Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Publiczna Szkoła Podstawowa w Starych Budkowicach
Pod koniec I semestru uczniowie wypełnili ankiety przygotowane przez nauczycieli. Ich wyniki zostały skrupulatnie opracowane. W połowie maja w każdej klasie IV - VIII odbyła się debata przeprowadzona podczas zajęć języka polskiego, prowadzona przez polonistę. Odbyła się ona w oparciu o metodę argumentownia zwaną pokerem kryterialnym. Uczniowie samodzielnie, spontaniczne, bez żadnych sugestii znaleźli około 15 argumentów dotyczących motwacji, pracując metodą burzy mózgów, a potem w grupach podzelili je na obszary. Pierwszy obszar argumenty pierwszorzędne – najważniejsze. Drugi obszar – argumenty drugorzędne, 3 obszar przeznaczony został na argumenty trzeciorzędne. Poza planszą pozostają argumenty bez wartości.W ten sposób każda klasa storzyła własny zestaw argumentów. Zostały one porównane z kryteriami, króre znalzały się w ankiecie stworzonej przez nauczycieli i mogliśmy zobaczyć, jakich czynników nie dostrzegli nauczyciele, tworząc ankietę, a wskazli na nie uczniowie (wnioski w załączniku). Na ich podstawie nauczycielel Zarząd SU opracował projekt zmian. Zarówno wnioski jak i projekt zmian zostaną przedstawione nauczycielom na konferencji podsumowującej rok szkolny i zamieszczone na stronie szkoły. Na początku przyszłego roku szkolnego zostaną też wyksponowane w formie plaktów. O wynikach badań uczniowie zostali poinformowani przez przedstawiciela SU podczas godziny wychowawczej.
Zespół nauczycieli tworzący i opracowujący ankiety, nauczyciel polonista, wszyscy uczniowie klasi IV -VIII, zarząd SU
Opracowywanie wyników ankiety okazało się żmudną i trudną pracą.
Porównanie wizji nauczycieli z odczuciami uczniów.
Droga Grupo,
bardzo ciekawe, że Wasze działania zostały wykonane po ankiecie i dzięki temu te wyniki można było ze sobą zestawić, mając pełniejszy obraz. Ankieta nauczycieli w dużej mierze skupiała się na atrakcyjności zajęć, co też dotyczy motywacji i się na nią przekłada, ale jednak nie był poruszony jedynie ten temat. Dzięki cennemu wsparciu pani polonistki, odbyły się ciekawe zajęcia zbierające perspektywę uczniów. Poker kryterialny to rzeczywiście bardzo ciekawey sposób na to! Wspaniale, że udało się władzom SU na koniec podsumować wyniki z tych zajęć i opracować wnioski. Mam nadzieję, że udało się je przedstawić nauczycielom i plakaty zawisną również we wrześniu tak, aby cała społeczność szkolna mogła zgłębić to, co wyszło Wam z przeprowadzonych debat. Zestawienie tego z wynikami nauczycieli z pewnością było interesujące. Oby to wszystko przełożyło się na lepszą motywację i ciekawsze lekcje, a więc efektywniejsza naukę uczniów! Brawa!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.