Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 314 im. Przyjaciół Ziemi
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
4. Organizujemy szkolenie z metod oceniania kształtującego dla rady pedagogicznej naszej szkoły (można skorzystać z oferty CEO). Zachęcamy przynajmniej dwoje nauczycieli, którzy do tej pory nie stosowali elementów oceniania kształtującego, do wprowadzenia ich na swoich lekcjach.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

W naszej szkole od kilku lat nauczyciele intensywnie szkolą się z zakresu oceniania kształtującego. Korzystają ze szkoleń organizowanych na terenie szkoły, ale i coraz częściej sami poszukują ciekawych szkoleń, skierowanych na ich konkretne potrzeby rozwoju. Prawie wszyscy w miej lub bardziej zaawansowanej formie stosują elementy OK na swoich lekcjach. Uczniowie przyzwyczaili się do określania cełów lekcji, znają kryteria sukcesu do każdego tematu, a losowe wybieranie uczniów do poszczególnych aktywności jest dla uczniów codziennością. W tym roku matematycy poszli krok dalej. W I semetrze uczestniczyli w znakomitym szkoleniu zorganizowanym przez Szkołę Edukacji pt: "Klasa myśląca matematycznie". Prowadzącym był Piter Liliedahl z Kanady. Ponieważ szkolenie cieszyło się dużym zainteresowaniem stworzono projekt o takim samym tytule. Projekt zakładał udział w kilku szkoleniach oraz praktycznym zastosowaniu metod zaproponowanych na warsztatach. I tak w naszej szkole powstała specjalnie zaadoptowana pracownia matematyczna, zaopatrzona łącznie w sześć tablic, na których zamiast w zeszytach każdego dnia pracują uczniowie. Efekt ich pracy, ich zaangażowanie przeszło nasze wszelkie oczekiwania.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W projekt zaangażowany jest cały zespół matematyczny, liczący kilku nauczycieli oraz pilotażowo 5 klas z trzech poziomów (klasa 5, 7 i 8), które od pół roku pracują tylko tą metodą. W realizację zaangażowanła się również dyrekcja, która wygospodarowała środki z budżetu szkolnego na zaadoptowanie tego pomieszczenia. W przyszłości chcemy rozszerzyć działania i być może przeorganizować inne pracownie.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Dużym wyzwaniem było początkowo zaadoptowanie poznanych metod do warunków szkoły polskiej. Wszystkie badania prowadzone były w szkołach kanadyjskich, których system edukacyjny jest nieco inny. Rozpoczęliśmy od podstawowych elementów jak wykorzystanie w codziennej pracy pionowych powierzchni ścieralnych i pracę na stojąco. Uczniowie na każdej lekcji są losowo dobierani w grupy, co początkowo wprowadzało dużo zamieszania. Z czasem uczniowie sami organizowali się do pracy i wzajemnie sobie pomagali.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Największy sukces to przyglądanie się uczniom dziś, po kilku miesiącach pracy. Ich świadomość procesu, w którym się znajdują, ich odpowiedzialność za jego efekt jest zachwycająca. Uczniowie wiedzą co mają robić, uczą się od siebie nawzajem, nauczyciel jest mentorem, który wspiera, ale sami szukają drogi do rozwiązania. Oprócz zmiany pracy na lekcjach modyfikujemy ocenianie, które nie sumuje, a pokazuje drogę ucznia w dążeniu do sukcesu i docenia każdy jego wysiłek. Dzięki temu uczniowie mają czas na refleksję. Ogromny postęp i wzrost zaangażowania zauważalny jest u uczniów, którzy zwykle bywali mało aktywni. To również ogromna porcja energii dla nauczycieli. Już dziś przekazujemy ją dalej, opowiadamy i dzielimy się doświadczeniami.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Drogi Zespole,

cieszymy się ogromnie, że w Waszej szkole stosujecie ocenianie kształtujące i takie szkolenia są u Was prowadzone. Zachęcamy do regularności w nich i także słuchania perspektywy uczniów, jak one wpływają na proces. Zorganizowaliście u siebie szkolenie, co prawda nie stricte o OK, ale również pogłębiające metody pracy w uczniem z rozwojowymi metodami. Bardzo się cieszymy, że efektem tego jest lepszy proces nauczania, efektywniejszy, uczenie się od siebie nawzajem wśród uczniów, a poprzez docenianie wysiłku uczniów, a nie tylko ich efektu, uczniowie stali się bardziej zaangażowani. Trzymamy kciuki za dalszy rozwój! smiley