Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Pawła II
Tradycją naszej szkoły jest coroczne ewaluowanie zasad oceniania. Mimo że zmieniliśmy swój status – z gimnazjum na szkołę podstawową – jesteśmy wierni swoim zasadom. Tym razem szczególnie nam zależało, gdyż po raz ostatni mieli wyrazić swoje zdanie gimnazjaliści, a przecież są w naszej szkole najdłużej i najlepiej znają plusy i minusy naszego oceniania. Zawsze we wrześniu danego roku szkolnego ustalamy grafik badania: o co będziemy pytać, w jaki sposób, kiedy, kto zanalizuje odpowiedzi, jak przekażemy informacje zwrotne. Dziewiętnaście edycji ankietowania spowodowało, że nasze Wewnętrzne Ocenianie jest już przeanalizowane na prawo, lewo i po skosie. Może dlatego Samorząd miał problem, o co pytać. O dziwo, jedynym obszarem niebudzącym żadnych zastrzeżeń było ocenianie zachowania, więc zrezygnowaliśmy z pytań o nie. Wybraliśmy ankietę i rozmowę (dla uczniów klas młodszych). Po rozmowie z panią Dyrektor oraz opiekunem Samorządu ustaliliśmy, że nauczyciele otrzymają ankietę na jednej z konferencji, rodzice na jednej z wywiadówek, a uczniowie na jednej z lekcji wychowawczych. Oczywiście, jeżeli ktoś z badanych chciał zabrać ankietę do domu i się nad nią zastanowić, nie było problemu. Oddane „głosy” liczyli uczniowie, ale obok zawsze był opiekun. Dla potrzeb szkoły (Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców) został przygotowany przez nauczyciela profesjonalny raport, natomiast wychowawcy klas poinformują uczniów o wynikach na lekcjach wychowawczych.
Uważamy, że szkołę tworzą wszyscy, dlatego w realizację wyzwania zaangażowana była cała społeczność szkolna: uczniowie, nauczyciele, rodzice – dla każdego z nich została przygotowana ankieta. Ogólnie, pytania dla rodziców i uczniów zostały te same, zmieniały się formy grzecznościowe. Ankieta dla nauczycieli, na prośbę pani Dyrektor, została poszerzona=utrudniona :) o kilka pytań, aby wypełnili jedną kartkę, a nie kilka.
Najtrudniejsze były trzy elementy pracy. Po pierwsze, zebranie ankiet, gdyż ich przeprowadzenie odbywało się w różnych terminach, a kto zabrał do domu, to często zapomniał przynieść z powrotem. Po drugie, wiele emocji dała nam analiza odpowiedzi, szczególnie uczniów. Niektóre wyniki zadziwiły na plus, inne na minus, a czasami nie wiedzieliśmy, co myśleć. Niestety, dla niektórych była to okazja do przerwy w lekcji, krytykanctwa, popisania się przed kolegami lub sprawdzenia wytrzymałości nauczyciela. Zastanawialiśmy się, czy te „nietypowe” :( umieszczać w sprawozdaniu, ale wzięliśmy to na klatę. I po trzecie, niewiele informacji uzyskaliśmy od klas IV-V. Trudno było namówić naszych młodszych kolegów do otwarcia się i szczerych odpowiedzi, więc w końcu zastosowaliśmy trzy buźki (uśmiechnięta=wszystko mi się podoba, prosta=nie mam zdania, smutna=mam zastrzeżenia). Metoda częściowo się sprawdziła. Ci, którzy mówili, woleli jednak przywoływać plusy (np. możliwość poprawiania każdej oceny, prawo do jednego nieprzygotowania i jednego braku zadania domowego bez konsekwencji, zakaz przeprowadzania kolejnej kartkówki czy sprawdzianu przed oddaniem poprzedniej) niż minusy (np. duża ilość sprawdzianów w tygodniu).
Za największy sukces uważamy przeprowadzenie wyzwania. Naszym zdaniem, na prawidłowe ocenianie uczniów wpływają różne elementy, dlatego wnioski podzieliliśmy na cztery części (różne kolory na końcu raportu): ocenianie wiedzy, uatrakcyjnianie zajęć, motywowanie uczniów, wyposażenie szkoły. Nie ma żadnych wątpliwości, że społeczność szkolna chętnie bierze udział w ankietach. Zdanie tych, którzy zastanowili się nad pytaniami i udzielili rzeczowych odpowiedzi, a czasem konstruktywnej krytyki będzie początkiem zmian w ocenianiu i innych działaniach szkoły. Samorządowi szczególnie zależy na realizacji pierwszego wniosku, czyli zwiększenia na wszystkich przedmiotach odpowiedzi ustnych celem likwidacji stresu przed występem publicznym. Z rozmów opiekuna z nauczycielami wynika, że nie widzą przeszkód, więc zmiana zostanie wprowadzona od nowego roku szkolnego, 2019/2020.
Drogi Zespole,
gratulacje zorganizowanego wyzwania! :) Ewaluacja w Waszej szkole, to bardzo dobra praktyka - wierność swoim zasadom w tym przypadku przynieś może dobre owoce! ;) Co prawda piszecie, że to już odbywało się w Waszej szkole, a prosiliśmy o podjęcie czegoś nowego, co do tej pory nie działo się w Waszej szkole, jednak wprowadziliście nowe elementy, przekształcając nieco formę, dlatego uznajemy to za decydujący argument, a także zrealizowaliście wszystkie wymagane elementy, przykładając do nich wiele uwagi i wysiłku. Wybraliście jeden obszar oceniania i przygotowaliście narzędzia do badania - brawo! Udało Wam się zaangażować w to działanie całą społeczność - taka skala to duży sukces! Poradziliście sobie wspaniale w kwestiach technicznych - zebraliście ankiety i przeanalizowaliście je, co musiało kosztować wiele wysiłku! Dobrze, że pozostawiliście wszystkie odpowiedzi - ich ominięcie mogłby tylko zaburzyć prawdziwy obraz i nie dać pełnych wyników, a te pojedyncze trudne czy niepopularne głosy też o czymś jednak świadczą. Bardzo się cieszę, że znaleźliście również dogodny sposób do wypowiedzenia się przez najmłodszych - tak trzymać! :)
Co najważniejsze przygotowaliście raport - jestem pod wielkim wrażeniem, jak dokładnie udało Wam się przeanalizować wnioski z ankiet i czytelnie je przedstawić - to bardzo cenne. Tak jak napisaliście - sukcesem są konkretne wnioski do dalszej Waszej pracy i wskazówki dla nauczycieli, by poprawić system oceniania w Waszej placówce. Mam nadzieję, że przełoży się to na lepszą pracę szkoły w przyszłości.
- Zaloguj się aby dodać komentarz.