Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego
Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?: 
2. Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Ze względu na dużą liczebność uczniów w całej szkole komunikacja władz SU z resztą społeczności uczniowskiej była mocno ograniczona. Nawet w tak prozaicznych sytuacjach, kiedy chodziło o zgłaszanie pomysłów różnych przedsięwzięć. Dlatego podczas spotkania opiekunów SU i członków SU podjęto decyzję o utworzeniu skrzynki mailowej, ponieważ ten środek przekazu służyłby wszystkim uczniom i uczennicom, gdyż kazdy mógły nadać komunikat (obustronność komunikacji). W ten sposób władze SU mogą odpowiadać na pytania, wątpliwości, problemy, pomysły, udzielają następnie informacji zwrotnej. Ponadto, dezyzję o utworzeniu skrzynki mailowej służąćej wszystkim podjęto zw względu na to, że nigdy w placówce nie działał ten środek komunikacji, a chodziło też o łatwość w przekazie informacji. Dziewczęta działające w Radzie SU nadały jej nazwę: skrzynkazaufania.su.checiny@gmail.com. Nazwa z założenia miałaby zachęcić ogół uczniów do wysyłania informacji dotyczących nie tylko pytań i wątpliwości czy nowych pomysłów, ale także problemów (nie tylko typowo szkolnych). I tak wśród maili znalazły się niektóre takie, które dotyczyły wyboru przyszłej szkoły, złego samopoczucia w środowisku klasowym, nieakceptacji przez rówieśników, palenia papierosów. Część zawierała nowe, świeże pomysły na to, co warto zorganizować w placówce. Władze SU odpowiadają na maile w podobny sposób - wiadomości elektroniczne.

Uczniowie i uczennice zostałi poinformowani o założeniu skrzynki zaufania poprzez szkolną stronę Facebooka a także za pomocą ogłoszeń na gazetkach ściennych.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację wyzwania zaangażowana była Dyrekacja Szkoły i pedagog szkolny, ze względów techcznych - chodzi o stały i nieograniczony dostęp do urządzeń elektronicznych, między innymi komputerów.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniesze w realizacji zadania było to, że uczniom trudno się było przekonać do idei skrzynki zaufania, traktowali ją trochę jak "księgę skarg i zażaleń", mimo braku anonimowości.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 
Sukcesem jednak jest to, że w miarę upływu czasu zgłaszanych pytań, problemów czy pomysłów jest coraz więcej, bo jest to niezwykle prosty i szybki środek komunikacji.
Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Witajcie,
Dziękuję za przesłaną relację i gratuluję zrealizowania wyzwania!

Myślę, że najcenniejszym elementem Waszego przedsięwzięcia było wyjście od dotychczasowych problemów komunikacyjnych i uwarunkowań szkoły (tzn. dużej liczby uczniów). Sądzę, że dzięki temu wybraliście najefektywniejszy i najwłaściwszy dla Waszej społeczności sposób wymiany informacji, a niekoniecznie najefektowniejszy. Poza tym, należy pochwalić sposób w jaki poinformowaliście uczniów o uruchomieniu nowego sposobu komunikacji. Wykorzystaliście w tym celu zarówno tablice ogłoszeń, jak i szkolnego facebooka.

Spodobał mi się adres jaki wybraliście, a szczególnie uzasadnienie tzn. zachęta do korzystania i poszerzenie zakresu spraw w jakich można pisać. Z Waszej relacji wynika, że uczniowie chętnie korzystają właśnie z możliwości opowiedzenia o swoich problemach. Myślę, że to bardzo cenne odkrycie. Odpowiedzieliście na nieujawnioną wcześniej potrzebę części uczniów. Przy okazji mogliście zobaczyć, jak dużym zaufaniem cieszy się Wasz samorząd, skoro otrzymaliście tak wiele emaili z nierzadko bardzo poważnymi problemami.

Przyznam szczerze, że osobiście zaskoczyła mnie ilość trudnych tematów, z jakimi uczniowie się do was zwracali ( szczególnie przy braku anonimowości ). Myślę, że część z nich wykracza poza rolę przypisaną SU, jaką jest przede wszystkim organizowanie pracy społeczności szkolnej, bycie przedstawicielami i działanie na jej rzecz, a nie wsparcie psychologiczne czy pedagogiczne uczniów. Nawet przy najlepszych chęciach Wasi koledzy i koleżanki mogą po prostu potrzebować bardziej specjalistycznego wsparcia. Chodzi również o Wasze dobro, ponieważ kaliber niektórych spraw mógłby okazać się dla Was zbyt ciężki i Was przytłoczyć. Dlatego mimo wszystko sugerowałbym zmianę nazwy skrzynki i ogłoszenie na tablicach w szkole i na FB w jakich sprawach wato pisać: np. pomysły na działania do zorganizowania w szkole lub czego brakuje w szkole, co nie działa, a jak powinno i należy to poprawić.

Niemniej jednak, aby nie pozostawiać bez odpowiedzi widocznej potrzeby wsparcia w tematach nietypowo szkolnych, warto pomyśleć o utworzeniu dwóch skrzynek - skrzynki na pomysły i uwagi oraz skrzynki zaufania, gdzie na niektóre problemy mógłby udzielić odpowiedzi specjalista. Zachęcam, aby temat omówić z pedagogiem, psychologiem szkolnym i opiekunem Waszej grupy. Na pewno pomogą Wam określić granice, gdzie konieczna jest wiedza specjalisty, a gdzie wystarczy koleżeńskie wsparcie oraz jak sprawę rozwiązać.

Jest jeszcze jedna rzecz, która nie daje mi spokoju tzn. dwustronność komunikacji. W Waszej relacji znalazłem precyzyjny opis jak uczniowie mogą komunikować się z samorządem, ale nie napisaliście, jak Wy zamierzacie porozumiewać się ze społecznością szkolną. Czy zawsze informacja publikowana jest dwukanałowo tj. na Facebooku i gazetce szkolnej i czy uczniowie mają świadomość, gdzie mogą znaleźć Wasze komunikaty?

W tym miejscu chciałbym dodać, że informacja zwrotna nie powinna trafić wyłącznie do osoby, która wysyła maila np. z jakimś pomysłem. Wzorcową praktyką jest upublicznianie informacji na temat tego co dzieje się ze zgłaszanymi propozycjami: które projekty zyskały akceptację, a które nie i dlaczego. Dobrze, aby taka informacja była ogólnie dostępna. Dzięki temu cała społeczność szkolna ma świadomość, że funkcjonuje stała komunikacja pomiędzy uczniami, a samorządem i  dodatkowo zachęci do aktywnego korzystania ze skrzynki. Myślę, że to szczególnie istotne w perspektywie środka, na który się zdecydowaliście.

Z Waszej relacji wynika, że zyskaliście sprawne narzędzie komunikacji na linii SU uczniowie odpowiadające potrzebom waszej społeczności szkolnej, czego wcześniej Wam brakowało. Jestem przekonany, że Wasza skrzynka ułatwi zbieranie ciekawych pomysłów, uwag na temat funkcjonowania szkoły oraz potrzeb uczniów. Przy okazji odkryliście istotne zapotrzebowanie na skrzynkę zaufania właściwą dla problemów pozaszkolnych. Widzę w tym bardzo duży potencjał i mocno wierzę, że współdziałając z nauczycielami, pedagogiem, psychologiem oraz dyrekcją wypracujecie najlepszą formułę wsparcia uczniów w ich problemach.