Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
4. Podejmowanie decyzji - Szkoła Podstawowa im. M. Kopernika w Szymanowie
Na początku marca RSU spotkała się, aby razem z dyrekcją szkoły i opiekunami zaplanować zajęcia 21 marca.
Razem z dyrektorem został ustalony harmonogram zajęć w tym dniu.
Przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego postawiła w obu budynkach szkoły pudełka pomysłów, do których wszyscy uczniowie wrzucali swoje propozycje. Spośród wielu z nich wybrano następujące:
1. Każda klasa wraz z wychowawcą przyszedł ubrany w wylosowanym kolorze.
2. Jedna godzina zajęć to była lekcja samorządowa, czyli przeprowadzona przez chętnych uczniów.
3. Zostały wykonane plakaty wiosenne i umieszczone na drzwiach sal lekcyjnych.
4. Odbyły się zawody sportowe na wesoło, prowadzone przez uczniów.
5. Nasza szkoła stara się o crzyw i zdrowych przekąsek. ertyfikat "Szkoła promująca zdrowie", dlatego została wykonana ekologiczna marzanna z owoców, warzyw i zdrowych przekąsek. Po wykonaniu marzanny, zamiast ją palić i topić , po prostu została zjedzona.
Propozycje, które nie zostały wybrane głównie z powodu ograniczonego czasu, będą zrealizowane ppodczas dni otwartych szkoły lub Dnia Dziecka.
Do realizacji wyzwania zostali zaproszeni rodzce, którzy zatroszczyli się o zdrowe przekąski.
Tego dnia odbył się ogólnopolski konkurs matematyczny "Kangur", w którym uczestniczyła spora grupa uczniów. Dlatego wszystkie zaproponowane zabawy można było rozpocząć dopiero o godz.11.00
Do tego czasu odbywały się "normalne zajęcia" w salach lekcyjnych.
* Zaangażowanie w proces współdecydowania całej społeczności szkolnej.
* Jasne zasady zgłaszania swoich pomysłów.
* Zamieszczenie informacji na temat wybranych pomysłów na tablicy ogłoszeń oraz na facebooku.
* Świetna zabawa wszystkich uczniów, począwszy od klasy przedszkolnej, aż do klasy III gimnazjum, gdyż zabawy były dostosowabe do każdego wieku.
Droga Grupo,
wspaniale, że postanowiliście zaangażować wszystkich uczniów i uczennice w zbieranie pomysłów. Dobrze, że określiliście tego jasne zasady. Ciekawi jesteśmy, jakie one były? Znaleźliście sposób na to działanie i propozycje rzeczywiście były różnorodne. Z pewnością przyczyniły się do świetnej zabawy, o której piszecie. Poinformowanie o tych pomysłach, które zostały wybrane to ważny punkt, który bardzo doceniamy. To niezwykle istotne, by uczniowie wiedzieli, co się stało z ich propozycjami.
Wyzwanie to akceptujemy, chociaż zrobiliście raczej diagnozę/sondaż pomysłów na zorganizowanie jednego dnia w Waszej szkole niż współdecydowanie. Zgodnie z naszymi materiałami, o współdecydowaniu mówimy wtedy, gdy spotkają się strony ważne w życiu szkoły: uczniowie, nauczyciele i dyrekcja oraz rodzice i porozmawiają razem na temat, którego dotyczy współdecydowanie - podzielą się pomysłami, wymienią argumentami, a następnie zagłosują i głos każdej grupy będzie równoważny, a decyzja wiążąca. U was odbyło się to inaczej. Zebraliście pomysły od wszystkich uczniów i dokonaliście selekcji. Napisaliście, że wybrano te kilka propozycji. Nie zawarliście informacji o tym, kto je wybrał i w jaki sposób. Już nawet głosowanie całej szkoły wg demokratycznych zasad i wyłonienie pomysłów w ten sposób byłoby bliżej idei współdecydowania. Samo zebranie tych propozycji to dopiero możliwy wstęp do takiego procesu.
Druga kwestia - czy decydowanie o tym, co będziecie robić w jeden dzień jest dla Was rzeczywiście decyzją ważną? Pozostawiam wam do rozważenia.
Zastanówcie się i zajrzyjcie raz jeszcze do Poradnika, który wspomniany jest w wyzwaniu i dostępny tutaj: https://samorzad.ceo.org.pl/sites/samorzad.ceo.org.pl/files/szkola_demokracji_praktyczny_poradnik_o_wspoldecowaniue_w_szkole.pdf Może w przyszłości spróbujecie przeprowadzić tego typu współdecydowanie w szkole? Zachęcamy Was gorąco, by razem podjąć decyzję w taki właśnie sposób. Niemniej gratulujemy tego, co udało Wam się osiągnąć. Udało Wam się włączyć w to działanie uczniów i byliście na nich otwarci, a to dobry początek do wszelkiego działania jako Samorząd Uczniowski. Świetne fotki - widać, że bardzo dobrze się bawiliście, a na takiej atmosferze warto dalej budować. Powodzenia! Trzymamy kciuki za dalsze kroki!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.