Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
4. Podejmowanie decyzji - Zespół Szkolno- Przedszkolny nr3 w Katowicach
Wykorzystując skrzynkę kontaktu z zarządem samorządu uczniowskiego uczennice i uczniowie wyrazili potrzebę stworzenia miejsc wypoczynku i zabawy. Z założenia dzieci będą korzystały z takich miejsc podczas trwania przerw.Pomysł przeanalizował zarząd samorządu uczniowskiego i przekazał informacje do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły, rada rodziców, zarząd samorzadu uczniowskiego i koordynatorzy projektu wspólnie zaplanowali i zdecydowali zmiany w przestrzeni szkolnej. W związku z niskim budżetem zarząd samozradu uczniowskiego przygotował w formir pisemnej prośbę do ewentualnych darczyńców. W ogłoszeniu uczniowie zgłaszali zapotrzebowwanie na sofę, stoliki i taśmy. I tak na jednym z korytarzy stanęła duża sofa( dar jednego z nauczycieli). Na pietrze dla klas młodszych pojawiły sie stoliki, na których dzieci podczas pzrerw moga zagrać w gry planszowe lub porysować. Ponadto na podłodze korytarza pojawiły się tory wyścigowe dla zabawkowych samochodów, była to frajda nietylko dla chłopców klas 1-3. Przy sali gimnastycznej pojawił się stół do tenisa. Zorganizowaliśmy rakiety i ping-pongi ( dary rodziców ).Uczniowie klas 4-8 aktywnie mogą spedzac swój wolny czas.
Do realizacji tego wyzwania zostali zaproszeni uczniowie, rada rodziców i nauczyciele. Uczniowie przygotowali propozycje zmian na korytarzach oraz propozycje sposobów spędzania wolnego czasu na korytarzach podczas trwania przerw. Rada rodziców w porozumieniu z nauczycielami przedstawiła pomysły na zrealizowanie tego przedsięwzięcia. Dyrektor szkoły po zapoznaniu się z pomysłami uczniów wyznaczył korytarze, na których będą w pierwszej kolejności te zmiany dokonywane.
Problemem w realizacji tego wyzwania jest duża przestrzeń do zagospodarowania w naszej szkole. Chcieliśmy uniknąć sytuacji, w której uzcniowie będą mieć do dyspozycji tylko jeden kącik relaksu, bo to generowałoby konflikty.Niestety dużym problemem był brak środków na w/w inwestycję. W związku z tym realizacja zadania bedzie kontynuowana w przyszłym roku szkolnym, gdyz rada rodziców będzie dysponowała nowym funduszami.
Uczniowie zobaczyli, że ich pomysły mają znaczenie.Wiedzą,że są współgospodarzami pzrestrzeni szkolnej. Starsi uczniowie mają mozliwość trenowania gry w tenisa stołowego. Sami orgaznizują sobie na dużych przerwach rozgrywki grupowe.Młodsze klasy z radością siadają na sofę, wypoczywają. Chętnie grają w gry planszowe, mogą robić to, co lubią, a więc bawić się i rysować.
Witajcie,
Dziękuję za przesłaną relację i gratuluję zrealizowania wyzwania.
Na początku chciałbym bardzo pochwalić, że wykorzystaliście skrzynkę kontaktu z SU do zbadania potrzeb uczniów. Szkoda tylko, że nie doprecyzowaliście w jaki sposób, tzn. czy w formie głosowania, zgłaszania pomysłów, czy jeszcze jakiejś innej. Doceniam podjęcie inicjatywy i stworzenie odezwy do darczyńców. W perspektywie ograniczonego budżetu, trzeba szukać dodatkowych źródeł finansowania. Spodobało mi się, że pomimo trudności nie zrezygnowaliście z pomysłu zorganizowania miejsc wypoczynku, ale rozłożyliście prace na kolejne lata. Co więcej nie ograniczyliście się do jednego kącika zabaw i pamiętaliście także o najmłodszych uczniach ( koncepcja torów wyścigowych na podłodze jest moim zdaniem genialna - sam chętnie bym pojeździł, a przy okazji nie wymaga wielkich nakładów pieniędzy)
Napisaliście, że jedną z największych trudności w trakcie realizacji wyzwania, była duża przestrzeń, którą macie zamiar zagospodarować. Szkoda, że nie napisaliście więcej o Waszych pomysłach na zaaranżowanie tejże przestrzeni. Rozumiem, że w świetle niewielkiego budżetu nie mogliście zrealizować wszystkiego od razu, ale spodziewam się, że macie konkretny plan i wizję co chcielibyście dalej zrobić. Posłużę się obrazem z branży budowlanej: Na wizualizacjach nowych osiedli, czy budynków oprócz planowanego bloku, są pokazane również inne elementy, takie jak drzewka, krzaczki, place zabaw, które najczęściej powstaną nieco później niż sam budynek. W waszej relacji tego mi zabrakło.
Na koniec jeszcze raz gratuluję zrealizowania wyzwania i przede wszystkim utwierdzenia się w przekonaniu, że Wasze pomysły mają znaczenie i że jesteście współgospodarzami przestrzeni szkolnej. W perspektywie trudności z finansowaniem Waszych pomysłów chciałbym gorąco zachęcić do pobudzenia kreatywności i twórczości uczniowskiej. Jestem przekonany, że macie w sobie mnóstwo energii i talentów, które możecie wykorzystać wykonując niektóre rzeczy samodzielnie i przy użyciu niewielkich środków ( patrz. Tor wyścigowy na podłodze). Posłużę się jeszcze fragmentem Pieśni Filaretów Adama Mickiewicza i zacytuję: „Mierz siły na zamiary, nie zamiar podług sił!”.
Pozdrawiam,
Tomasz
- Zaloguj się aby dodać komentarz.