Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Szkoła Podstawowa nr 67 im. Jacka Kuronia z Oddziałami Dwujęzycznymi i Sportowymi
Na jednym z pierwszych zebrań po szkoleniu z CEO i po otrzymaniu materiałów, nasz Samorząd zdecydował, że bardzo ważnym tematem, jaki w naszej szkole nie był nigdy badany w większej skali, jest właśnie temat motywacji wśród Uczniów. Pomysł wrócił po zrealizowaniu 3 obszarów - w drugim semestrze. Uczniowie zostali poinformowani o ogólnoszkolnej dyskusji za pomocą informacji podanej na zebraniu Trójek klasowych oraz na naszej samorządowej gazetce Dziewczyny z SU przejęły od razu inicjatywę i stworzyły grafik terminów godzin wychowawczych klas zainteresowanych uczestnictwem w tym projekcie..Grafik był nam potrzebny do stworzenia zespołów koordynujących te dyskusje, Powstały trzy zespoły, które miały za zadanie: wprowadzenie w temat, koordynowanie dyskusji, ale też dostarczenie materiałów ( kolorowe kartki, markery ) do wykonania plakatów. W każdej z klas dyskusja przebiegała inaczej – pomimo tych samych pytań. Po zakończeniu dyskusji Uczniowie w grupach byli proszeni o wykonanie plakatów. Od razu też pojawił się pomysł umieszczenia na plakatach tzw demotywatorów – przykłady rzeczy które ich demotywują do nauki.
Przeprowadzenie dyskusji na naradach, wykonanie plakatów ilustrujących wnioski z burzy mózgów było pierwszym etapem tego wyzwania. Następnie należało przedstawić wyniki i wnioski z ogólnoszkolnej dyskusji w formie wystawy. Plakaty rozwieszone w najczęściej uczęszczanych częściach szkoły pozwoliły zapoznać się z opiniami Uczniów zarówno Nauczycielom, jak i Rodzicom ( w kwietniu odbywały się zebrania z Rodzicami - 2 i 3 kwietnia )
W dalszych planach mieliśmy stworzenie specjalnego zespołu - składającego się z Uczniów i Nauczycieli. Zespół miał spotkać się razem, aby ustalić plan działań dotyczących zmian w Szkolnym Systemie Oceniania oraz Regulaminie Oceniania Zachowania . Okazało to się niezwykle trudne w sytuacji w jakiej znalazła się większość szkół w kwietniu. Finalnie udało nam się zorganizować spotkanie obu zespołów osobno. Następnie przedstawiciele SU przedstawili swoje wnioski na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 7 maja a przedstawiciele zespołu nauczycielskiego zaproponowali swoje. Pani Dyrektor wyraziła zgodę na takie potraktowanie tej kwestii. Na posiedzeniu Rady wywiązała się krótka dyskusja, która zakończyła się głosowaniem co do wprowadzenia w zycie dwóch istotnych z punktu widzenia motywowania Uczniów, zmian. Jednym z nich jest zapis w SSO informujący o możliwości uzyskania przez Ucznia tzw „premii” - tj punktów motywujących i dających możliwość zdobycia wyższej oceny rocznej ( gwoli wyjaśnienia – w naszej szkole obowiązuje punktowy system oceniania ). Drugi zapis znależć się ma w Regulaminie oceniania zachowania.Punkt ten mówi o docenianiu Uczniów, którzy dzięki swojej pracy i wysiłkowi osiągnęli znaczny progres - za to nauczyciel danego przedmiotu nagradza Ucznia nie tylko oceną ale także punktami z zachowania. Był to jeden z wniosków zawartch w plakatach - że nauczyciele nie doceniają trudu i pracy Uczniów, że słabo ich motywują. Na tym samym posiedzeniu Rady ustaliliśmy jeszcze jedną zasadę o niezadawaniu, w miarę możliwości zadań domowych na czas weekendu. Uczniowie bardzo skarżyli się na brak wolnego czasu, nawet w weekendy.
Takie trzy etapy, które były założeniem tego wyzwania udało nam się zrealizować. Realizacja wyzwania była świetnym doświadczeniem dla całej społeczności uczniów, dla nauczycieli ale też dla Rodziców
W realizację wyzwania od poczatku zaangażowany była grupa Dziewcząt z SU, które stworzyły zespoly do przeprowadzenia dyskusji w klasach. Nastepnie dużą rolę odegrali Wychowawcy klas 5, 7, 8 SP i 3 gimnazjum. Również jeden z Wychowawców najmłodszych klas 1 SP zdecydował się wesprzeć naszą dyskusję. W kolejnym etapie wyzwanie wspomogli Nauczyciele i Uczniowie, którzy utworzyli te dwa specjalne zespoły które miały ustalić zmiany mające na celu większą motywację.
Największym utrudnieniem były ramy czasowe, bo to wyzwanie było chyba najbardziej wymagającym jeśli chodzi o realizację. Potrzebowaliśmy czasu, a przerwa w zajęciach dydaktycznych nie pomagała nam w kontynuacji zadań. Jednak po wydłużeniu okresu na wysłanie relacji z mniejszym stresem udało nam się zrealizować wszystkie założone etapy wyzwania.
Sukcesem na pewno jest fakt, że tak rozbudowane wyzwanie ( trzy różne organizacyjnie etapy ) udało nam się przeprowadzić pomimo utrudnień. Ale największym osiągnięciem było zaangażowanie społeczności uczniowskiej, możliwość iwypowiedzenia się wszystkich Uczniów w tak ważnej dla nich kwestii. Również finał tego wyzwania - fakt, że spisanie wniosków nie było ostatnim etapem, ale zaistniały realne zmiany, w postaci wpisów w ważne dokumenty naszej szkoły, należy uznać za ogromny sukces. W tym wyzwaniu nie chodziło Uczniom o wyrzucenie z siebie problemu - chodziło o rozwiązanie problemu. I to na pewno spróbowaliśmy zrobić.
Drogi Zespole,
wygląda na to, że wzorowo wywiązaliście się z tego zadania! Ogromne gratulacje! Widać, że włożyliście baaardzo wiele trudu w to wyzwanie, co doceniamy. Ustaliliście grafik dyskusji, podzieliliście się między sobą zadaniami - brawo! Bardzo ciekawy pomysł także z demotywatorami - to też ma wpływ! Świetnie, że ten etap podsumowaliście plakatami dostępnymi dla wszystkich. Jestem po wielkim wrażeniem także drugiego etapu, który wymagał porozumienia z nauczycielami. Udało Wam się zrealizować to niełatwe wyzwanie i opracować bardzo konkretne rozwiązania, aby lepiej motywować uczniów, które weszły w życie i tych zmian jeszcze raz bardzo gratuluję! Jak zauważyliście - sukcesem było zaangażowanie wielu uczniów w dyskusję - mogli się oni wypowiedzieć, ale także i przede wszystkim realne działania, konkretne zapisy, które były wynikiem Waszej diagnozy i stały się odpowiedzia na potrzeby, jakie wyniknęły z Waszych badań. Wielkie brawa! Możecie być z siebie bardzo dumni! Pozdrawiamy!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.