Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 30 im. Powstańców 1863r.
W wybranym wyzwaniu bardzo nam zależało, by jak największa grupa uczniów wzięla w tym udział. Opiekunowie SE wraz z SE w listopadzie podjęli decyzję, że będą badać motywację w szkole, ponieważ jest to obszar, który widocznie wyróżnia Pragę Pn na tle innych dzielnic Warszawy.
Ustalono formę prowadzenia dyskusji, opracowano szablon takiej rozmowy z pomocami, podjęto szkolenie podczas spotkania opiekunów z członkami samorządów klasowych oraz wychowawcami klas. (27 listopada 2018)
Wychowawcy wraz z samorządami otrzymali dwa miesiące na przeprowadzenie rozmów i badań (zajęcia oparte na badaniu bezpośrednim "słoneczko" plus mapa myśli (brainstorming).). Opracowane zajęcia wychowawcy przekazali po feriach SU i na podstawie wyników zorganizowano szkolenie dla Rady Pedagogicznej związane z motywowaniem uczniów - poprowadziła je psycholog szkolna z opiekunami samorządu. W ten sposób wychowawcy oraz nauczyciele usłyszeli, co motywuje uczniów, przedstawciele Rady Rodziców również (są zapraszani na Rady Pedagogiczne) - postanowiono wdrożyć wyniki do realizacji i wykorzystać je podczas motywowania uczniów w:
- realizacji zadań dodatkowych
- uczestnictwie w działaniach dodatkowych w szkole i poza nią
- włączeniu się w sposób bardziej aktywny w życie szkoły
Od kwietnia w działania wychowawcze włączane są wypracowane metody biorące pod uwagę najbardziej skuteczne motywatory.
Zmiany, jakie zostały wprowadzone:
- obok ocen pojawiły się nagrody wybrane przez uczniów (wycieczki, spotkania, zajęcia w terenie)
- dodatkowe nagrody zostały opracowane i zostaną na stałe wprowadzone w formie zapisu do statutu
- nauczyciele w sposób systemowy i częściej motywują uczniów słownie (od momentu pierwszej lekcji)
- stosowanie alternatywnych sposobów powitań w klasach młodszych
O zmianach i nowościach uczniowie zostali poinformowani wraz z rodzicami przez opiekunów SU oraz wychowawców (spotkania godziny wychowawcze i zebrania z rodzicami).
Rada Rodziców
Wychowawcy klas
nauczyciele (cała Rada Pedagogiczna)
Najtrudniejsze były zmiany w świadomości nauczycieli i ukazanie wartości motywacji,
- umożliwienie wszystkim uczniom przedstawienie w sposób czytelny swoich oczekiwań
- zaplanowanie i wprowadzenie w życie zaproponowanych rozwiązań
Sukcesem było zrozumienie przez znaczną grupę uczniów i dorosłych, że motywacja jest jednym z najważniejszych i najbardziej skutecznych narzędzi nauki. Uczniowie w znacznej mierze zrozumieli, że najlepsza i najbardziej wartościowa jest motywacja wewnętrzna, a nauczyciele zrozumieli - że wynika ona w znacznej mierze ze wzmocnionego poczucia własnej wartości.
- Zaloguj się aby dodać komentarz.