Obrazek użytkownika Zespół Szkół i Placówek Oświatowych
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
4. Organizujemy szkolenie z metod oceniania kształtującego dla rady pedagogicznej naszej szkoły (można skorzystać z oferty CEO). Zachęcamy przynajmniej dwoje nauczycieli, którzy do tej pory nie stosowali elementów oceniania kształtującego, do wprowadzenia ich na swoich lekcjach.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Wyzwanie było spore, bo chociaż można było oczekiwać, że nauczyciele pracujący w szkole wiedzą, ba! nawet stosują elementy oceniania kształtującego, to rzeczywistość okazała się diametralnie inna. Nic to, że nauczyciele powinni stosować elementy, recenzować pracę, pokazywać uczniowi co zrobił dobrze, źle, jak ma się rozwijać. Okazało się, że wielu spośród nas tego po prostu nie robi...Pani dyrektor zdecydowała o przeprowadzeniu szkolenia z oceniania kształtującego. Szkolenia wewnętrznego. Nauczyciele sceptycznie do tego podchodzący zapoznali się z tym, czym jest samo ocenianie, jaka jest jego idea, gdzie jest wykorzystywane  i jakie korzyści z tego płyną. Następnie, zbiorowo, ustaliliśmy, że sprawdziany i prace klasowe będą recenzowane za pomocą zasady "dwa plusy i prośba". Na to, co mnie trochę zdziwiło, zbiorowo zgodzili się wszyscy nauczyciele. Szkolenie trwało prawie trzy godziny - na początku wyklad, potem aspekt praktyczny  polegający na zrecenzowaniu prac dzieci.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W pracę zaangażowani byli nauczyciele klas 1-8 oraz dyrekcja szkoły.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsza była niechęć nauczycieli do zmiany swojego podejścia, PO CO, NA CO, DLACZEGO, PRZECIEŻ TERAZ JEST DOBRZE. Jednak udało im się wyjaśnić, że elementy oceniania kształtującego w swojej pracy wykorzystywać musi każdy z nas.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Ustalenie w jaki sposób sprawdzamy i recenzujemy prace dzieci - "2 plusy i prośba"

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

Dziękuję za dodanie relacji w obszarze „Uczenie się i nauczanie”. Ocenianie kształtujące to metoda, która od wielu lat promujemy w CEO. Jesteśmy przekonani, że wdrożenie zasad OK w szkole sprawia, że uczniowie szybciej i chętniej się uczą.

Bardzo się cieszę, że udało Wam się przekonać do OK początkowo sceptycznych nauczycieli. Z pewnością zorganizowane szkolenie przybliżyło im podstawowe założenia OK.

Przed wprowadzeniem nowości zwykle jest opór. Szczególnie jak od wielu lat stosuje się pewne metody nauczania, a tutaj ktoś oczekuje zmiany. Zachęcam Was do tego, by za jakiś czas zmonitorować to, czy nauczyciele stosują zasady OK, rozmawiać o tym, co się udało, a co nie, a co należy poprawić.

Pozdrawiam serdecznie