Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Zespół Szkół Ogólnokształcących, Liceum Ogólnokształcące im. S. Banacha w Żaganiu
Do realizacji tego wyzwania podeszliśmy kompleksowo. Opiekun samorządu na posiedzeniu Rady Pedagogicznej przedstawiła naszą propozycje rozmów z uczniami w czasie lekcji wychowawczych. Wychowawcy i dyrekcja wyrazili zgodę na tę formę dyskusji. Nam dało to pewność rozmów z wszystkimi uczniami. Przed planowanymi lekcjami z naszym udziałem umieszczaliśmy wpis na naszej stronie FB informujący do jakiej klasy kto z Izby Kamratów się wybiera. Nasza opiekunka wchodziła razem z nami na początek lekcji, robiła wstęp omawiając projekt, w którym uczestniczymy, przedstawiała wyzwanie, z którym przyszliśmy, a później zostawiała nas z naszymi kolegami ze szkoły. By rozmowa była swobodniejsza, nauczyciele umożliwiali nam prowadzenie dyskusji bez ich obecności. To sprawiało, że uczniowie mieli większą odwagę by mówić o życiu w szkole. Uczestniczyliśmy w 12 lekcjach – tyle jest klas w naszym LO. Ekipa prowadząca dyskusje zmieniała się. Na każdą lekcję chodziliśmy trójkami. To dawało nam możliwość prowadzenia rozmów, zapisywania wniosków i postulatów oraz dodawało nam pewności siebie. Po lekcjach, na spotkaniach z opiekunką, spisywaliśmy wypracowane z uczniami postulaty i pomysły. Rozmawialiśmy o tym jak przebiegało spotkanie, jakie pojawiły się problemy, jakie pomysły, co nas zdziwiło i zaskoczyło, a co powodowało uśmiech, rozluźniało i wprowadzało radosną atmosferę. Powtarzające się problemy i propozycje zostały spisane jako postulat do rozpatrzenia przez członków Rady Pedagogicznej.
Tym razem ogromnym wsparciem była nasza nasza opiekunka, która przedstawiła naszą propozycję nauczycielom w czasie posiedzenia Rady Pedagogicznej. Pomocni byli również nauczyciele wychowawcy, którzy umożliwi nam prowadzenie dyskusji w czasie lekcji wychowawczych. Okazali nam zaufanie i wierzyli w słuszność podjętych rozmów.
Po raz kolejny mierzyliśmy się z własną nieśmiałością, lękiem przed wystąpieniami publicznymi. Musieliśmy przygotować się do prowadzenia tych spotkań. Zastanawialiśmy się jakie mogą paść propozycje zmian. Domyślaliśmy się, że zanim przejdziemy do rozmów o tym co motywuje, wysłuchamy tego co jest problemem. Stwierdziliśmy, że takie informacje są również wskazówką do przemyślenia i być może zniwelowanie przeszkód ułatwi życie w szkole. Musieliśmy nauczyć się moderować dyskusję by ilość problemów i zgłaszanych uwag nie przesłoniła nam celu spotkania czyli informacji o tym co nas motywuje.
Sądzimy, że największym sukcesem jest to, że młodzież z LO mogła porozmawiać z nami bezpośrednio. Ich propozycje zmian zostały podsumowane, spisane i przedstawione nauczycielom przez opiekuna Izby kamratów. Planowane jest spotkanie samorządu z przedstawicielami rady pedagogicznej. Będziemy rozmawiać o możliwości realizacji kilku pomysłów. Planowane jest również spotkanie z przedstawicielami Rady Rodziców, gdyż jeden z powtarzających się postulatów to stworzenie strefy relaksu. Realizacja tego pomysłu będzie wymagała przeznaczenia części pieniędzy ze składek właśnie na Radę Rodziców. Świadomość wpływu na życie w szkole dodaje pewności i jednoczy naszą społeczność. Po spotkaniach usłyszeliśmy od naszych rozmówców podziękowania, że nareszcie mogli wygadać się i znaleźć zrozumienie bo odbiorcami wiadomości byli rówieśnicy, którzy przeżywają podobne sytuacje.
Droga Grupo,
świetnie zorganizowaliście przebieg tego wyzwania! Udało Wam się porozmawiać ze wszystkimi uczniami i każdy z nich mógł się wypowiedzieć, co jest ogromnym sukcesem. Pamiętaliście o informacji przed działaniem - brawo! Otrzymaliście także wsparcie od dyrekcji i Waszej opiekunki, co jest bardzo pozytywne! Dobrze, że to dostrzegacie i doceniacie. Decyzja o dyskusji tylko między Wami z pewnością pozwoliła uczniom na większą szczerość w tym temacie. Bardzo mi się podoba sposób, w jaki podzieliliście się pracą. Niezwykle doceniam także etap Waszych rozmów i omawiania tych dyskusji w klasach razem z opiekunką - świetna praktyka! Bardzo ważne, że Wasz trud nie poszedł na marne i w postaci wniosków trafił do Rady Pedagogicznej. Dzięki za zdjęcia wniosków z Waszych dyskusji! Rzeczywiście problemy mieszają się w nich z motywatorami, ale dobrze, że przygotowaliście się wcześniej na to. Zwłaszcza że niektóre problemy wspomniane przez uczniów mogą skutecznie przeszkadzać w skupieniu na nauce. Czy macie wnioski spisane w jednym miejscu? Jeśli tak, może chcielibyście się nimi podzielić?
Przełamywanie lęku przed wystąpieniami nie jest łatwe, ale zapewne przy kolejnych takich aktywnościach będzie Wam już łatwiej. Widać, że włożyliście dużo trudu w przygotowanie się do moderowania tych rozmów, co jest warte podkreślenia i docenienia! Problemy do rozwiązania są także ważnym sygnałem od uczniów, czego im brakuje i może warto w przyszłości zorganizować dyskusje w takiej samej formie, ale z pytaniem o potrzeby uczniów lub stworzyć skrzynkę pomysłów i uwag, by mogli w jakiś sposób zgłaszać do Was te problemy? Rozważcie to!
Bardzo się cieszymy, że stworzyliście przestrzeń do wspólnej rozmowy i uczniowie docenili możliwość wypowiedzi i Waszą inicjatywę. Warto słuchać społeczności, bo to dla jej dobra działacie! Oby udało Wam się spotkać z nauczycielami i stworzyć kącik relaksu, którego potrzebujecie! Jeszcze raz gratulacje świetnego działania! Powodzenia!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.