Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
Nietypowy list
Jako, że jesteśmy placówką, w której kształcimy przyszłych żołnierzy, sprawa Niepodległości naszego Państwa jest nam szczególnie bliska. Żołnierz ma swoją postawą świadczyć o kraju, w którym mieszka. Na przełomie roku kalendarzowego 2018/2019 nadarzyła się więc doskonała okazja do refleksji wobec odchodzącego - szczególnego dla każdego Polaka - roku 2018 i nadchodzącego nowego 2019, w związku z czym SU naszej szkoły postanowił zorganizować jeszcze jedną akcję z okazji setnej rocznicy odzyskania Niepodległości. Młodzież z zarządu SU postanowiła przygotować akcję, w której uczniowie naszej szkoły napisali list do samych siebie. Wybraliśmy wspólnie (Zarząd SU, przewodniczący klas, Koordynator Szkoły Demokracji oraz Pani Dyrektor) właśnie to działanie, ponieważ chcieliśmy zwrócić uwagę młodzieży na sztukę epistolografii, chcieliśmy przybliżyć młodzieży sposób w jaki dawniej komunikowano się ze sobą. Obecnie w dobie powszechnej cyfryzacji sztuka ta wydaje się archaiczną, jednakże my mieliśmy nadzieję, że zadanie to zmobilizuje młodzież do zapoznania się chociażby w niewielkim stopniu z naszym mini poradnikiem pisania listów. Zależało nam również na tym, by w zadaniu udział wzięło jak najwięcej uczniów, a tego typu rozwiązanie stworzyło do tego idealne warunki. Zadania do wykonania naszego projektu określiliśmy na jednym z cyklicznych spotkań SU w grudniu. Najpierw wymieniliśmy pomysły, jakie aspekty należałoby uwzględnić, aby działanie przyniosło zamierzony efekt. Wyznaczyliśmy osoby odpowiedzialne za poszczególne elementy projektu - przewodniczący każdej klasy został koordynatorem działania odpowiedzialnym za przeprowadzenie przedsięwzięcia w swojej klasie (tu głównie kontakt na linii wychowawcą - SU). Ustaliliśmy, że należy zadbać o elegancką papeterię, oraz mini poradnik w formie blankietu na którym będą konkretne wskazówki co do formy listu (data, zwrot grzecznościowy, ospowiednie zakończenie listu itp. ) - zadanie to przejęłą Sekcja Kulturalna. Dla tych, którzy niekoniecznie wiedzą jak się pisze list postanowiliśmy przygotować scenariusz - to już było zadanie dla najlepszych :) czyli dla przewodniczącej SU. Przewodnicząca SU przygotowała scenariusz dla wychowawców klas, w którym szczegółowo opisała jakie kwestie należy podjąć w tematyce listu. Były to kwestie dotyczące osobistych postaw patriotycznych, wkładu pracy i zaangażowania w minionym roku w obchody odzyskania Niepodległości - taki mini rozrachunek we własnym "żołnierskim" sumieniu oraz plany i zamierzenia kadetów na nowy rok dotyczące własnego rozwoju oraz wojskowej przyszłości. Całość, jak na patriotów przystało utrzymana w wojskowym stylu. Członkowie Sekcji Kulturalnej wręczyli dla każdego ucznia kolorową papeterię opatrzoną logo naszej szkoły, aby nadać rangi wydarzeniu. Pisanie listów miało miejsce na godzianch wychowawczych wszystkich klas. Wychowawcy klas odpowiedzialni byli za prawidłowe przeprowadzenie zadania. Okazało się, że zadanie przysporzyło niektórym kadetom nieco problemów - cóż w dzisiejszym świecie któż pisze listy?? To był nietypowy moment, gdy przyszło zakleić kopertę. Z tym większą niecierpliwością czekamy na wielkie wydarzenie za rok, kiedy to szkolny listonosz - zapewne nowy już przewodniczący SU - przyniesie każdemu może już zapomniany list... przechowywany przez ten czas w szkolnym sejfie.
Spoza zespołu projektowego zangażowaliśmy do realizacji zadania nauczycieli - wychowawców, panią sekretarkę, która przechowuje nasze listy w sejfie szkolnym oraz opiekunkę naszej strony internetowej, która całe wydarzenie opisała i opublikowała w internecie.
Przygotowując zadanie nie spodziewaliśmy się, że niektórzy uczniowie nie bedą chcieli uczestniczyć w zadaniu, cóż widocznie woleliby klikać zamiast kaligrafować. Wychowawcy klas dokonując lekkiej persfazji nakłonili jednak swoich uczniów do pisania. Udało się! Problemem było również skoordynowanie zadania w czasie z racji na zimową przerwę świąteczną i nieecność niektórych wychowawców, ale pomocą służyli inni nauczyciele i zadanie udało się planowo wykonać.
Niewątpliwym skucesem jest fakt, że w przedsięwzięciu udział wzięli wszyscy uczniowie naszej szkoły! Pomysł spotkał się z powszechna aprobatą zaróno w środowisku nauczycieli jaki i uczniów.
PO POPRAWIE
Droga Grupo,
dziękujemy za uzupełnienie relacji. Co prawda, nie napisaliście, który pomysł z platformy niepodlegla.ceo.org.pl wybraliście, a to było ważnym elementem wyzwania. Niemniej wykonaliście działanie niesztampowe, dlatego zaliczymy Wam to wyzwanie. Ciekawe, że zechcieliście zająć się pisaniem listów, co rzeczywiście nie jest dziś popularne i warto spróbować takiej formy. Dobrze, że wyznaczyliście konkretne osoby odpowiedzialne za poszczególne zadania. Gratulacje realizacji wyzwania! Pozdrawiamy!
***
PRZED POPRAWĄ
Moi drodzy,
dziękuję za dodanie relacji! Wpadliście na bardzo ciekawy pomysł na świętowanie niepodległości! Rzeczywiście każdy obywatel powinien czuć się odpowiedzalny za swoje życie i otoczenie, podejmować nad tym refleksję, co wykonaliście w Waszej szkole w formie listów do siebie. Jest to cenne, szczególnie biorąc pod uwagę rodzaj pracy, do której kształci Wasza szkoła. Dobrze, że nauczycielka doprecyzowała tematy, które warto poruszyć w tym liście jako te związane z zaangażowaniem i patriotyzmem, aby uczniowie mieli jakiś kierunek tych rozważań. Zadbaliście także o estetyczne i materialne kwestie jak specjalny rodzaj papeterii, co dodało z pewnością powagi do tego wydarzenia i widać w tym Wasze staranie. Otrzymaliście także wsparcie w realizacji wyzwania od nauczycieli. Może następnym razem, to Wy zachęcicie uczniów do pisania takich listów czy innej akcji? Piszecie, że nie wszyscy chcieli wziąć udział i rzeczywiście mogło być to dla Was zaskakujące i przykre. Wspaniale, że udało Wam się zaangażować w to działanie całą szkołę, jednak warto, szczególnie przy takich inicjatywach, raczej zachęcać uczniów do wzięcia udziału w akcji niż robić to czasami trochę na siłę. Czasami lepiej coś przedstawić jako propozycję, by wzięli udział chętni uczniowie, nawet jeśli będzie to mniejsza grupa. Podobnie w demokratycznym głosowaniu - warto pozostawić wybór samemu uczniowi, czy zechce głosować czy nie, by był to świadomy i dobrowolny akt uczestnictwa. Lepiej zachęcać, informować, przeprowadzić kampanie profrekwencyjne niż stworzyć sytuację, w której wszyscy muszą głosować. Co o tym sądzicie? Niemniej wybraliście ciekawy pomysł i udało Wam się szeroko go przeprowadzić, czego gratuluję!
To wyzwanie brzmi: "2. Samodzielnie organizujemy działanie z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości, korzystając z pomysłów zamieszczonych na stronie niepodlegla.ceo.org.pl". Niestety w Waszej relacji zabrakło kilka odpowiedzi na pytania, o których pytaliśmy w Przewodniku do programu (Poradnik do wyzwań) w tym wyzwaniu: Który pomysł wybraliście? Dlaczego? × Jak zaplanowaliście działania w projekcie i podzieliliście się zadaniami? Napiszcie proszę odpowiedzi na te pytania, abyśmy mogli zaakceptować Waszą relację! W przyszłości podczas pisania relacji warto zaglądać do Przewodnika, przy każdym wyzwaniu jest rubryka "Co powinniście napisać w relacji?". Warto się nią kierować. Tutaj link do Przewodnika: https://szkolademokracji2018.ceo.org.pl/sites/szkolademokracji2018.ceo.org.pl/files/szkola_demokracji_2019_0.pdf
Dzięki także za fotki i relację ze strony - uczniowie włożyli wysiłek w pisanie, a Wy także w dokumentację. Przeprowadziliście bardzo ciekawe świętowanie niepodległości w Waszej szkole! Brawo! Czekamy na Wasze uzupełnienie odpowiedzi na pytania. Powodzenia w realizacji kolejnych wyzwań!
Ula
- Zaloguj się aby dodać komentarz.