Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 68 im. Artura Oppmana
W klasach 1-8, w drugim tygodniu marca, przeprowadzono podczas zajęć z wychowawcą dyskusje na temat motywatorów i demotywatorów do nauki. Informacja o ramach czasowych przeprowadzenia dyskusji została przesłana wychowawcom przez dziennik elektroniczny – Librus, a uczniowie otrzymali informację od koordynatorek projektu i przewodniczących po spotkaniu samorządu w lutym. W klasach 4-8 przewodniczący SU chodził i przypominał o przeprowadzeniu rozmów na temat motywacji. W klasach 1-3 dyskusje prowadzone były przez wychowawców, a w klasach 4-8 dyskusją i spisywaniem wniosków zajęli się przewodniczący klas. Przy okazji odpowiedzi na pytanie:”Co nas motywuje do nauki?” pojawiło się też dużo odpowiedzi na temat tego, co nas demotywuje. Niektóre klasy zrobiły i taką listę. Wszystkie listy/notatki/zgłoszenia mailowe zostały przekazane przez koordynatora projektu do omówienia na spotkaniu SU. Trzy osoby chętne zgłosiły się do przeanalizowania wyników dyskusji i opracowania wniosków. Powstała lista, na której znalazły się motywatory do nauki, od najczęściej wymienianych zaczynając. W klasach 4-8 stworzono też listę demotywatorów. 28 marca reprezentanci wszystkich klas, przedstawiciel SU klas 1-3 oraz dyrekcja zostali zaproszeni na debatę na temat wyników rozmów. Dyskusję prowadziły dwie uczennice z klasy 8, które opracowywały wyniki. Omawialiśmy punkt po punkcie i dyskusji nie było końca.
Oto co motywuje uczniów naszej szkoły:
- WŁASNY ROZWÓJ
- DOBRE WYKSZTAŁCENIE
- DOBRE OCENY I NAGRODY
- DOBRY ZAWÓD
- CIEKAWE LEKCJE
- POMOC RODZICÓW
- ZNAJOMI, KONTAKT Z INNYMI
- CZAS WOLNY PO NAUCE I RELAKS NA PRZERWACH; WYCIECZKI
- POCHWAŁA NAUCZYCIELA
- SEN
- WYCHOWAWCA
- MUZYKA
Oto co demotywuje uczniów naszej szkoły:
- KRYTYKA NAUCZYCIELI
- TESTY
- ZŁA ATMOSFERA W KLASIE (ZŁE ZACHOWANIA, HAŁAS)
- WSTAWANIE RANO
- NUDNE LEKCJE
- WYSIŁEK PONAD MIARĘ, PRACE DOMOWE
- PRESJA CZASU
Wyciągnięto następujące wnioski:
- uczniowie klas 1- 3 najczęściej motywowani są przez rodziców, lub chcą by ich „pani” była zadowolona, że się dobrze uczą
- uczniowie klas 4-8 stawiaja na rozwój osobisty i przyszłość
- nauczyciele muszą bardziej uważnie podawać informację zwrotną, tak by nie narażała ucznia na krytykę
Wyniki dyskusji zostały rozesłane wychowawcom klas 1-3 oraz przewodniczącym klas 4-8 do przedstawienia na zajęciach z wychowawcą. Nauczyciele otrzymali informację na Librusie a dyrekcja w formie papierowej. Na radzie podsumowującej rok szkolny, będziemy zastanawiać się, co można zmienić w naszym ocenianiu uczniów, by bardziej motywować do nauki. Musimy zwrócić uwagę na to, czego sami czasem nie dostrzegamy, a co powoduje niechęć do nauki uczniów lub robimy to nieświadomie, komentując pewne rzeczy. Planujemy również poinformować rodziców, by byli również świadomi, co mają do przekazania im ich dzieci.
Jeśli przed spotkaniami klasyfikacyjnymi będzie jakaś rada pedagogiczna, to przewodniczący SU przedstawi wyniki i wnioski z dyskusji gronu pedagogicznemu.
przewodniczący klasowi i uczniowie, wychowawcy i na debacie również dyrekcja i przedstawicielka SU klas 1-3
Uświadomienie uczniom, że to co powiedzą jest dla nas ważne i zachęcenie do mówienia i pisania szczerych odpowiedzi.
Sukcesem jest na pewno debata/dyskusja, gdzie każda obecna osoba mogła się wypowiedzieć. Po tym spotkaniu stwierdziliśmy, że to chyba nasza ulubiona forma komunikacji z uczniami i omawiania różnych spraw i powinna wejść na stałe jako szkolna forma podejmowania decyzji. Spotkania powinniśmy poszerzyć o nauczycieli i rodziców.
Drogi Zespole,
wygląda na to, że naprawdę świetnie Wam poszło! Udało Wam się przeprowadzić dyskusje o motywacji, co jest ważną kwestią - brawo! Zaczliście od informacji - dobry krok! Wspaniale, że przeanalizowaliście wnioski z tych rozmów i opracowaliście konkretną listę - dzięki za jej przedstawienie. Dodaliście też demotywatory, co jest cenne.
Bardzo ciekawy pomysł, by omówić to wszystko z dyrekcją w formie debaty. Cieszę się, że wyciągneliście z niej konkretne wnioski - myślę, że mogą być one dla nauczycieli wartościową, pomocną wskazówką w pracy. Doceniam Wasz system informowania, zarówno nauczycieli i dyrekcji, jak i uczniów - dzięki temu dotarły do nich wyniki Waszego spotkania! Jeszcze raz ogromne gratulacje tego procesu i wniosków z niego oraz sprawnego informowania podczas jego trwania. Powodzenia w dalszych pracach nad motywacją uczniów!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.