Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 68 im. Artura Oppmana
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?: 
4. Organizujemy w naszej szkole budżet partycypacyjny zgodnie z opisem zawartym w materiale CEO Dobre praktyki z USA. Kwota, o której przeznaczeniu decydują uczniowie i uczennice, jest nie mniejsza niż 1500 zł.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

W naszym ostatnim obszarze do zrealizowania postanowiliśmy, pierwszy raz w historii szkoły, zorganizować budżet uczniowski. Chętni nauczyciele ( 2 osoby), przewodniczący SU i dyrekcja wspólnie ułożyli regulamin budżetu uczniowskiego i zamieszczono go, wraz ze stworzoną karta projektu, na stronie szkoły, szkolnym Facebooku i w ogłoszeniach Librusa. Pomysł wprowadzenia budżetu zaczął się od spotkania SU i omówienia przez przewodniczącego zasad, omówienia regulaminu, karty projektu i etapów realizacji. Następnie przewodniczący podzielili się uzyskanymi informacjami z klasami podczas rozmów na godzinach wychowawczych. Rozpoczął się czas zbierania pomysłów w klasach, pośród rodziców i nauczycieli. Dodatkowo, przewodniczący SU regularnie przechodził po klasach, informując o terminie składania wniosków/pomysłów na wykorzystanie przyznanego przez dyrekcję 1000 zł. Projekty przekazywane były rzecznikowi praw ucznia lub SU. Ostatecznie do SU trafiło 10 projektów autorstwa uczniów i nauczycieli:

1. Nowe siatki w stołach do tenisa stołowego 

2. Modernizacja sprzętu sportowego również na terenie świetlicy 

3. Przyjemna przerwa (huśtawka ogrodowa/hamak/leżaki na boisku) 

4. Czyste ręce - zakup podajników i ręczników w-f 

5. Gramy w szachy - wymiana woreczków do przechowywania figur

6. Lekcja historii w Gdańsku, czyli freedom and the wind of change

7. Kosze i lustra w damskich toaletach

8. Lustra w damskich przebieralniach i toaletach

9. Wymiana drzwi w męskiej szatni - w-f 

10. Powrót sobotnich rajdów 

i na tym etapie nasze działania zostały na miesiąc wstrzymane (protest pracowników oświaty). Po powrocie do szkoły, 9 maja 2019 r., komisja składająca się z przedstawicieli SU, dyrekcji, wicedyrektora i nauczycieli  spotkała się w celu weryfikacji zgłoszonych projektów. Z 10 zgłoszonych projektów tylko cztery zostały ocenione pozytywnie i tym samym dopuszczone do głosowania Pozostałe projekty były niezgodne z prawem(rajdy - pieniądze z budżetu przeznaczone na wynagrodzenie nauczycieli), przekraczały zaplanowany budżet lub nie spełniły wymagań projektowych.

Każdy projekt spotkał się z wielkim uznaniem pani Dyrektor, która oceniła realne możliwości zrealizowania tych czterech projektów, biorąc pod uwagę realizację wielu z nich w kolejnych latach. 

W dniach 10-15 maja 2019 r. przedstawiciele SU informowali społeczność szkolną o założeniach czterech projektów dopuszczonych do głosowania. Uczniowie zapoznawali się z pomysłami i zadawali pytania, jeśli pojawiały się jakieś niejasności. Przypominano również o konieczności przyniesienia legitymacji szkolnej. Informacje o projektach do głosowania i legitymacji rozesłane Librusem, umieszczone na stronie szkoły i Facebook'u.

16 maja 2019 r. odbyło się głosowanie całej społeczności szkolnej. Każdy uczeń/uczennica, nauczyciel, pracownik czy dyrektor mogli oddać tylko jeden głos na jeden z czterech projektów. O ostatecznym wyniku projektu zadecydowała suma punktów przyznanych w głosowaniu. Wyniki głosowania zamieszczone zostały na tablicy SU i Facebooku szkoły. Zwycięskim projektem okazała się "Przyjemna przerwa". Projekt polega na zakupie huśtawki ogrodowej, hamaku, leżaków na boisko szkolne, tak by przerwy na boisku spędzane byłe w przyjemniejszych warunkach. Cała społeczność szkolna będzie korzystać z udogodnień podczas lekcji na zewnątrz i przerw. Realizacja projektu dotyczy: zakupu huśtawki ogrodowej, hamaku oraz leżaków na zielonej części terenu szkolnego wokół boiska. Planowany zakup - początek czerwca 2019 r.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

wszyscy uczniowie 1-3 i 4-8, rodzice, nauczyciele, dyrekcja

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze było rozreklamowanie i zachęcenie uczniów i dorosłych do wzięcia udziału i zgłaszania projektów. Baliśmy się, że nie bedzie z czego wybierać. Fakt, że az 6 projektów nie zostało dopuszczonych do głosowania, ale był to nasz pierwszy budżet i wszyscy sie uczymy. Nie udało sie nam też zaprosić na spotkanie komisji budżetowej rodzica - mieliśmy dwa dni i niestety nikt z rady rodziców nie mógł przyjść. Ale dostali od nas zdjecia projektów i wyrazili swoje zdanie "zdalnie".

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Naszą najwiekszą satysfakcję wzbudza fakt, że po strajku uczniowie chodzili i pytali kiedy będzie głosowanie i który projekt przeszedł dalej. Chyba tak do końca nie wierzyliśmy, że nam się to uda i zrealizujemy wszystko krok po kroku. Samorząd Uczniowski praktycznie sam przeszedł przez wszystkie etapy budżetu, więc to im należą się największe gratulacje!

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Linki związane z realizacją wyzwania: 
http://oppman.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1038%3Abudet-szkolny&catid=2%3Aaktualnoci&Itemid=181
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Drogi Zespole, jesteśmy pod wielkim wrażeniem Waszego działania! :) Udało Wam się wzorowo przeprowadzić ten proces - począwszy od regulaminu i zbierania projektów, poprzez etap weryfikacji zgłoszeń, aż do głosowania i wybrania projektu! Brawo! Nie zapomnieliście o tym, co jest najważniejsze, czyli dobrym poinformowaniu uczniów różnymi drogami. Włożyliście w to wyzwanie wiele pracy i w efekcie macie miejsce do wypoczynku. Cieszymy się, że przyniosło to tak pozytywne efekty. Wspaniale, że wspierali Was nauczyciele i dyrekcja, a także zdalnie rodzice. Mimo obaw spłynęło wiele ciekawych projektów. By zapobiec następnym razem blednie skonstruowanych pomysłów, może warto zadbać o jesxcze Wielkie brawa należą się przede wszystkim Wam i możecie być z siebie dumni! Gratulacje!! :) :)