Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa im. 11 Listopada
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
3. Organizujemy ogólnoszkolne konsultacje zasad wewnątrzszkolnego oceniania lub programu wychowawczego szkoły.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Postanowiliśmy zająć się ocenianiem zachowania. Nie mieliśmy zamiaru robić buntu, ani trzęsienia ziemi, ale zdecydowaliśmy się przeanalizować, jak ocenianie zachowania wygląda w naszej szkole. W etapach nasza praca przebiegała następująco:

1. Ustalenie czy chcemy pozostać przy punktach z zachowania - tu poszło szybko - wszystkie klasy uznały, że tak

2. W każdej klasie przedstawiciele zarządu samorządu wprowadzili uczniów w zadanie - klasa podzielona na grupy miała przeanalizować kategorie, w których można uzyskać lub stracić punkty. Przedyskutować, czy są one odpowiednie, czy punktacja ma uzasadnienie w codziennym szkolnym życiu.

3. Zespoły przedstawiły na forum klasy swoje propozycje zmian. Po dyskusji każda klasa wypracowała jeden dokument - propozycje zmian w punktacji i przekazała go do przedstawiciela zarządu samorządu.

4. Kiedy spłynęły już wszystkie propozycje, przyszła pora na ich analizę i uporządkowanie uczniowskich postulatów. Chodziło nam o to, by przygotować taki dokument, który będziemy mogli przekazać nauczycielom. Wymagało to trochę kompromisów i dyskusji, ale udało nam się. Z wypracowanych przez klasy dokumentów wynikało, że uczniowie:

- uznają za niepotrzebne (po części niesprawiedliwe) punkty za 100% frekwencję - bo w wielu sytuacjach nie zależy ona od ucznia,

- proszą o przywrócenie funkcji dyżurnego - uznają, że jest to potrzebne w każdej klasie,

- nie widzą sensu punktów za dbałość o higienę osobistą - uznając, że to coś normalnego

- twierdzą, że potrzebne są punkty za:

  • inicjowanie działań na rzecz klasy/ szkoły
  • branie udziału w inicjatywach pozaszkolnych, kiedy szkoła jest reprezentowana
  • angażowanie się w zajęcia pozalekcyjne
  • występy

5. Zespół nauczycieli zaaprobował dużą część naszych pomysłów!

Wprowadzone zostały punkty dodatnie za:

  • inicjowanie działań na rzecz klasy/ szkoły
  • branie udziału w inicjatywach pozaszkolnych, kiedy szkoła jest reprezentowana
  • angażowanie się w zajęcia pozalekcyjne
  • występy

Nauczyciele uznali też, że klasy mają same zdecydować o potrzebie dyżurnego w danym zespole klasowym.

Zmiany zostają wprowadzone od drugiego semestru i zostały przekazane uczniom na apelu i w klasach na godzinach wychowawczych.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Zaangażowane były wszystkie klasy VI - VIII i gimnazjum

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Dojście do kompromisu, uzgodnienie jednego zdania. Najprostszy przykład:

- dziewczętom zależało na zlikwidowaniu lub złagodzeniu punktów, które dotyczą makijażu, chłopcy twierdzili, że dziewczyny nie powinny mieć prawa się malować, nawet deliktanie. Po dyskusji wszyscy doszli do wniosku, że można dopuścić naturalny makijaż (czyli delikatny, prawie niewidzialny)

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Udało nam się pierwszy raz przeprowadzić dyskusję o szkolnym prawie wśród uczniów i to na taką skalę. I część naszych pomysłów została wcielona w życie, co jest bardzo satysfakcjonujące.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

Bardzo Wam dziękuję za uzupełnienie relacji.

Bardzo mnie zainteresował punkt 4 Waszej relacji, w którym podajecie przykłady punktacji, z którą się zgadzacie, a z którą nie. Bardzo dojrzale podeszliście do tematu, ja się bardzo utożsamiam z tym, co uzgodniliście, np. też jestem przeciwniczką punktów za frekwencję, bo np. nikt raczej nie choruje na własne życzenie. Przyznawanie dodatkowych punktów za proaktywną postawę wydaje się świetnym pomysłem!

Jest jedna kwestia, która mnie trochę rozbawiła i zasmuciła jednocześnie. Piszecie: „dziewczętom zależało na zlikwidowaniu lub złagodzeniu punktów, które dotyczą makijażu, chłopcy twierdzili, że dziewczyny nie powinny mieć prawa się malować, nawet deliktanie. Po dyskusji wszyscy doszli do wniosku, że można dopuścić naturalny makijaż (czyli delikatny, prawie niewidzialny)” – moim zdaniem to przykre, że chłopcy, którzy zwykle nie malują się, mają prawo do zakazywania czegoś dziewczynom. Duża wewnętrzna niezgoda budzi się we mnie, jak coś takiego czytam. Cieszę się, że makijaż był również tematem Waszych rozważań, ale próba zakazywania czegoś przez grupę, której ta zasada raczej nie dotyczy jest despotycznym i autorytarnym zachowaniem.

Trzymam kciuki za realizację kolejnych wyzwań w programie!

Pozdrawiam

---------------------------------------------

Droga Grupo,

Dziękuję za dodanie relacji w obszarze „Uczenie się i nauczanie”. Mimo tego, że Wasza relacja jest dość obszerna, brakuje odpowiedzi na pytania, które powinny się znaleźć w relacji.

Proszę o uzupełnienie relacji o odpowiedzi na pytania:

  1. Jakie były wnioski z konsultacji? (konkretnie)
  2. Jakie zmiany zostały wprowadzone? (konkretnie)
  3. Jak poinformowaliście uczniów i uczennice o tych zmianach?

Pozdrawiam serdecznie