Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa im. Wincentego Pola w Stawiszynie
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?: 
1. Ważną dla społeczności szkolnej decyzję podejmujemy w procesie współdecydowania, zgodnym z opisem w materiałach CEO (w publikacji: Szkoła demokracji – praktyczny poradnik o współdecydowaniu w szkole).
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

W dniu 3 stycznia 2019 r. Zarząd SU otrzymał informację o pozytywnym rozpatrzeniu prośby o przyznanie kwoty 1000 zł przez Zarząd Rady Rodziców przy Szkole Podstawowej im. Wincentego Pola w Stawiszynie w ramach budżetu uczniowskiego. W dniu 7 stycznia 2019 r. odbyło się spotkanie Rady SU, podczas którego wybrana została 6-osobowa komisja ds. opracowania Regulaminu Budżetu Uczniowskiego. Komisja konsultowała treść Regulaminu z Dyrekcją Szkoły, tak aby zapisy tam znajdujące się były zgodne z obowiązującymi przepisami. Regulamin został opracowany do dnia 28 lutego 2019 r.  i omówiony na kolejnym spotkaniu Rady SU. W dniu 4 lutego 2019 r. Regulamin został przedstawiony na spotkaniu ogólnoszkolnym, z informacją o terminie składania projektów działań – do 20 lutego. Uczniowie zostali także poinformowani o możliwości konsultacji projektów działań z koordynatorami budżetu. Na prośbę uczestników spotkania zostały ustalone dwa terminy: 6 i 15 lutego 2019 r. Do 20 lutego zostało złożonych 7 projektów. Koordynatorzy sprawdzili poprawność złożonych projektów działań. Okazało się, że jedno działanie zostało odrzucone, ponieważ minimalnie przekraczało kwotę budżetu. W dniu 28 lutego 2019 r. podczas zebrania Rady SU ustalono, że podczas wyborów na Rzecznika Praw Ucznia, uczniowie podejmą także decyzję o wydatkowaniu kwoty 1000 zł, oddając głos na wybrany projekt działań. Uczniowie otrzymają 3 karty do głosowania: na Rzecznika Praw Ucznia – nauczyciela, Rzecznika Praw Ucznia – ucznia i wybrany projekt. W dniach od 4 do 8 marca autorzy działań mogli zapoznać uczniów szkoły z propozycjami swoich działań i promować je w szkole. W dniu 11 marca 2019 r. odbyły się wybory. Po przeliczeniu głosów okazało się, że zwyciężył pomysł na utworzenie „Kącika relaksacyjnego – Motyl”. Informacja o wynikach została umieszczona na gazetce SU oraz przekazana Zarządowi Rady Rodziców.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Wszyscy uczniowie klas IV-VIII uczestniczyli w realizacji wyzwania. Każdy uczeń mógł przygotować projekt działań i oddać głos w wyborach. Szczególną rolę odegrała komisja ds. opracowania regulaminu budżetu, koordynatorzy, komisja wyborcza i pomysłodawcy działań.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze było opracowanie Regulaminu Budżetu.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Zaangażowanie całej społeczności szkolnej w realizację wyzwania, poznanie przez uczniów procedury Budżetu Uczniowskiego, przekonanie uczniów o możliwości realnego wpływu na wydatkowanie środków budżetu, zaangażowanie rodziców w realizację podjętej decyzji (malowanie ścian).

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Regulamin budzetu.docx (38KB)
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Drodzy i Drogie,

wielkie gratulacje! laugh Wykonaliście kawał dobrej roboty! Bardzo dobrze zaplanowaliście to działanie. Doceniam, że powołaliście komisję, opracowaliście regulamin budżetu, ogłosiliście nabór projektów według zasad i zorganizowaliście konsultacje. Przesialiście projekty przez sito kryteriów z regulaminu i przeprowadziliście głosowanie - ogromne brawa!!

Wspaniale przeprowadziliście ten proces i wspólnie zadecydowaliście o przeznaczeniu tej kwoty, a nie jest to łatwe. Podoba mi się także proces informacyjny, o którym piszecie, począwszy od ogłoszenia naboru projektu po przedstawienie wyników.

Co prawda Wasze wyzwanie to jednak bardziej budżet partycypacyjny (4), ale to też ważna decyzja. W  procesie współdecydowania wszystko przebiega trochę inną drogą - powinna odbyć się trójstronna rozmowa - nauczyciele i dyrekcja, rodzice i uczniowie, powinny paść różnego rodzaju propozycje, argumnety za i przeciw, a na końcu głosowanie, gdzie każdy ma równy głos, więc technicznie przebiegło to inaczej. Jednak włączyliście w to wszystko całą społeczność szkolną i razem podjęliście tę decyzję, co jest najważniejsze.

Macie wiele sukcesów na koncie! Cieszymy się, że piszecie o zaangażowaniu wielu uczniów i poznaniu procedur budżetu partycypacyjnego. Niezwykle cenne jest także poczucie realnego wpływu, które zdobyliście. Jeszcze raz ogromne gratulacje liczych i pozytywnych efektów Waszego działania! Oby tak dalej! Powodzenia! smiley