Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
4. Podejmowanie decyzji - Szkoła Podstawowa nr 5 im. ks. Franciszka Olejniczaka
W naszej szkole, w poprzednim roku pojawiły się głosy, aby w przyszłości w części dla klas 4 – 8 został wstawiony kolejny automat. Jeden stał już w części dla klas 1-3, jako alternatywa dla sklepiku, który dawno temu istniał w naszej szkole. Oczywiście z automatu mogli korzystać wszyscy uczniowie, ale wstawienie kolejnego w drugiej części szkoły usprawniłoby zakupy robione przez uczniów oraz byłoby praktyczniejsze z logistycznego punktu widzenia. Kandydując na Przewodniczącego SU, Eryk w swojej kampanii wyborczej wspominał o tym, iż postara się, aby nowy automat pojawił się w naszej szkole. Prośby o automacie były wysuwane przez uczniów na godzinach wychowawczych oraz przez niektórych rodziców na zebraniach. Tak więc należało przystąpić do działania.
Natomiast jeżeli chodzi o nowe oświetlenie dyskotekowe, to problem pojawił się po zorganizowaniu pierwszej imprezy z okazji Andrzejek … niby wszyscy zadowoleni, muzyka gra, wszyscy tańczą, ale już w trakcie zabawy opiekunów i organizatorów obiegły słuchy i komentarze, że jak światła wyłączone, to za ciemno a jak włączone to za jasno na hali sportowej i, że na imprezach powinny być jakieś fajne migające światła a tu nic. Po dyskotece, do Przewodniczącego SU oraz Opiekuna SU podeszło jeszcze kilka odważniejszych osób i w prost zapytało, czy coś by się dało z tym zrobić. No i jak tu odmówić?
Poniżej przedstawiamy plan działań do zakupu nowego automatu oraz plan działań do oświetlenia na dyskotekę.
Plan działań mających na celu zakup nowego automatu:
1. Zgodnie ustaliliśmy, że chcielibyśmy przyczynić się i zwiększyć szanse zakupu nowego automatu w naszej szkole.
2. Zleciliśmy przewodniczącym poszczególnych klas, aby przedyskutowali oraz nagłośnili sprawę w swoich klasach na godzinach wychowawczych i poprosili uczniów o rozmowy ze swoimi rodzicami w domu na ten temat. W ten sposób zainteresowani dorośli mogli również zabrać głos na zebraniach z wychowawcami a tym samym ponowić i wzmocnić potrzebę zakupu automatu.
3. Udaliśmy się z naszą propozycją do Dyrekcji w celu pozyskania informacji na temat realności wykonania tego zadania. Pani Dyrektor obiecała poruszyć tę kwestię na Zebraniu Rady Rodziców i wziąć ją pod uwagę przy planowaniu najbliższych wydatków.
4. Nie pozostawało nam nic innego, jak cierpliwie czekać na decyzję dorosłych. Okazało się, iż nasz pomysł jest nie tylko „naszym pomysłem” ponieważ, dorośli również widzą potrzebę zakupu nowego automatu do szkoły. I tak w połowie I półrocza, pojawił się nie 1 lecz 2 nowe automaty. Jeden z ciepłymi napojami – jako dodatkowa inicjatywa rodziców oraz 2 upragniony przez nas z przekąskami i małymi snakami.
Plan działań mających na celu zakup nowego oświetlenia:
1. Poruszenie problemu z oświetleniem na zebraniu Zarządu SU;
2. Burza mózgów : pomysły na, w miarę możliwości tanie ale efektowne, oświetlenie oraz pomysły na pozyskanie środków do jego zakupu.
3. Przedstawienie propozycji planu działania Dyrekcji oraz uzyskanie zgody na dalsze działanie.
4. Wspólne końcowe ustalenia oraz wcielenie planu w życie.
5. Udanie się wraz z Opiekunem SU na poszukiwanie żarówek dyskotekowych oraz przedłużaczy.
6. Stworzenie wniosku do Rady Rodziców z prośbą o pokrycie poniesionych kosztów.
7. Poproszenie o pomoc szkolnego Woźnego w celu zaplanowania bezpiecznego rozmieszczenia oraz zainstalowania zakupionego oświetlenia .
8. Próba generalna przed dyskoteką.
9. Użycie nowego oświetlenia na dyskotece karnawałowej!
Zakup Automatu:
- pani Dyrektor (przedstawiliśmy jej pomysł i poprosiliśmy o ocenę realności jego wykonania)
- przewodniczący poszczególnych klas (nagłośnili problem)
- wszyscy uczniowie (nagłośnili problem wśród dorosłych)
- Opiekun SU (nagłośniła sprawę wśród nauczycieli)
- Członkowie Rady Rodziców (omówili pomysł oraz podjęli stosowne decyzje i uzgodnienia)
Zakup oświetlenia:
- pani Dyrektor (przedstawiliśmy jej pomysł i poprosiliśmy o akceptację);
- Opiekun SU (stałe wsparcie);
- Rada Rodziców (przyjęła nasz wniosek i pokryła koszty zakupu);
- pan Woźny (pomoc w podłączeniu i rozlokowaniu wszystkiego).
Świadomość, że nowy automat nie jest czymś tanim i nie wiadomo, czy szkoła będzie dysponowała odpowiednimi środkami na jego zakup oraz, czy nasza potrzeba wyda się innym ważna.
A jeśli chodzi o oświetlenie, to wymyślenie dość ekonomicznego sposobu na oświetlenie, które spodoba się uczniom, ale nie zrujnuje budżetu ;)
Jeżeli chodzi o automat, to sukcesem jest fakt, że postanowiliśmy zaryzykować i po prostu otwarcie przedstawić propozycję zakupu automatu … gdyby nie odrobina odwagi, może do teraz sprawa zakupu automatu byłaby odkładana w czasie. Sygnalizując oraz przypominając o tej kwestii pokazaliśmy, że jest ona ważna. Mimo, że to nie my w bezpośredni sposób dokonaliśmy zakupu automatu, czujemy, że mieliśmy realny współudział w tym przedsięwzięciu oraz, że nasze zdanie jest brane pod uwagę, co nas bardzo cieszy!
Jeżeli chodzi o oświetlenie, to cieszymy się z naszej pomysłowości … czasem nie trzeba dużych nakładów, by osiągnąć zamierzony cel. Fajnie, że inni uczniowie zmotywowali nas do działania i pokazali, że kolejne dyskoteki mogą być bardziej atrakcyjne.
Droga Grupo,
gratulacje! Świetnie zadziałaliście w sprawie, na której Wam zależało! Obydwie inicjatywy wyszły z Waszej potrzeby - bardzo dobry początek, tak to powinno wyglądać! Opracowaliście również plan działania osobny dla obydwu spraw, co bardzo mi się podoba. Świetnie podeszliście do sprawy. W przypadku automatu staraliście się wpłynąć z wielu stron na decyzję: zachęcać uczniów, rodziców poprzez nich oraz bezpośrednio zwrócić się do dyrekcji. I tak Wasza inicjatywa zyskała akceptację! W przypadku oświetlenia także stworzyliście plan krok po kroku, który zakładał zbieranie pomysłów na rozwiązanie potrzeby, ale także (bardzo rozsądnie) montaż i próbę przed dyskoteką. Widać, że bardzo się postaraliście, by było to wszystko przemyślane. Dobry plan to podstawawa i silny punkt Waszego wyzwania! Oby tak dalej!
Udało Wam się znaleźć dobre rozwiązania i pokonać trudności - brawo! Wspaniale, że zdecydowaliście się odważnie wyjść z Waszą potrzebą i przekonaliście się, że jest ona także ważna dla dyrekcji i możliwa do spełnienia. Poczucie wpływu to bezcenna rzecz i największy sukces! Zmieniliście coś w Waszej szkole, czas działać dalej! Wasza pomysłowość jest także warta docenienia.
Mam nadzieję, że teraz wiecie i czujecie jeszcze bardziej, że możecie razem realizować różne inicjatywy w szkole, a to dopiero początek! Jeszcze raz gratulacje, życzę Wam udanych kolejnych przedsięwzięć i powodzenia!
Pozdrawiam serdecznie!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.