Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Zespół Placówek Oświatowych Szkoła Podstawowa w Kozubowie
W klasach 4-8 podczas godzin wychowawczych przeprowadzono dyskusje, w czasie których uczniowie wypowiadali się na temat motywacji do nauki i starali się odpowiedzieć dlaczego się uczą ? Uczniowie zostali poinformowani o temacie dyskusji przed lekcjami wychowawczymi przez przedstawicieli swoich samorządów klasowych. W zależności od poszczególnych klas różne były odpowiedzi oraz sposoby ich uzyskiwania. Uczniowie klas młodszych oraz klasa 4 zapisywali swoje odpowiedzi na tablicy. Powstały w ten sposób mapy myśli, następnie głosowali, dla kogo co jest największym motywatorem. Okazało się, że dla czwartoklasistów największy wpływ na naukę mają: dobre oceny, nagrody, pochwała rodziców i nauczycieli oraz w przyszłości lepsza praca. Uczniowie klasy 5 zostali podzieleni na grupy na plakatach wypisali co ich motywuje do nauki. Natomiast uczniowie klas 6 i 7 wypełnili ankiety nt. Ankieta dla uczniów na temat motywacji uczenia się i inf. o ich postępach. Po analizie jej wyników okazało się, że czynnikami motywującymi uczniów do nauki są: chęć zdobycia dobrej oceny, chęć zdobycia nagrody i wyróżnienia, rodzice oraz systematyczna kontrola. Uczniowie zdecydowali, że największy wpływ na ich motywację mają: obowiązek nauki, dobra praca, nagrody i dobra szkoła. Uczniowie klasy 8 zostali podzieleni na grupy, każda grupa przygotowała plakat na którym w graficzny sposób pokazała co ich motywuje: nagrody, dobre oceny oraz różne wakacyjne lub zimowe wyjazdy. Dla każdej klasy powstałą oddzielna lista, na której pojawiły się głosy uczniów dotyczące motywacji do nauki. W klasach 1-3 SP nauczyciele w formie swobodnej rozmowy pytali się swoich wychowanków co ich najbardziej motywuje do nauki. Najczęściej padały odpowiedzi: pochwała od pani, rodziców i dobre oceny.
W realizację zadania byli zaangażowani wszyscy uczniowie. Dyskusje klasowe prowadzili wychowawcy przy zaangażowaniu przedstawicieli samorządów klasowych.
Najtrudniejsze było zachęcenie uczniów do szczerych odpowiedzi. Do powiedzenia/napisania swoich przemyśleń. Odpowiedzi były różne tak jak poszczególne zespoły klasowe. Trudne było także przyznanie się samych uczniów do odpowiedzi na pytanie: Co mnie właściwie motywuję do nauki? Czasami uczniowie długo się zastanawiali nad odpowiedzią.
Sukcesem jest na pewno zaangażowanie wszystkich uczniów, cała społeczność szkolna mogła się wypowiedzieć. Każda klasa stworzyła własną listę motywatorów. Przedstawiciele samorządów klasowych spotkali się z nauczycielami i wspólnie opracowali zestaw propozycji, działań motywujących uczniów i uczennice do nauki. Zestawy te zostaną uwzględnione w pracy nauczycieli, którym będzie łatwiej zachęcać uczniów do wkładania większego wysiłku w zdobywanie wiedzy i umiejętności. Przedstawiciele samorządów klasowych poinformowali swoich kolegów i koleżanki o wynikach spotkania z nauczycielami podczas kolejnych lekcji wychowawczych.
Droga grupo,
Dziękuję bardzo za Waszą relację i gratuluję zrealizowania wyzwania.
Bardzo spodobało mi się to, jak zorganizowaliście dyskusje w poszczególnych klasach i wykorzystaliście szeroką paletę narzędzi takich jak mapa myśli, „burza mózgów” praca w grupach, tudzież ankiety. Cieszę się, że pamiętaliście również o uczniach klas 1-3, myślę że było to dla nich ważne doświadczenie, nawet nie w kontekście tematu motywacji, ale przede wszystkim działania samorządności uczniowskiej. Kolejną mocną stroną zrealizowanego przez Was wyzwania była dobra komunikacja zarówno informująca o planowanej dyskusji, jak i wynikach spotkania z nauczycielami. Dziękuję, że podzieliliście się treścią ankiety, szkoda że w pytaniu o motywację nie pokusiliście się o pozostawienie dowolności (pytania otwarte), może spróbujecie innym razem?
Napisaliście, że największą trudnością w trakcie realizacji wyzwania, było zachęcenie uczniów do szczerych wypowiedzi. Biorąc pod uwagę fakt, że dla części osób publiczne wyrażenie swojego zdania może być krępujące, w przyszłości może warto umożliwić uczniom zabranie głosu w sposób anonimowy np. w formie ankiety, czy skrzynki pomysłów.
Napisaliście, że na koniec przedstawiciele samorządów klasowych spotkali się z nauczycielami i wspólnie opracowali zestaw działań motywujących uczniów i uczennice do nauki. W temacie tego wyzwania prosiliśmy o przedstawienie konkretnych propozycji do wprowadzenia w życie. Wy stworzyliście cały ich zestaw, ale nie opisaliście szczegółowo jakie rozwiązania przewidzieliście. Jestem bardo ciekawy jakie konkretne działania udało Wam się wypracować.
Widzę, że włożyliście wiele wysiłku w realizację tego wyzwania. Świetnie, że udało Wam się zaangażować całą społeczność szkolną i wspólnie z nauczycielami opracować konkretne propozycje, aby wspierać Waszą motywację do nauki. To naprawdę spore osiągnięcie, które jak wierzę, będzie również procentować w przyszłości zarówno na płaszczyźnie edukacyjnej jak i samorządności uczniowskiej.
Pozdrawiam,
Tomasz
- Zaloguj się aby dodać komentarz.