Obrazek użytkownika Zespół Szkół Publicznych w Szewnie
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

O przeprowadzeniu dyskusji o motywacji do nauki poinformowaliśmy na jednym ze spotkań Samorządu. Ze względów logistycznych postanowiliśmy, żeby te dyskusje i przemyśłenia przebiegły w klasach IV -VIII podczas godzin wychowawczych. Przewodniczaca szkoły, Laura, miała za zadanie rozdać kartony pracy każdej klasie. Każdy uczeń mógł na kartonie pracy zapisać odpowiedź na pytanie "Co nas motywuje do nauki?". Przedstawiciele klas oddali wypełnione kartony do opiekna SU, który podsumował zapisane spostrzeżenia. Pojawiło się mnóstwo zaskakujących odpowiedzi - od dobrego słowa do korzści materialnych. A oto niektóre z nich "Co nas motywuje do nauki?" - rodzice, stypendium, wysoka średnia, szkolne wycieczki, pochwały, nagrody, gry edukacyjne... Skierowane one były zarówno do nauczycieli jak i do rodziców. Dlatego postanowiliśmy, że wyniki debat klasowych zawisną na szkolnym holu, tak aby wszyscy zaiteresowani (uczniowie, rodzice i nauczyciele) mogli zapoznać się z nimi. Niektóre wypowiedzi nas zaskakiwały  (np. ostrzy nauczyciele), zastanawiały (np. chęć bycia w zgranej klasie), napawały dumą z dojrzałości piszącego (np. babcia i mama, bo są bardzo mądre; pewność na dobrą przyszłość i zawód). 

Obraz uczniów, który powstał dzięki debacie jest punktem wyjściowym do dalszych rozmów na godzinach wychowawczych. Mamy w planach sporządzić "wykaz" motywacji budującej oraz wskazać uczniom różnice między motywacją a celem samym w sobie, jakim może być nagroda rzeczowa, będąca na chwilę.  

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Zaangażowali się wszyscy wychowawcy klas IV-VIII. 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Nie napotkaliśmy w trakcjie realizacji na żadne problemy. Mamy jednak świadomość, że dopiero na nie napotkamy przy opracowywaniu sensownych i efektywnych scenariuszy godzin wychowawczych dotyczących motywacji.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Nauczyciele i rodzice poznali rozumowanie uczniów dotyczące motywacji do nauki, które niewątpliwie skłania do refleksji. Uczniowie mogli wypowiedzieć się swobodnie na ten temat, ale też poznać motywacje swoich rówieśników, zainspirować się, a może nawet zmienić własne podejście do nauki.  

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Dodatkowe informacje: 

Obszar "Uczenie się i nauczanie" oznacza także dla naszej Szkoły naukę poprzez wolontariat. Jest to umiejętność bardzo ceniona w dzisiejszym świecie edukacji i dlatego chcemy podkreślić, że takie wartości jak empatia, chęć pomocy, wkład czasu osobistego dla dobra ludzi czy środowiska są w naszej szkole także rozwijane. Dbamy o to, aby Szkoła angażowała się w akcje charytatywne, które jednoczą naszą społeczność, ponieważ to nie tylko uczniowie i nauczyciele się włączają, ale przede wszystkim rodzicie, którym w tym miejscu pragniemy szczególnie podziękować za wsparcie. 

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Drogi Zespole,

udało Wam sie przeprowadzić w każdej klasie owocne dyskusje na temat motywacji - gratulacje! Każdy uczeń mógł się wypowiedzieć - to bardzo istotne  w tym wyzwaniu. Różnorodne wypowiedzi pokazują różne perspektywy uczniów i mają oni do tego prawo, by ich motywacje były różne. Świetnie, że postanowiliście je wszystkie uwzględnić i pokazać na korytarzu dla wszystkich w szkole - ważne, by nauczyciele i rodzice wiedzieli, co jest rzeczywistą motywacją do nauki, by wspierać w jej budowaniu.

To rzeczywiście dość refleksyjne wyzwanie. Bardzo fajnym pomysłem jest zorganizowanie lekcji o motywacji, by pogłębić ten temat. Zachęcam Was do tego, czego trochę zabrakło, czyli drugiej części wyzwania - opracujcie konkretne propozycje do wprowadzenia w życie na postawie poznanych motywacji. Może są jakieś sposoby, aby zwiększyć motywację uczniów? Warto je podsunąć rodzicom i nauczycielom na postawie tego, co już się dowiedzieliście, by pogłębiać motywację uczniów do nauki. Jedną z tych odpowiedzi mogą być rzeczywiście lekcje, ale może są jeszcze jakieś wskazówki, np. pomocne dla nauczycieli czy rodziców?wink Zachęcam Was, żeby się nad tym zastanowić.

Niemniej świetnie poszły Wam dyskusje i bardzo podobają mi się Wasze plany. Doceniam wrzucone fotki ukazujące konkrety. Trzymam kciuki za dalsze działania i pozdrawiam serdecznie!

Komentarze

Chciałam także docenić ten akapit dotyczący promowania wolontariatu i dodatkowych form zaangażowania - wartości, o których piszecie są bardzo ważne także dla nas - wspieramy Was w ich rozwoju i podziwiamy wkład w ten obszar. Włączanie w to rodziców i nauczycieli jest niezwykle cenne i życzymy wiele sił oraz zapału w realizacji akcji charytatywnych!