Obrazek użytkownika XXXIX Liceum Ogólnokształcące im. Lotnictwa Polskiego
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?: 
2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku, remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic, mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież).
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Remont stołówki poprzedzony był wielotygodniowymi konsultacjami i rozmowami, jakie odbywały się pomiędzy uczniami biorącymi udział w projekcie, Samorządem Uczniowskim a Dyrekcją szkoły. Pierwszy etap prac obejmował oczywiście wybór pomieszczenia. W trakcie jednego z cotygodniowych zebrań Samorządu Uczniowskiego zaproponowaliśmy sporządzenie ankiety, która miała zostać przeprowadzona we wszystkich klasach i w której uczniowie mieli wskazać jedno z pomieszczeń w budynku, które – ich zdaniem - należałoby wyremontować. Wynik ankiet był niemalże jednogłośny i wskazał na stołówkę. Po zaaprobowaniu decyzji całej szkoły przystąpiliśmy do drugiego etap – przygotowania projektu zmian i sporządzenia kosztorysu oraz wyceny poszczególnych prac remontowych. Projekt nowej stołówki oraz kosztorys zostały omówione również z kierownikiem gospodarczym, który zaakceptował plan finansowy i od którego otrzymaliśmy pieniądze potrzebne nam na remont. Trzeci etap był bardzo przyjemny i twórczy dla nas – polegał na wyborze koloru farb, którymi pomalowano ściany, dodatków, które „ociepliły” pomieszczenie, potrzebnych materiałów do malowania i zabezpieczenia powierzchni w trakcie prac, wyboru ceraty na obicia stołów oraz naklejki na ścianę. Wszystkie te rzeczy ustalaliśmy dużo wcześniej w trakcie zebrań samorządu. Nasz remont rozpoczął się od wygładzenia ścian i zdarcia starej farby i pokrycia ścian nową. Pomalowane zostały również drzwi do stołówki, parapety, okiennice, kaloryfery. Następnie przystąpiliśmy do przyklejenia wielkiej naklejki na jednej ze ścian, która pomalowaliśmy na ciemniejszy kolor. Prace malarskie trwały dwa dni. W trzecim dniu rozpoczęliśmy oklejanie stołów i malowanie ich nóżek. Przygotowaliśmy także specjalny stolik dla grona pedagogicznego. Ostatnim etapem prac było przykręcenie nowych karniszy, zawieszenie firanek, powieszenie obrazów na ścianach, udekorowanie sali kwiatami oraz skręcenie nowych krzeseł, które pojawiły się przy stoliku nauczycieli. Remont trwał tydzień. Wszyscy wspólnie zdecydowaliśmy, że najbardziej dogodnym dla nas terminem dla przeprowadzenia takich zmian, będzie okres ferii zimowych.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację zadania oprócz zespołu projektowego włączyła się cała szkoła, już na etapie wyboru pomieszczenia, które należy na nowo zagospodarować i odnowić (wzięcie udziału w ankiecie), a także rodzice naszych uczniów. Młodzież pomogła nam w sporządzeniu planu zmian, wyboru materiałów, a rodzice włączyli się w malowanie ścian i obijanie stołów. Do projektu zaangażowano również kierownika gospodarczego, który zaaprobował kosztorys wydatków.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze w realizacji zadania były same prace remontowe jeszcze na etapie przygotowania sobie stanowiska pracy, materiałów i urządzeń do ściągania farby ze ścian i malowania. Wszystkie te czynności wymagały od uczniów dużego wysiłku fizycznego i poświęcenia dużo czasu, a trzeba pamiętać, że nasi uczniowie nie są profesjonalną ekipą remontową. Wykazali się oni jednak ogromną pracowitością i zapałem. Prace zaczynaliśmy wcześnie rano a kończyliśmy niekiedy nawet po godzinie 22. Nasze obawy budziło również to, czy uda nam się zdążyć z wszystkim w ciągu tygodnia. Nie byliśmy pewni czy farba będzie odpowiednio szybko schnąć, a to mogłoby opóźnić dalsze prace. Na szczęście wszystko poszło zgodnie z planem.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Niewątpliwym sukcesem jest to, że stołówka przeszła naprawdę gruntowny remont, zmieniła kompletnie swój wygląd, który od kilkunastu lat pozostawał niezmieniony. Z pomieszczenia, w którym uczniowie raczej niechętnie spędzali czas lub spożywali posiłek, (głównie ze względu na jej przestarzały wystrój – zimny, przygnębiający, nienastrajające do dłuższej „posiadówki”), zmieniła się w nowoczesne pomieszczenie, urządzone w dobrym guście, ciepłe i przytulne, w którym miło jest teraz jeść i przebywać. Sukcesem jest też sama integracja, jaka nastąpiła między uczniów a ich rodzicami, którzy sami z siebie włączyli się w ten projekt. Dzięki temu mogliśmy połączyć ciężką pracę również z dobrą zabawą.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

Dziękuję bardzo za Waszą relację. Wykonaliście fantastyczną pracę i osiągnęliście imponujący efekt, tak więc gratuluję zrealizowania wyzwania.

Cieszę, się że zaczęliście realizację wyzwania od zapytania wszystkich uczniów o to, które pomieszczenie chcieliby wyremontować. Esencją programu Szkoła demokracji jest angażowanie możliwie najszerszej rzeszy uczniów i umożliwienie im współdecydowania. Istotnym elementem tego zadania, było odpowiednie zaplanowanie działań. Wy zrobiliście to w sposób wzorowy. Począwszy od fazy pierwszej tj. wyboru pomieszczenia, poprzez przygotowanie projektu, wybór farb i obić na wykonaniu kończąc.

Najbardziej zaimponował mi fakt, że sami wzięliście udział w pracach remontowych poświęcając na to cały tydzień swoich ferii. Wyrazy uznania także dla rodziców, bez których ciężko byłoby wykonać tak zaawansowane prace.

Bardzo dobrze świadczy o was również to, że pamiętaliście o nauczycielach i zadbaliście o odpowiedni stolik dla nich.

Mogę sobie jedynie wyobrażać, w jak opłakanym stanie była Wasza stołówka, jeśli praktycznie jednogłośnie zdecydowaliście o jej rewitalizacji. Patrząc na zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania zmieniliście ją nie do poznania. Gratuluję, wykonaliście niesamowitą pracę i odnieśliście spektakularny sukces. Jestem przekonany, że nie ostatni.

Pozdrawiam,

Tomasz