Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 67 im. Jacka Kuronia z Oddziałami Dwujęzycznymi i Sportowymi
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Na jednym z pierwszych zebrań po szkoleniu z CEO  i po otrzymaniu materiałów, nasz Samorząd zdecydował, że bardzo ważnym tematem, jaki w naszej szkole nie był nigdy badany w większej skali, jest właśnie temat motywacji wśród Uczniów. Pomysł wrócił po zrealizowaniu 3 obszarów - w drugim semestrze. Uczniowie zostali poinformowani o ogólnoszkolnej dyskusji za pomocą informacji podanej na zebraniu Trójek klasowych oraz na naszej samorządowej gazetce  Dziewczyny z SU przejęły od razu inicjatywę i stworzyły grafik terminów godzin wychowawczych klas zainteresowanych uczestnictwem w tym projekcie..Grafik był nam potrzebny do stworzenia zespołów koordynujących te dyskusje, Powstały trzy zespoły, które miały za zadanie: wprowadzenie w temat, koordynowanie dyskusji,  ale też dostarczenie materiałów ( kolorowe kartki, markery ) do wykonania plakatów. W każdej z klas dyskusja przebiegała inaczej – pomimo tych samych pytań. Po zakończeniu dyskusji Uczniowie w grupach byli proszeni o wykonanie plakatów. Od razu też pojawił się pomysł umieszczenia na plakatach tzw demotywatorów – przykłady rzeczy które ich demotywują do nauki.

Przeprowadzenie dyskusji na naradach, wykonanie plakatów ilustrujących wnioski z burzy mózgów było pierwszym etapem tego wyzwania. Następnie należało przedstawić wyniki i wnioski z ogólnoszkolnej dyskusji w formie wystawy. Plakaty rozwieszone w najczęściej uczęszczanych częściach szkoły pozwoliły zapoznać się z opiniami Uczniów zarówno Nauczycielom, jak i Rodzicom ( w kwietniu odbywały się zebrania z Rodzicami  - 2 i 3 kwietnia )

W dalszych planach mieliśmy stworzenie specjalnego zespołu - składającego się z Uczniów i Nauczycieli. Zespół miał spotkać się razem, aby ustalić plan działań dotyczących zmian w Szkolnym Systemie Oceniania oraz Regulaminie Oceniania Zachowania . Okazało to się niezwykle trudne w sytuacji w jakiej znalazła się większość szkół w kwietniu. Finalnie udało nam się zorganizować spotkanie obu zespołów osobno. Następnie przedstawiciele SU przedstawili swoje wnioski na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 7 maja a przedstawiciele zespołu nauczycielskiego zaproponowali swoje. Pani Dyrektor wyraziła zgodę na takie potraktowanie tej kwestii. Na posiedzeniu Rady wywiązała się krótka dyskusja, która zakończyła się głosowaniem co do wprowadzenia w zycie dwóch istotnych z punktu widzenia motywowania Uczniów, zmian. Jednym z nich jest zapis w SSO informujący o możliwości uzyskania przez Ucznia tzw „premii” - tj punktów motywujących i dających możliwość zdobycia wyższej oceny rocznej ( gwoli wyjaśnienia – w naszej szkole obowiązuje punktowy system oceniania ). Drugi zapis znależć się ma w Regulaminie oceniania zachowania.Punkt ten mówi o docenianiu Uczniów, którzy dzięki swojej pracy i wysiłkowi osiągnęli znaczny progres - za to nauczyciel danego przedmiotu  nagradza Ucznia nie tylko oceną ale także punktami z zachowania. Był to jeden z wniosków  zawartch w plakatach - że nauczyciele nie doceniają trudu i pracy Uczniów, że słabo ich motywują. Na tym samym posiedzeniu Rady ustaliliśmy jeszcze jedną zasadę o niezadawaniu, w miarę możliwości zadań domowych na czas weekendu. Uczniowie bardzo skarżyli się na brak wolnego czasu, nawet w weekendy. 

Takie trzy etapy, które były założeniem tego wyzwania udało nam się zrealizować. Realizacja wyzwania była świetnym doświadczeniem dla całej społeczności uczniów, dla nauczycieli ale też dla Rodziców

 

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację wyzwania od poczatku zaangażowany była grupa Dziewcząt z SU, które stworzyły zespoly do przeprowadzenia dyskusji w klasach. Nastepnie dużą rolę odegrali Wychowawcy klas 5, 7, 8 SP i  3 gimnazjum. Również jeden z Wychowawców najmłodszych klas 1 SP zdecydował się wesprzeć  naszą dyskusję. W kolejnym etapie wyzwanie wspomogli Nauczyciele i Uczniowie, którzy utworzyli te dwa specjalne zespoły które miały ustalić zmiany mające na celu większą motywację.

 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Największym utrudnieniem były ramy czasowe, bo to wyzwanie było chyba najbardziej wymagającym jeśli chodzi o realizację. Potrzebowaliśmy czasu, a przerwa w zajęciach dydaktycznych nie pomagała nam w kontynuacji zadań. Jednak po wydłużeniu okresu na wysłanie relacji z mniejszym stresem udało nam się zrealizować wszystkie założone etapy wyzwania.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Sukcesem na pewno jest fakt, że tak rozbudowane wyzwanie ( trzy różne organizacyjnie etapy ) udało nam się przeprowadzić pomimo utrudnień. Ale największym osiągnięciem było zaangażowanie społeczności uczniowskiej, możliwość iwypowiedzenia się wszystkich Uczniów w tak ważnej dla nich kwestii. Również finał tego wyzwania -  fakt, że spisanie wniosków nie było ostatnim etapem, ale zaistniały realne zmiany, w postaci wpisów w ważne dokumenty naszej szkoły, należy uznać za ogromny sukces. W tym wyzwaniu nie chodziło Uczniom o wyrzucenie z siebie problemu - chodziło o rozwiązanie problemu. I to na pewno spróbowaliśmy zrobić.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Drogi Zespole,

wygląda na to, że wzorowo wywiązaliście się z tego zadania! laugh Ogromne gratulacje! Widać, że włożyliście baaardzo wiele trudu w to wyzwanie, co doceniamy. Ustaliliście grafik dyskusji, podzieliliście się między sobą zadaniami - brawo! Bardzo ciekawy pomysł także  z demotywatorami - to też ma wpływ! Świetnie, że ten etap podsumowaliście plakatami dostępnymi dla wszystkich. Jestem po wielkim wrażeniem także drugiego etapu, który wymagał porozumienia z nauczycielami. Udało Wam się zrealizować to niełatwe wyzwanie i opracować bardzo konkretne rozwiązania, aby lepiej motywować uczniów, które weszły w życie i tych zmian jeszcze raz bardzo gratuluję! Jak zauważyliście - sukcesem było zaangażowanie wielu uczniów w dyskusję - mogli się oni wypowiedzieć, ale także i przede wszystkim realne działania, konkretne zapisy, które były wynikiem Waszej diagnozy i stały się odpowiedzia na potrzeby, jakie wyniknęły z Waszych badań. Wielkie brawa! Możecie być z siebie bardzo dumni! laugh Pozdrawiamy!