyn.pl/index.php/rada-samorzadu-uczniowskiego
Dodatkowe informacje: 

Na podanej stronce szkoły znajduje się zakładka z info o dyskotece oraz zdjęciami z dyskoteki :)

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

świetnie, że postanowiliście włączyć wszystkich uczniów w działanie - to bardzo ważne! Znaleźliście na ciekawy sposób - skrzynkę. Zadbaliście także o dobrą informację, co jest również niezbędne. W efekcie powstała Wam wspólna lista, a uczniowie mogli poczuć, że mieli wpływ na jakąś część imprezy - tak trzymać! smiley

Cieszę się, że udało Wam się zorganizować z sukcesem to działanie. Chciałam jednak poruszyć dwie kwestie i zachęcam Was do refleksji. Po pierwsze zastanówcie się, czy aby na pewno ta kwestia była dla Was rzeczywiście ważna? Wyzwanie dotyczyło podjęcia decyzji w obszarze, który jest dla Was istotny, czyli ma jakiś wpływ na Waszą rzeczywistość. Czy działanie to przyniosło rzeczywiście taką zmianę? Zachęcam Was, by podejmować decyzje wspólnie (lub w jak największej grupie), jeśli to możliwe, zarówno w drobnych sprawach, jak i większych.

Druga kwestia to sam proces. Skonsultowaliście Wasze działanie z dyrekcją - bardzo dobrze! Jednak w procesie współdecydowania strony (w przypadku szkoły uczniowie i uczennice, nauczyciele i nauczycielki i dyrekcja) powinny uczestniczyć na zasadzie partnerstwa. Dlatego mam wątpliwości, czy był to proces współdecydowania. W modelowej wersji  powinno się odbyć spotkanie przedstawicieli grup, na którym padną argumenty z wszystkich stron na poruszany temat i komentarze do pomysłu, po czym nastąpi wspólna, ostateczna decyzja, przy której głos każdej strony będzie równy. Wy zgłosiliście pomysł do dyrekcji, która się na niego zgodziła i przeprowadziliście zbieranie pomysłów, więc wyglądąło to troche inaczej w Waszym przypadku. Może następnym razem warto spróbować podjąć jakąś decyzję w sposób, o którym piszę? Niemniej zapytaliście o zdanie wszystkich uczniów, co jest dużą wartością - gratulacje!

Doceniam ogromnie to, że otworzyliście się na wszystkich uczniów! Wspaniale, że reagowali z entuazjazemem i zaangażowali się! Bezcenny jest wniosek, że włączanie się we wspólne działania ma sens! Oby to przekonanie przyniosło Wam coraz więcej ciekawych akcji - powodzenia! laugh

Pozdrawiam!

Ula