Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
4. Organizujemy szkolenie z metod oceniania kształtującego dla rady pedagogicznej naszej szkoły (można skorzystać z oferty CEO). Zachęcamy przynajmniej dwoje nauczycieli, którzy do tej pory nie stosowali elementów oceniania kształtującego, do wprowadzenia ich na swoich lekcjach.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Szkolenie z zakresu oceniania kształtującego odbyło się 30 maja 2019 roku w Szkole Podstawowej w Chęcinach, o godzinie 15.15. Wzięło w nim udział 43 nauczycieli uczących w placówce na 57. Poprosiłam uczennice z SU (dwie dziewczęta z Rady SU - Karolina Ziętek i Julia Nawrot), by część szkolenia poprowadziły one, ponieważ zależało mi na tym, by powiedziały, czym jest OK z punktu widzenia ucznia, zwróciły uwagę na to co jest według nich korzystne przy wprowadzeniu OK. Skorzystałyśmy z oferty CEO posiłkując się prezentacją multimedialna stworzoną przez p. Danutę Sternę. Drugą obszerniejszą część Rady Pedagogicznej (szkolenia) poprowadziła pani wicedyrektor Grażyna Barwinek. Wicedyrektor piastuje to stanowsiko od dwóch lat, wspólpracowała z naszymi nauczycielami od 5 mając kilkanaście godzin dydaktycznych, a pracując w innej placówce przeszła szkolenie z zakresu OK. Zatem poprosiłam ją, by jako ekspert poprowadziła tę część szkolenia. Muszę dodać,że w naszej placówce takie szkolenie odbyło się również jakieś 3 lata wstecz, prowadzone było przez pracowników ŚCDN w Kielcach, ówczesna dyrekcja zastanawiała się nad wprowadzeniem OK w naszej szkole. Jednak do tego potrzbny był cały cykl szkoleń, a przeszkodą we wprowadzeniu OK byli też rodzice, którzy nie do końca rozumieli idei OK, oczekując od nauczycieli ocen, które według nich dawały wiernieszy obraz tego czy dziecko umie czy też nie. Niezależnie jednak od takiego stanu rzeczy, elementy oceniania kształtującego wykorzystywane są w naszej szkole. Przyznaję zatem, że w opisywaniu realizacji z wykonania tego zadania będę opierała się na dokonaniach nauczycieli, którzy wykorzystywali elementy OK do tej pory w swojej pracy dydaktycznej (pomimo późnego terminu rady szkoleniowej 30 maja). Elementy oceniania kształtującego są wykorzystywane na przedmiotach: język polski, język angielski, historia i geografia.  Historii i geografii uczy pani wicedyrektor Grażyna Barwinek, która na początku swoich zajęć określa NACOBEZU.Przedstawia i tłumaczy cele lekcji uczniom. Przedstawia uczniom cele w formir pisemnej, często za pomocą odrębnych wydrukowanych karteczek, by uczniowie w każdej chwili mogli zweryfikować swoje uczenie, by mogli zastanowić się, czy podążają w dobrym kierunku.Uznaje za równie ważne podsumowanie celów czy zostały osiągnięte i w jakim stopniu. Często prosi o dokończenie zdania, które ściśle wiąże się z celami lekcji: "Dzisiaj dowiedziałam(em) się, że...". Bardzo często wykorzystuje ocenę koleżeńską, przy wcześniejszym bardzo dokładnym ustaleniu kryteriów oceniania (co będzie podlegać ocenie). Stosuje również tzw.samoocenę - uczeń stara się powiedzieć, co w jego pracy jest dobre a z czym miał trudności. Ja z kolei uczę języka polskiego (teraz jeszcze w oddziałach gimnazjalnych i w czwartej klasie ), wprowadzając formy wypowiedzi pisemnej typu rozprawka czy opowiadanie jasno określam cele/kryteria oceniania tak, by uczniowie wiedzieli, jakie elementy ich prac są istotne: realizacja tematu wypowiedzi (0-2pkt), elementy retoryczne bądź twórcze (0-5 pkt), kompetencje literackie i kulturowe (0-2pkt), kompozycja tekstu (0-2pkt),styl (0-2pkt), język (0-4pkt), ortografia (0-2pkt) i interpunkcja (0-1pkt). Z bardzo dokładnym wyjaśnieniem progów punktowych.  Po otrzymaniu prac uczniowie otrzymują też informację zwrotną. Wyszczególniam dobre elementy prac uczniowskich, odnotowuję dokładnie co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia i wskazówki - w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę. Stosuję też ocenę sumującą. Z kolej w toku zajęć lekcyjnych wypracowałam system, że uczniowie nie podnoszą rąk, sama zadecyduję kto udzieli odpowiedzi, bo rzeczywiście prawdą jest, że nauczyciele "lubią" pytać ciągle te same osoby, spodziewając się uzyskać prawidłowe odpowiedzi, które ich usatysfakcjonują. Tym samym pozostali uczniowie zwolnieni są niejako z myślenia. Zeby jednak uczniowie czuli się podczas zadawania pytań komfortowo, nie oczekuję, że odpowiedź padnie zaraz, daję czas około 5 sekund na zastanowienie. Sprawdza się też u mnie bardzo dobrze ustalanie odpowiedzi w parach, by uczniowie wymienili się wiedzą i zeryfikowali ją. Podkreślam, że błędne odpowiedzi to w zasadzie to też dobre odpowiedzi, użyteczne, pozwalają zweryfikować wiedzę.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Pani wicedyrektor Grażyna Barwinek.Spoza zespołu projektowego w zasadzie inni nauczyciele przedmiotów. Skupiłam się na dwóch nauczycielkach, ale elementy oceniania kształtująceo (podobnie jak wyżej wymienione osoby) stosują też inni.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniesze było przekonać uczennice - przedstawicielki SU, by stanęły przed innym audytorium niż do tej pory i przeprowadziły część szkolenia z tego zakresu. Jak już mówiłam ze szczególnym uwzględnieniem tego, co z punktu widzenia ucznia jest ważne w OK. Myślę jednak, że trudne jest również to, by przekonać większą część nauczycieli do stosowania elementów OK, bo wiąże się to z dodatkowymi przygotowaniemi do zajęć i dodatkową "papierkową" pracą.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Niewątpliwie to, że uczennice bardzo dobrze przygptpwały się do części szkolenia. Podeszły do zadania poważnie i ambitnie/ Natomiast uważamy, że sukcesem jest to, iż mimo niechęci nauczycili do OK, wykorzystywane są jego wybrane elementy.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Drogi Zespole,

bardzo się cieszę, że tak poważnie i z dobrym przygotowaniem podeszliście do realizacji tego zadania. Czytając Waszą relację, mam wrażenie, że rzeczywiście włożyliście w przygotowanie dużo pracy. Wielkie brawa dla uczennic, które odważnie stanęły przed nauczycielami, by ubogacić szkolenie swoją perspektywą! Wspaniale, że pani dyrektor, mająca przygotowanie  w tym zakresie, zdecydowała podzielić się także swoim doświadczeniem i wprowadzić w zagadnienie. Dziękuję za przedstawione konkretne przykłady stosowania OK w Waszej szkole - świetnie, że znajdują one praktyczne zastosowanie i wspierają Wasz proces nauczania. Rozumiem, że trudno jest przekonać nowych nauczycieli do stosowania OK, niemniej bardzo doceniam to szkolenie, wysiłek, który w to włożyliście, przygotowanie i poświęcony czas - nawet jeśli niektórzy nauczyciele przekonali się chociaż trochę do niektórych elementów, jest to już bardzo cenne. Dziękuję także za szczere przedstawienie całej sytuacji, które pokazuje pełniejszy obraz. Powodzenia w wykorzystywaniu tych metod w swojej pracy! Pozdrawiamy! smiley