Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa im. Wincentego Pola w Stawiszynie
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Dyskusje na temat tego, co nas motywuje do nauki przeprowadzone zostały w dwóch etapach. Na początku na poziomie klas uczniowie za pomocą "burzy mózgów" rozmawiali na temat "motywacji do nauki", następnie każda klasa wyznaczyła swoich przedstawicieli do udziału w dyskusji ogólnoszkolnej. W ten sposób każda klasa i każdy uczeń mógł wyrazić swoją opinię na ww. temat. W dniu 4 lutego 2019 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli klas w formie "world cafe". 3-osobowe zespoły uczniowskie dzieliły się zebranymi opiniami, odpowiadając na pytania, które umieszczone zostały na dużych arkuszach papieru (każde pytanie znajdowało się na innym stoliku):

- Co motywuje Cię do nauki?

- Co zniechęca Cię do nauki?

- Co przeszkadza w zdobywaniu dobrych ocen?

- Jak reagujesz na ocenę dobrą?

- Jak reagujesz na ocenę niedostateczną?

Każdy zespół miał czas 3 minut, aby zapisać swoje odpowiedzi, a następnie po usłyszeniu dzwonka, przechodził do kolejnego stolika, gdzie znajdowało się kolejne pytanie. Przy każdym stoliku znajdował się uczeń, który zwracał uwagę na to, aby odpowiedzi poszczególnych zespołów nie powtarzały się. Zebrane odpowiedzi zostały następnie przeanalizowane przez zespół powołany przez Zarząd SU. Okazało się, że odpowiedzi uczniów na pytanie: " Co motywuje Cię do nauki?" są różnorodne i można podzielić je na tzw. motywację wewnętrzną (np. samokształcenie, pogłębianie wiedzy, nauka języków obcych jako sposób na poznanie świata) oraz motywację zewnętrzną (tzn. oceny, nagrody od rodziców, pochwała). Zespół zwrócił też uwagę na to, że motywacją wewnętrzną kierują się uczniowie starsi, którzy myślą już o przyszłej pracy , natomiast motywacja zewnętrzna charakteryzuje przede wszystkim uczniów młodszych. Na pytanie: "Co zniechęca Cię do nauki?", przedstawiciele klas podali następujące odpowiedzi: telefon, komputer, zmęczenie, pogoda, choroba, za dużo nauki. Odpowiedzi te pokrywały się w przypadku pytania: "Co przeszkadza w zdobywaniu dobrych ocen?". W przypadku pytania "Jak reagujesz na ocenę dobrą?" uczniowie odpowiadali: szczęście, radość, zadowolenie, dumę, wzrost motywacji do nauki. Reakcja uczniów na ocenę niedostateczną to: ból, zrezygnowanie, wstyd, strach, niechęć, brak motywacji do nauki. 

Zespół uczniów, który przeprowadził analizę zebranych informacji na temat motywacji do nauki opracował też propozycje działań:

1. Konkurs o tytuł "Skoczka" - tytuł "Skoczka" zdobywa uczeń, który najwyżej poprawi swoją średnią ocen z I okresu na koniec roku szkolnego.

2. Galeria "Mistrzów Motywacji" - każdy uczeń, który chciałby brać udział w konkursie dostarcza do opiekuna akcji liczbę ocen dobrych, ktore uzyskał w danym miesiącu. Uczeń, który uzyska najwięcej takich ocen zdobywa tytuł "Mistrza Motywacji", a jego zdjęcie umieszczone zostanie w Galerii.

3. Zdobycie 10 ocen bardzo dobrych lub 7 ocen celujących w miejsiącu, będzie dawało prawo do dodatkowego np. (czyli zgłoszenia nieprzygotowania z wybranego przedmiotu, bez negatywnych konsekwencji).

Analiza zebranych informacji oraz propozycje działań zostały przedstawione na posiedzeniu rady pedagogicznej.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Zaangażowani w realizację wyzwania byli wszyscy uczniowie szkoły, ponieważ każdy uczeń mógł wyrazić swoją opinię na temat motywacji do nauki.

W organizację "world cafe" zaangażowani byli: 5 uczniów przy stolikach i 6 zespołów uczniowskich.

Analizy zebranych informacji i opracowanie propozycji działań dokonał 7-osobowych zespół.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze było przekonanie nauczycieli do wprowadzenia w życie zmiany nr 3.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Uczniowie już zapisali się do konkursu "Skoczek".

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

bardzo ciekawie podeszliście do tego tematu! Najpierw dyskusje w klasach, a potem przedstawiciele przekazywali wiedzę, co zebraliście razem. Sensownie podzieliliście to na dwa etapy - przede wszystkim daliście możliwość każdemu uczniowi się wypowiedzieć, co jest kluczowe w tym wyzwaniu. Brakowało mi jednak jakiegoś utrwalenia wniosków z "burzy mózgów" w klasach, np. karteczek lub spisanej listy, którą mieliby ze sobą przedstawiciele (jeśli to było, dajcie znać). Rozumiem, że przedstawiciele zebrali wnioski od uczniów z klas w jakiś sposób i podzielili się tym na drugim etapie.

Skorzystaliście ze świetnej metody, jaką jest "world cafe" - dzięki niej można zebrać wiele cennych wniosków w krótkim czasie w aktywny sposób. Świetne, trafne pytania do pracy w rozważanym temacie! Zaproponowaliście także rozwiązania na podniesienie motywacji na podstawie tego, co zgłosili uczniowie - bardzo konkretne i przedstawiliście je nauczycielom, co stanowiło ostatni etap wyzwania - brawo! Podoba mi się szczególnie pomysł na tytuł "Skoczka"! Zastanawialiście się może, jak pomóc uczniom podnieść także motywację wewnętrzną? Dzięki za fotki pokazujące proces, który przeszliście. Po nich i Waszej relacji widać duże zaangażowanie w działanie, co jest bardzo dobre. laugh Teraz czas na działanie Waszych pomysłów! Gratuluję sukcesu, jakim było wydobycie prawdziwych motywacji uczniów do nauki i opracowania ciekawych pomysłów jako odpowiedź na nie. Trzymam kciuki za realizację i powodzenia w kolejnych wyzwaniach! yes

Ula