Obrazek użytkownika Zespół Szkół w Radliczycach
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

W klasach 4-8 i 3 gimnazjum podczas godzin wychowawczych przeprowadzono dyskusje, w czasie których uczniowie wypowiadali się na temat motywacji do nauki i starali się odpowiedzieć dlaczego sie uczą ?

Uczniowie zostali poinformowani o temacie dyskusji przed lekcjami wychowawczymi przez przedstawicieli swoich samorządów klasowych.

W zalezności od poszczególnych klas różne były odpowiedzi oraz sposoby ich uzyskiwania. Uczniowie klasy 4 zapisywali swoje odpowiedzi na tablicy, Powstała w ten sposób mapa myśli, następnie głosowali, dla kogo co jest największym motywatorem. Okazało się, że dla czwatroklasistów najwiekszy wpływ na naukę mają: dobre oceny, nagrody, pochwała rodziców i nauczycieli oraz w przyszłości lepsza praca.

Uczniowie klasy 5 zostali podzieleni na grupy (przy użyciu patyczków) na plakatach wypisali co ich motywuje do nauki. Dodatkowo plakaty ozdobiono rysunkami obrazującymi motywację. Natomiast uczniowie klas 6 i 7 wypełnili ankiety nt. Motywacja uczniów do nauki. Po analizie jej wyników okazało się, że największy wpływ na naukę mają: uniknięcie oceny niedostatecznej, chęć zdobycia dobrej oceny, chęć zdobycia dobrego zawodu. Uczniowie klasy 8 swoje odpowiedzi zapisali w formie prezentacji multimedialnej, którą na bieżąco pokazywali i uzupełniara szkołali. Uczniowie zdecydowali, że największy wpły na ich motywację mają: obowiązek nauki, dobra praca, nagrody i dobra szkoła. Uczniowie klasy 3 gimnazjum zostali podzieleni na grupy, kazda grupa przygotowała plakat na którym w graficzny sposób pokazała co ich motywuje: nagrody, dobre oceny oraz rózne wakacyjne lub feryjne wyjazdy. Klasy 8 i 3 gim. wyniki swoje zaprezentowali także w formie wykresów. Dla każdej klasy powstałą oddzielna lista, na której pojawiły się głosy uczniów dotyczące motywacji do nauki.  W klasach 1-3 SP nauczyciele w formie swobodnej rozmowy pytali się swoich wychowanków co ich najbardziej motywuje do nauki. Najczęciej padały odpowiedzi: pochwała od pani, rodziców i dobre oceny.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację zadania byli zaangażowani wszyscy uczniowie. Dyskusje klasowe prowadzili wychowawcy przy zaangażowaniu przedstawicieli samorządów klasowych.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze było zachęcenie uczniów do szczerych odpowiedzi. Do powiedzenia/napisania swoich przemyśleń. Odpowiedzi były różne tak jak poszczególne zespoły klasowe. Trudne było także przyznanie się samych uczniów do odpowiedzi na pytanie: Co mnie właściwie motywuję do nauki? Czasami uczniowie długo się zastanawiali nad odpowiedzią.
 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Sukcesem jest na pewno zaangażowanie wszystkich uczniów, cała społeczność szkolna mogła się wypowiedzieć. Każda klasa stworzyła własną listę motywatorów, Przedstawiciele samorządów klasowych spotkali się z nauczycielami i wspólnie opracowali zestaw propozycji, działań motywujących uczniów i uczennice do nauki. Zestawyywania te zostaną uwzględnione w pracy nauczycieli, którym będzie łatwiej zachęcać uczniów do wkładania większego wysiłu w zdobywanie wiedzy i umiejętności. Również podczas spotakania z rodzicami wychowawcy przedstawili wyniki dyskusji klasowych, aby wspólnie z rodzicami jeszcze lepiej motywować uczniów do pracy. Przedstawiciele samorządów klasowych poinformowali swoich kolegów i koleżanki o wynikach spotkania z nauczycielami podczas kolejnych lekcji wychowawczych.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Dodatkowe informacje: 

Pragnę również nadmienić, że w naszej szkole stosowane są elementy oceniania kształtującego. Nauczyciele m. in. formułują cele lekcji (w różny sposób np. wklejają do zeszytu, zapisane zostają na tablicy itp.), uczniowie otrzymuja "nacobezu", otrzymują informacje zwrotną.

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Dzięki za dodanie relacji! :)

Wow, wygląda na to, że naprawdę świetnie Wam poszło! :) Opisaliście dokładnie, jak poinformowaliście klasy o działaniu i jak zostały przeprowadzone dyskusje (podając sposoby prowadzenia z poszczególnych klas i osoby prowadzące) - brawo! Bardzo ciekawe, różnorodne sposoby wybraliście, co jest inspirujące. Mi osobiście sposobał  się ten z mapą myśli, chociaż wszystkie były bardzo interesujące. wink Udało Wam się uzyskać wiele cennych odpowiedzi, co pokazało, jakie są prawdziwe motywacje uczniów do nauki - kolejny ogromny plus! Pomimo trudu szczerości wypowiedzi, udało Wam się uzyskać bardzo sensowne rezulataty. Niezwykle pozytywną rzeczą jest zaangażowanie wszystkich uczniów w to działanie - o to właśnie chodzi, by włączać jak najwięcej z nich i wychodzić ze swoimi propozyzjami, by mieli poczucie wpływu na swoją szkołę. 

W sukcesach piszecie o wypracowaniu wspólnie z nauczycielami zestawu propozycji motywatorów do nauki, co zostanie uwzględnione w ich pracy. Brawo! Macie racje, to wielki sukces, bo właśnie o to chodzi, by przekuwać wnioski z takich dyskusji na przydatne i pomocne w rzeczywistości konkrety. laugh Bardzo się cieszymy, że w Waszej szkole są stosowane elementy OK - to bardzo budujące!

Dzięki za fotki i opracowane wyniki z Waszych dyskusji! :) Gratulujemy Wam ogromnie realizacji tego wyzwania w taki świetny sposób! :) Czekamy na kolejne relacje! Trzymamy kciuki! yes