Obrazek użytkownika Kolumbus Prywatna Szkoła Podstawowa
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Wspólnie z klasą zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie ankiety wśród uczniów i uczennic klas 4-8. Ankieta miała na celu zebranie informacji na temat motywacji uczniów do nauki.

Ankieta była anonimowa oraz wielokrotnego wyboru. Brało w niej udział 34 uczniów. Zdecydowalismy sie na ankietę, aby najpierw poznać opinie uczniów i ucznnic klas 4-8, które  potem były puntkem wyjścia do dyskusji klasowywch.

 

"Wyniki ankiety prezentują się następująco:

  • Najwięcej głosów zyskała opcja dostania dobrej oceny(24 głosy)
  • Na drugim miejscu znalazła się pochwała od nauczyciela/rodzica(18 głosów)
  • Z kolei na trzecim miejscu znajduje się nagroda oraz dobre nastawienie nauczyciela.(12 głosów)

 

Pozostałe opcje, które zostały zawarte w ankiecie to:

  • Chęć wiedzy(11 głosów)
  • Rywalizacja(4 głosy)
  • Kara(2 głosy)

 W ankiecie użyto także jeszcze jednego punktu---INNE. Jeżeli jakiś uczeń zaznaczył tą możliwość ,był zobowiązany do dokładniejszego sprecyzowania o co mu chodzi.

W możliwości INNE uczniowie wpisali następujące propozycje:

  • Prowadzenie lekcji
  • Dobre liceum
  • <Bycie Januszem>
  • Brak nudy
  • Zabawa
  • Nic
  • Przerwa
  • Ruch
  • Muzyka
  • Fajny temat

Przeprowadzenie tej ankiety było dla nas ważne ze względu na informacje zwrotne dla nauczycieli, którzy dzięki temu będą mogli wprowadzić zmiany, które będą bardziej ukierunkowane". [autror: Aleksander Tondel-Karpiński]

 

 

 

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W relizacji zadania <dowodził> zespól projektowy. Pozostali uczniowie i uczennice byli zaangażowani poprzez udzial w ankiecie i rozmowach z nauczycielkami. m.in z wychowawczyniami na godzinach wychowawczych.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Trudnośc polegała na zrozumienie, że wiele zalezy od samych uczniów i uczennic i co zrobić, żeby zwiekszyć MOC motywacji wewnętrznej.

W ogóle analiza wyników ankiety i potem rozmowa na jej temat uzmysłowiła jak ważna jest informacja zwrotna dla nauczyciela.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Super, że temat został <przegadany>, tak zanalizowany. Jesteśmy różni jak osoby, mamy inne oczekiwania i potrzeby podczas lekcji/zajęć, stąd ważna jest różnorodność w prowadzeniau zajęć przez nauczycieli/ki.

Odpowiedzilaność jednak nie jest tylko i wyłącznie po stronie dorosłych; rodziców czy nauczycieli, ale koniecznie trzeba <zadbać. o motywację wewnętrzną, o inspirację do działania.

Bardzo dobrym sposobem <zmotywowania się>  są projekty i wyzwania z jakimi mierzymy się w szkole. 

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Co motywuje cie do nauki 0.docx (11KB)
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Dziękuję bardzo za uzupełnienie relacji, teraz nie ma żadnych wątpliwości, że zrealizowaliście wybrane wyzwanie. Spodobał mi się pomysł wyróżniania osób i uwieczniania ich nazwisk, taka galeria szkolnych sław. Trzymam zatem kciuki za wprowadzenie tej inicjatywy w życie!
Pozdrawiam serdecznie,
Tomasz 

***

[Przed uzupełnieniem]

Drodzy,

Dziękuję za przesłanie relacji. Doceniam pomysł z przeprowadzeniem ankiety i włożony wysiłek w jej przygotowanie i organizację. Myślę, że była to doskonała baza wyjściowa do rozmów, które są kwintesencją tego wyzwania. Z Waszej relacji wynika, że dyskusje na temat tego co Was motywuje do nauki były przeprowadzone, jednakże skupiliście się głównie na przeprowadzonej ankiecie. Tym samym nie odpowiedzieliście na szereg pytań, które zgodnie z przewodnikiem po programie, są warunkiem zaliczenia wyzwania. Proszę zatem o uzupełnienie Waszej relacji, o więcej szczegółów dotyczących dyskusji i ich efektów. Poniżej pytania pomocnicze z przewodnika:

× Jak poinformowaliście uczniów i uczennice o dyskusjach?

× Kto prowadził dyskusje? Gdzie i kiedy się odbywały?

× Jaki był ich przebieg i jakie wnioski wyciągnęliście?

×W jaki sposób przedstawiliście wyniki dyskusji nauczycielkom i nauczycielom?

× Jakie konkretne propozycje zmian opracowaliście?

× Jak poinformowaliście uczniów i uczennice o planowanych zmianach i działaniach?

Pozdrawiam,

Tomek

Komentarze

Dyskusje odbywały się na godzinach wychowawczych i lekcjach przedmiotowych [odbywają się cyklicznie]. Nasza szkoła liczy ok. 85 uczniów i uczennic stąd komunikacja odbywa się w sposób bezpośredni. Poinformowani zostali przewodniczący klas, a Ci z kolei zainicjowali rozmowy podczas spotkań z wychowawcami na godzinach wychowawczych jak i lekcjach przedmiotowych.

Uczniowie i uczennice wspólnie z nauczycielami [nie tylko wychowawcami] zastanawiali się co ich motywuje do nauki. W naszej szkole pracujemy OK.-ejm [Ocenianie Kształtujące].

Jak główny wniosek pojawiła się praca w grupach [mocno motywuje!], która jest inspirująca, i w ten sposób można uczyć się od siebie nawzajem. Zwłaszcza uczniowie i uczennice mają taką możliwość podczas gdy po lekcjach zostają w szkole i mogą odrabiać prace, przygotowywać się do zajęć/kartkówek/sprawdzianów. Kolejny wniosek to faktyczne i pełne wykorzystanie czasu, konieczność zdyscyplinowania się i potrzeba współodpowiedzialność każdego za efektywnie wykorzystany czas. W ankiecie pojawiło się wiele aspektów tzw. motywacji zewnętrznej; ocena, pochwała, nagroda.

Zastanawialiśmy się, co motywuje nas wewnętrznie? Co zrobić, aby motywacje wewnętrzną utrzymać? I tak w ankiecie jako motywacja wewnętrzna znalazła się: dobra szkoła, chęć wiedzy. Uczniowie i uczennice doszli do wniosku, że udział w konkursach stanowi taki wyzwanie, które potem motywuje zarówno osoby biorące w nich udział jak i pozostałych . Finalistom i laureatom są składane gratulacje podczas spotkania [tj. wszyscy uczniowie i uczennice szkoły oraz nauczyciele/lki].

Zastanawiali się nad wybraniem osób spośród uczniów i uczennic osób, które dokonały największego postępu i uwiecznieniu ich nazwisk na pojawiłby się wówczas element pochwały, o której dzieci/młodzież wspominała w ankiecie. Wyzwaniem pozostało określenie obszarów, w jakich ów postęp byłby wyrażany np.: aktywność społeczna i zaangażowanie, sukcesy z poszczególnych przedmiotów. I kolejnym wyzwaniem jest: kto i w jaki sposób wyłaniałby osoby? Nauczyciele/lki i sama młodzież/dzieci? 

Po weekendzie majowym będziemy się zastanawiać jak wcielić w życie. 

Obieg informacji jest u nas bardzo szybki i odbywa się najczęściej podczas przerw [uczniowie przekazują sobie informacje].