Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Szkoła Podstawowa nr 16, im. Szczecińskich Olimpijczyków w Szczecinie
1. Z pomocą opiekunów SU wysłaliśmy informację (przez dziennik elektroniczny) do wszystkich wychowawców z prośbą, aby poświęcili jedną godzinę wychowawczą na dyskusję: "Co nas motywuje do nauki?".
2. Informacja o planowanym działaniu pojawiła się również w pokoju nauczycielskim. Do plakatu informacyjnego dołączono również kartki, na których każda klasa miała spisać swoje wnioski i propozycje.
3. Po zebraniu wniosków od wychowawców, samorzad uczniowski przedstawił je w formie plakatów na korytarzu szkolnym. Wnioski podzielono na trzy grupy motywacji: szkoła/nauczyciele - która była podstawowym celem badania, dom oraz "ja" (wpływ rówieśników i moje własne cele).
4. Zaplanowano wprowadzenie w życie skutecznych rozwiązań, któe zwiększyłyby motywacje uczniów do nauki w naszej szkole.
1. W realizację wyzwania zaangażowani byli wszyscy uczniowie, jak również wychowawcy klas, dzięki którym udało się przeprowadzić dyskusje w każdej klasie na godzinie wychowawczej.
Przeprowadzenie dyskusji w poszczególnych klasach zajęło bardzo dużo czasu. Związane to było gółwnie z pokrywającymi się z planowanym działanie terminami ferii, wyjść klasowych na godzinach wychowawczych, a także ze zwolnieniami członków SU.
1. Wszyscy uczniowie z klas IV-VIII mogli zabrać głos w ważnej dla nich sprawie.
2. Wspólne opracowywanie wniosków na ważny temat.
3. Zrozumienie przez uczniów, jaka forma motywacji jest najważniejsza i daje sukces w przyszłości.
4. Zwrócenie uwagi nauczycieli na to, iż nawet drobna pochwała jest istotna i poprawia relacje nauczyciel - uczeń.
Poprosiliśmy opiekuna samorządu, aby poinformował o naszych propozycjach grono pedagogiczne poprzez informację w dzienniku elektronicznym oraz zawiszenie naszych wniosków na jednej z tablic w pokoju nauczycielskim. Natomiast uczniów poinformowaliśmy poprzez tablicę informacyjną szamorządu szkolnego oraz poprzez poinformowaniegospodarzy klas.
Po analizie wyników dyskusji wiemy, że w szkole najbardziej motywuje nas pozytywna atmosfera na lekcj oraz to, że podczas zajęć możemy rozwijać swoje zainteresowania, dlatego zaproponowaliśmy, aby początek niektórych lekcji (do 5 minut) należał do nas.
Oto przykłady:
- j. polski - rozpoczęcie lekcji utworem muzycznym, poezja śpiewana (współczesna wersja) - utwór wyszukany przez ucznia;
- geografia - przed zbliżającymi się dniami wolnymi - przedstawienie ciekawostek o miejscach, które warto zobaczyć;
- historia - pytania do "historyka" - "Co by było gdyby?;
- j. angielski - krótkie tłumaczenie fragmentu piosenki, prezentacja utworu;
- itp.
Wielu nauczycieli pozytywnie odniosło się do pomysłów uczniów. Wiedza zdobyta samodzielnie i w miłej atmosferze zostaje na lata!!!
PO POPRAWIE
Dzięki za odniesienie się do naszych uwag! Cieszymy się, że Wasze propozycje zostały przedstawione nauczycielom i będą mogli z nich skorzystać (a także wielu pozytywnie je potraktowało!). Wasze pomysły są bardzo ciekawe i konkretne, mam nadzieję, że uda się za ich pomocą wspierać Waszą motywację do nauki (i innych uczniów). Pozdrawiamy i gratulacje działania!
***
Drogi Zespole,
wspaniale, że zorganizowaliście w swojej szkole dyskusje w każdej klasie o motywacji - dzięki temu każdy uczeń i uczennica mogli się wypowiedzieć w tym temacie. Wybraliście dziennik elektroniczny oraz plakat do informacji o tym działaniu - dobry krok! Zebraliście wnioski z klasowych rozmów i uporządkowaliście je według kategorii - kolejny plus!
Piszecie, że zaplanowaliście konkretne działania - propozycje rozwiązań motywujących uczniów. Niestety brakuje mi tutaj konkretów. W Przewodniku po programie przy tym działaniu w punkcie "Co powinniście napisać w relacji?" są pytania, dotyczące tego etapu, na które zabrakło mi odpowiedzi: Jakie wnioski z dyskusji klasowych wyciągnęliście? × W jaki sposób przedstawiliście wyniki dyskusji nauczycielkom i nauczycielom? × Jakie konkretne propozycje zmian opracowaliście? × Jak poinformowaliście uczniów i uczennice o planowanych zmianach i działaniach? Napiszcie proszę odpowiedzi na pytania, abyśmy mogli zaliczyć wyzwanie.
Niemniej widzę i doceniam włożony przez Was trud, bo wykonaliście wiele pracy. Zaangażowaliście z sukcesem uczniów starszych klas, a także przyczyniliście się do refleksji wśród nich odnośnie ich motywacji do nauki i jak piszecie, udało Wam się zwrócić uwagę nauczycieli na to, iż nawet drobna pochwała jest istotna i poprawia relacje nauczyciel - uczeń. To bardzo pozytywne efekty - wielkie gratulacje! Czekamy na Wasze uzupełnienie odnośnie powyższych pytań!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.
Komentarze
Poprosiliśmy opiekuna samorządu, aby poinformaował o naszych propozycjach grono pedagogiczne poprzez informację na dzienniku oraz zawieszenie naszych wniosków na jednej z tablic w pokoju nauczycielskim. Natomiast uczniów poinformowaliśmy poprzez tablicę informacyjną samorządu szkolnego oraz poprze poinformowanie gospodarzy klas.
Po analizie wyników dysdkusji wiemy, że w szkole najbardziej motywuje nas pozytwna atmosfera na lekcji oraz to, że podczas zajęć możemy rozwijać swoje zainteresowania, dlatego zaproponowaliśmy, aby początek niektórych lekcji (do 5 minut) należał do nas.
Oto przykłady:
- j. polski - rozpoczęcie lekcji utworem muzycznym, poezja śpiewana - utwór wyszukany przez ucznia;
geografia - przed zbliżającymi się dniami wolnymi - przedsawienie ciekawostek o miejscach, które warto zobaczyć;
- historia - pytania do "historyka" - Co by było gdyby?;
- język angielski - krótkie tłumaczenie fragmentu piosenki, prezentacja utworu;
itp.
Wielu nauczycieli pozytywnie odniosło się do pomysłów uczniów. Wiedza zdobyta samodzielnie i w miłej atmosferze zostaje na lata!!!
Dzięki za odniesienie się do naszych uwag! Cieszymy się, że Wasze propozycje zostały przedstawione nauczycielom i będą mogli z nich skorzystać (a także wielu pozytywnie je potraktowało!). Wasze pomysły są bardzo ciekawe i konkretne, mam nadzieję, że uda się za ich pomocą wspierać Waszą motywację do nauki (i innych uczniów). Pozdrawiamy i gratulacje działania!