Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Zespół Szkolno- Przedszkolny nr3 w Katowicach
Podczas semestralnych spotkań w ramach grup samokształceniowych z inicjatywy koordynatora projektu szkoła demokracji wyłoniła się potrzeba zorganizowania szkolenia z metod oceniania kształtującego lub innych metod aktywizujacych uczniów. Liderzy grup samokształceniowych przedstawili taką propozycję dyrektorowi szkoły. Dyrektor szkoły zorganizował szkolenie uwzględniające sugestie nauczycieli.Szkolenie zostało zorganizowane na terenie szkoły i uczestniczyła w nim rada pedagogiczna naszej placówki ( 52 uczestników).Równolegle przewodniczący samorządu uczniowskiego przeprowadził dyskusję z radą samorządów klasowych na temat "Co nas motywuje do nauki". Wyniki dyskusji zostały wywieszone do wglądu na tablicy ogłoszeń samorządu uczniowskiego. Po przeprowadzonym szkoleniu część nauczycieli dyskutowała w mniejszych grupach na temat możliwości włązczenia w swojej pracy metody oceniania kształtującego. Wykorzystując nabytą wiedzę oraz materiały dostępne na stronie https//glowna.ceo.org.pl. troje nauczycieli zdecydowało się na wprowadzenie tej mertody w swoich klasach. Tak więc metoda ta została zastosowana w klasach 1a, 2b i 3a. Metodę wykorzystujemy podczas zajęc edukacji wczesnoszkolnej, wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, edukacji muzycznej oraz zajęć integrujących. Wychowawcy tych klas przeprowadzili w swoich klasach warsztaty dla rodziców( podczas zebrań klasowych) i uczniów przybliżające zasady funkcjonowania metody oceniania kształtujacego w praktyce. Na zajęciach wprowadzono okreslanie celu, NACOBEZU, samoocenę, ocenę koleżeńską, ok zeszyty, kryteria oceniania, IZ.
Podczas realizacji wyzwania zaangażowana była cała rada pedagogiczna, członkowie rady samorządów klasowych, dyrektor szkoły oraz rodzice i uczniowie klas, w których metoda oceniania kształtujacego została wprowadzona.
Trudnością w realizacji zadania było pozyskanie pieniędzy na zakup pomocy, a zwłaszcza metodników stosowanych podczas pracy na zajęciach. Pozyskalismy fundusze od prywatnych sponsorów. Dużym wyzwaniem okazało się także czas. Ta metoda wymaga ze strony nauczyciela poświęcenia czasu zwłaszcza na wstępie, przed zajęciami. Zgromadzenie materiałów, sformułowanie celu, NACOBEZU, tak by to było zrozumiałe dla "małych" dzieci.Wszyscy każdego dnai uczymy się dobrego zastosowania tej metody i wszyscy oczekujemy wymiernych efektów. Potzreba nam wiele cierpliwości i wiary, że przyniesie to pożądany efekt i że ta metoda spełni oczekwiwania samych uczniów.
Sukcesem tego wyzwania jest sam fakt, że nauczyciele, którzy zdecydowali się na wprowadzenie tej metody nadal ją kontynuują. Cieszy fakt, że tak małe dzieci zauważają po co się uczą, dla kogo, dla siebie, by wiedzieć i potrafić więcej. Sukces to także zdobyta pzrez rodziców wiedza o celach uczenia na danym poziomie, każdego dnia. Łatwiej znając informację zwrotną podażać dalej.W przyszłości sukcesem będzie dla nas pozyskanie na kolejnym etapie edukacyjnym nauczycieli, którzy będą kontynuowali tę ,metodę w klasach programowo wyższych.
Dzień dobry,
Dziękuję za przesłaną relację. Jak sami zauważyliście, przekonanie i zachęcenie nauczycieli do stosowania oceniania kształtującego nie jest zadaniem łatwym. Dlatego też gratuluję zrealizowania moim zdaniem jednego z najtrudniejszych wyzwań.
Myślę, że tak jak sami napisaliście, największym sukcesem Waszej inicjatywy było nie tyle znalezienie chętnych do wprowadzenia oceniania kształtującego, ale to że nauczyciele kontynuują jego stosowanie. Z tego ca napisaliście, możecie zaobserwować już pierwsze pozytywne efekty, co jest chyba największą nagrodą za podjęty wysiłek. Myślę, że bardzo mocną stroną Waszego wyzwania, było także zorganizowanie warsztatów dla rodziców i uczniów.
Sądzę, że warto podobne warsztaty zrobić również dla pozostałych klas. W tym wyzwaniu uczniowie mają stosunkowo ograniczone pole działania, niemniej mogą zaangażować się w zachęcanie nauczycieli do stosowania elementów oceniania kształtującego. W tym celu muszą jednak wiedzieć, do czego mieliby zachęcać. Myślę, że to szczególnie ważne w perspektywie chęci pozyskania nauczycieli, którzy będą kontynuowali tę metodę w klasach programowo wyższych.
Na koniec naprawdę wielkie wyrazy uznania, za podjęcie wysiłku i wdrożenie oceniania kształtującego w klasach 1-3. Trzymam kciuki, żeby dostrzeżenie pozytywnych efektów oraz pozyskanie sojuszników w postaci rodziców i dzieci pozwoliło zachęcić kolejnych nauczycieli.
Pozdrawiam,
Tomasz
- Zaloguj się aby dodać komentarz.