Obrazek użytkownika Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Juliusza Verne'a
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Uczenie się i nauczanie – niestety nie zawsze wiemy, za co jesteśmy oceniani i czy mamy prawo decydować o tym, za co CHCIELIBYŚMY być oceniani. Postanowiliśmy więc zbadać bardzo szeroko, jaką wiedzę w tym temacie mają uczniowie naszej  szkoły. Ponieważ mogło się to wydawać dość nudnym tematem, postanowiliśmy to wyzwanie potraktować nietypowo i interaktywnie. Postawiliśmy na grę interaktywną! Na pierwszy ogień poszli uczniowie klas szóstych, siódmych i ósmych.

Aby zbadać, czy wszyscy rozumieją za co i jak są oceniani, opracowaliśmy grę interaktywną z wieloma pytaniami i wyzwaniami dla uczniów szkoły. Nasza grę przygotowaliśmy na platformie Actionbound, gdzie można stworzyć własną grę i zaprosić do niej wszystkich, którzy mają wygenerowany kod QR do gry. Uczestnicy gry (zespoły), realizują zaplanowane wyzwania, wyniki ich pracy zapisywane są na platformie, a efekty potem są sumowane w zakładce „results”. Wejście do gry uczestnicy mają poprzez smartfony lub tablety. W naszej szkole skorzystaliśmy z tej drugiej opcji, ponieważ na co dzień nie możemy używać telefonów. Poza tym gra wymaga zainstalowania aplikacji na urządzeniu mobilnym, więc potrzebowaliśmy wcześniej wgrać te aplikacje do szkolnych tabletów.

W grze wzięli udział wszyscy uczniowie klas szóstych, siódmych i ósmych. Wśród pytań i zadań w grze znalazły się między innymi:
- W jaki sposób lubicie się uczyć najbardziej? Pamiętajcie, że każdy uczestnik grupy może zaznaczyć inną odpowiedź, tak więc odpowiedzi może być kilka.
- Znajdźcie kopertę z krzyżówką i numerem swojej grupy.  Rozwiążcie krzyżówkę, a następnie zróbcie jej zdjęcie.
- Znajdźcie miejsce, gdzie wywieszony jest Statut Szkoły. Zróbcie zdjęcie.
- Aby rozwiązać kolejne zadania będziecie potrzebowali rozszyfrować hasło zapisane w szyfrze Cezara. Aby poznać lub przypomnieć sobie szyfr Cezara odnajdźcie kopertę z powitaniem Cezara i numerem Waszej grupy. 
- Jeśli odnaleźliście kopertę z powitaniem Cezara i numerem Waszej grupy, odszyfrujcie pytanie, a następnie na nie odpowiedzcie. Wpiszcie prawidłową odpowiedź. Sformułujcie ją w mianowniku.
- Przeczytajcie punkt 2 rozdziału III Statutu. Czy uczeń ma prawo wiedzieć, jakie otrzymuje oceny?
- Spójrzcie do punktu 4 rozdziału III Statutu. Gdzie znajdują się szczegółowe zasady oceniania uczniów?
- Ile macie czasu na poprawę sprawdzianu lub innej pracy klasowej?
- A oto kolejne zadanie. Przypomnijcie sobie sytuacje, kiedy się czegoś ciekawego nauczyliście. Napiszcie, co Was zmotywowało do nauki. Potraktujcie to poważnie - będą to wskazówki dla nauczycieli, jak Was motywować:)
- Ile procent punktów musisz zdobyć, aby otrzymać ocenę celującą (6) ze sprawdzianu lub innej pracy klasowej?
- Spójrzcie do punktu 4 rozdziału III Statutu. Gdzie znajdują się szczegółowe zasady oceniania uczniów?
- W jaki sposób możecie mieć wpływ na ocenianie podczas lekcji?
- Jaki chcielibyście mieć wpływa na ocenianie podczas lekcji?

Zdjęcia przykładowej rozwiązanej krzyżówki zamieszczamy w galerii:)

Po przeprowadzonej grze dokonaliśmy analizy udzielonych odpowiedzi. Okazało się, że wielu uczniów nie miało nawet świadomości tego, jakie są zasady oceniania i gdzie mogą szukać odpowiedzi na pytania związane z tym, jak mogą poprawiać oceny czy jakie są związane z tym procedury. Niby wiedzieli już coś na ten temat od nauczycieli, ale nie zawsze dobrze to rozumieli, bądź po prostu nie wszystko pamiętali. Opiekunowie samorządu przedstawili wyniki gry podczas rady pedagogicznej i stały się one wskazówkami dla nauczycieli, w jakim stopniu powinni przybliżyć uczniom ten temat oraz w jaki sposób mogą to zrobić. Wielu rzeczy uczniowie dowiedzieli się także w trakcie samej gry, kiedy musieli wyszukać czegoś w statucie lub odnaleźć odpowiedzi na pytania z testu.

Konkretnym rozwiązaniem, z którego będziemy korzystac w przyszłości jest wywieszony Statut w miejscu dostepnym dla wszystkich uczniów i Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania, które pomoga nam zawsze znaleźć odpowiedz na ważne pytania. To wazne dokumenty, które zawisły na tablicy Samorządu.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Zaangażowani byli wszyscy uczniowie klas 6, 7 i 8 i wszyscy nauczyciele na radzie pedagogicznej.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Dość trudne było techniczne przygotowanie gry. Niemniej jednak, kiedy opanowaliśmy już tę umiejętność, stało się to całkiem proste. Gra stwarza możliwość różnych zadań: misji, testu, ankiety, wyzwania, robienia filmików, zdjęć, odnajdywania miejsc za pomocą GPS. Niemal wszystkie typy zadań udało nam się zaproponować podczas gry.Zaangażowani byli wszyscy uczniowie klas 6, 7 i 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Myślimy, ze najciekawsza była sama forma, bo dzięki grze interaktywnej uczniowie starszych klas włączyli się w działania na temat oceniania, niemniej jednak było to zrobione tak, że sprawiło im to przyjemność i nie było jakimś trudnym obowiązkiem. Polecamy ten sposób każdej szkole, tym bardziej, że korzystaliśmy z bezpłatnej wersji gry, która świetnie może się sprawdzić w każdej szkole.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Drogi Zespole,

co za ciekawe działanie! Podeszliście do tematu naprawdę niesztampowo - co bardzo doceniam! Co prawda wyzwanie dotyczyło raczej sprawdzenia wiedzy - zbadania, czy uczniowie wiedzą za co i jak są oceniani, a następnie wypracowanie rekomendacji na tej podstawie, a Wy podeszliście do tematu inaczej, proponując ciekawe narzędzie dla uczniów - grę, dzięki której mogli się zapoznać z zasadami panującymi w szkolnym systemie. Jednak Wasza aktywność zasługuje na szczególne zauważenie, bo jest bardzo interesującą formą pomagającą uczniom w zdobycie wiedzy w tym temacie, no i udało Wam się opracować rekomendacje dla nauczycieli do dalszego działania - brawo! smiley

Opracowaliście konkretne zadania, co z pewnością nie było takie łatwe i technicznie zapanowaliście nad aplikacją. Świetnie, że przeprowadziliście również analizę i stworzyliście na tej podstawie wskazówki dla nauczycieli. Jak zauważyliście, wartością Waszego działania jest to, że już podczas niego uczniowie dowiedzieli się więcej o ocenianiu. Dzięki za zdjęcia - widać, że działo się! Uczniowie dowiedzieli się więcej w przystępny sposób i spędzili ciekawie czas. Może warto teraz zapoznać także innych uczniów z zasadami oceniania w taki ciekawy sposób? Co Wy na to? Pozdrawiamy serdecznie i jeszcze raz gratulacje! smiley