Obrazek użytkownika Zespół Szkół i Placówek Oświatowych
Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?: 
4. Organizujemy w naszej szkole budżet partycypacyjny zgodnie z opisem zawartym w materiale CEO Dobre praktyki z USA. Kwota, o której przeznaczeniu decydują uczniowie i uczennice, jest nie mniejsza niż 1500 zł.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Na jednym ze spotkań samorządu podjęliśmy decyzję, że chcielibyśmy stworzyć budżet uczniowski. Z zapytaniem o możliwość jego realizacji zwróciliśmy się do dyrektora zespołu, który wyraził zgodę. Pomogła nam także Rada Rodziców. Na kolejnym spotkaniu chcieliśmy ustalić, co w ramach tego budżetu możemy zrobić. Nie ukrywam, że to był chyba najtrudniejszy moment - brak wspólnego punktu widzenia, chaos, różne pomysły i racje, które często były niemożliwe do pogodzenia. Daliśmy sobie tydzień czasu. W trakcie tegoż uczniowie - delegaci do SU - mieli skonsultować ze swoją klasą swój pomysł i wypracowany przez dany zespół klasowy pomysł zaprezentować na kolejnym spotkaniu samorządu. I tu były kolejne "schody", gdyż okazało się, że nie wszystkie klasy były w stanie dojść do porozumienia. Ostatecznie pojawiło się raptem kilka propozycji. Uczniowie w głosowaniu na zebraniu SU zdecydowali, że chcą stojaki na rowery przed budynkiem szkoły oraz zorganizowania dyskoteki szkolnej - z wodą, słodyczami, balonami, konkursami i nagrodami oraz wodzierejem. Pani dyrektor zgodziła się na postawienie stojaków na rowery przed budynkiem szkoły - koszt 1100 zł oraz na organizację dyskoteki - koszt 450 zł. W ramach zorganizowania dyskoteki uczniowie mieli zapewnione wszystko czego potrzebowali - wybrano nawet króla i królową. 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację zagadnienia zaangażowani byli opiekunowie SU oraz uczniowie delegaci do SU. W dalszej części zaangażowane były poszczególne zespoły klasowe wraz z wychowawcami. Nie można pominąć roli i znaczenia dyrektora zespołu oraz Rady Rodziców.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Dojście do porozumienia, wypracowanie kilku propozycji - klarownych, sensownych. Często pojawiały się pomysły "od czapy". Wielość pomysłów spowodowała początkowy chaos, który - chyba cudem - udało się ogarnąć.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Dojście do porozumienia. Realizację tego, czego uczniowie pragnęli. To, że dyrektor zgodził się na wydanie pieniędzy z budżetu na potrzeby szkoły.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

Dziękuję za dodanie relacji w obszarze „Podejmowanie decyzji”. Gratuluję Wam, że mimo trudności udało Wam się wdrożyć budżet w szkole.

Czytając Waszą relację miałam duże wątpliwości, czy przyznać Wam akceptację – generalnie odpowiadacie na pytanie związane z realizacją zadania. Wydaje mi się, że chaos, o którym dość często w relacji piszecie, wiąże się z tym, że nie przyjęliście żadnego regulaminu budżetu (możliwe, że przyjęliście, ale nie piszecie o tym w relacji). Moim zdanie daliście zbyt mało czasu na zgłaszanie pomysłów. Generalnie przy budżetach partycypacyjnych głosowanie przebiega zwykle kilkuetapowo: najpierw jest czas na zgłaszanie pomysłów (np. do skrzynki pomysłów – można uniknąć kłótni), później spisuje się pomysły i robi wstępne głosowanie (np. za pośrednictwem ankiety). Po wstępnym głosowaniu zostaje kilka pomysłów (np. 5), co do których stosuje się jakąś technikę wyboru (może być to powtórne głosowanie, poprzedzone tygodniem kampanii).

Opracowując dokładne zasady procesu wdrażania budżetu i danie sobie odpowiedniej ilości czasu na jego wdrożenie pozwala uniknąć chaosu. Mam nadzieję, że weźmiecie moje wskazówki przy realizacji innych wyzwań.

Pozdrawiam serdecznie