Obrazek użytkownika Zespół Placówek Oświatowych Szkoła Podstawowa w Kozubowie
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

W klasach 4-8 podczas godzin wychowawczych przeprowadzono dyskusje, w czasie których uczniowie wypowiadali się na temat motywacji do nauki i starali się odpowiedzieć dlaczego się uczą ? Uczniowie zostali poinformowani o temacie dyskusji przed lekcjami wychowawczymi przez przedstawicieli swoich samorządów klasowych. W zależności od poszczególnych klas różne były odpowiedzi oraz sposoby ich uzyskiwania. Uczniowie klas młodszych oraz klasa 4 zapisywali swoje odpowiedzi na tablicy. Powstały w ten sposób mapy myśli, następnie głosowali, dla kogo co jest największym motywatorem. Okazało się, że dla czwartoklasistów największy wpływ na naukę mają: dobre oceny, nagrody, pochwała rodziców i nauczycieli oraz w przyszłości lepsza praca. Uczniowie klasy 5 zostali podzieleni na grupy na plakatach wypisali co ich motywuje do nauki. Natomiast uczniowie klas 6 i 7 wypełnili ankiety nt. Ankieta dla uczniów na temat motywacji uczenia się i inf. o ich postępach. Po analizie jej wyników okazało się, że czynnikami motywującymi uczniów do nauki są: chęć zdobycia dobrej oceny, chęć zdobycia nagrody i wyróżnienia, rodzice oraz systematyczna kontrola. Uczniowie zdecydowali, że największy wpływ na ich motywację mają: obowiązek nauki, dobra praca, nagrody i dobra szkoła. Uczniowie klasy 8 zostali podzieleni na grupy, każda grupa przygotowała plakat na którym w graficzny sposób pokazała co ich motywuje: nagrody, dobre oceny oraz różne wakacyjne lub zimowe wyjazdy. Dla każdej klasy powstałą oddzielna lista, na której pojawiły się głosy uczniów dotyczące motywacji do nauki.  W klasach 1-3 SP nauczyciele w formie swobodnej rozmowy pytali się swoich wychowanków co ich najbardziej motywuje do nauki. Najczęściej padały odpowiedzi: pochwała od pani, rodziców i dobre oceny.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację zadania byli zaangażowani wszyscy uczniowie. Dyskusje klasowe prowadzili wychowawcy przy zaangażowaniu przedstawicieli samorządów klasowych.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze było zachęcenie uczniów do szczerych odpowiedzi. Do powiedzenia/napisania swoich przemyśleń. Odpowiedzi były różne tak jak poszczególne zespoły klasowe. Trudne było także przyznanie się samych uczniów do odpowiedzi na pytanie: Co mnie właściwie motywuję do nauki? Czasami uczniowie długo się zastanawiali nad odpowiedzią.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Sukcesem jest na pewno zaangażowanie wszystkich uczniów, cała społeczność szkolna mogła się wypowiedzieć. Każda klasa stworzyła własną listę motywatorów. Przedstawiciele samorządów klasowych spotkali się z nauczycielami i wspólnie opracowali zestaw propozycji, działań motywujących uczniów i uczennice do nauki. Zestawy te zostaną uwzględnione w pracy nauczycieli, którym będzie łatwiej zachęcać uczniów do wkładania większego wysiłku w zdobywanie wiedzy i umiejętności. Przedstawiciele samorządów klasowych poinformowali swoich kolegów i koleżanki o wynikach spotkania z nauczycielami podczas kolejnych lekcji wychowawczych.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSchEG1IH97UxI2m1oL0kPTBjgHga4s28lflB2Z7p6QALaoMKw/viewform?usp=sf_link
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga grupo,

Dziękuję bardzo za Waszą relację i gratuluję zrealizowania wyzwania.

Bardzo spodobało mi się to, jak zorganizowaliście dyskusje w poszczególnych klasach i wykorzystaliście szeroką paletę narzędzi takich jak mapa myśli, „burza mózgów” praca w grupach, tudzież ankiety. Cieszę się, że pamiętaliście również o uczniach klas 1-3, myślę że było to dla nich ważne doświadczenie, nawet nie w kontekście tematu motywacji, ale przede wszystkim działania samorządności uczniowskiej. Kolejną mocną stroną zrealizowanego przez Was wyzwania była dobra komunikacja zarówno informująca o planowanej dyskusji, jak i wynikach spotkania z nauczycielami. Dziękuję, że podzieliliście się treścią ankiety, szkoda że w pytaniu o motywację nie pokusiliście się o pozostawienie dowolności (pytania otwarte), może spróbujecie innym razem?

Napisaliście, że największą trudnością w trakcie realizacji wyzwania, było zachęcenie uczniów do szczerych wypowiedzi. Biorąc pod uwagę fakt, że dla części osób publiczne wyrażenie swojego zdania może być krępujące, w przyszłości może warto umożliwić uczniom zabranie głosu w sposób anonimowy np. w formie ankiety, czy skrzynki pomysłów.

Napisaliście, że na koniec przedstawiciele samorządów klasowych spotkali się z nauczycielami i wspólnie opracowali zestaw działań motywujących uczniów i uczennice do nauki. W temacie tego wyzwania prosiliśmy o przedstawienie konkretnych propozycji do wprowadzenia w życie. Wy stworzyliście cały ich zestaw, ale nie opisaliście szczegółowo jakie rozwiązania przewidzieliście. Jestem bardo ciekawy jakie konkretne działania udało Wam się wypracować.

Widzę, że włożyliście wiele wysiłku w realizację tego wyzwania. Świetnie, że udało Wam się zaangażować całą społeczność szkolną i wspólnie z nauczycielami opracować konkretne propozycje, aby wspierać Waszą motywację do nauki. To naprawdę spore osiągnięcie, które jak wierzę, będzie również procentować w przyszłości zarówno na płaszczyźnie edukacyjnej jak i samorządności uczniowskiej.

Pozdrawiam,
Tomasz