Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Konopiskach
Samorząd Uczniowski wraz z zespołem projektowym podjął decyzję, że należy sprawdzić wiedzę uczniów nt. oceniania. Na comiesięcznym spotkaniu w lutym uczniowie pod nazorem opiekunów samorządu opracowali ankietę "Czy wiesz co i jak oceniane jest na lekcjach". Oczywieście jak zawsze pomysłów na pytania i zagadnienia, które powinny znaleźć się w ankiecie było dużo. Ostatecznie po bardzo wnikliwych analizach proponowanych pytań uczniowie wybrali 10, które wydawały się najczytelniejsze i najbardziej zrozumiałe. Dwie osoby z grona pracujących nad ankietą podjęły trud przepisania jej i skopiowania odpowiedniej ilości. Oczywieście zanim ankieta trafiła do rąk uczniów, została z nią zapoznana pani Dyrektor, która bardzo poparła pomysł realizacji tego wywania, gdyż problem oceniania co roku powtarza się. W ostatnim tygodniu marca podczas zajęć z wychowawcą uczniowie klas IV, V, VI, VII i VIII łącznie 119 osób, udzieliło odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie. Następnie zespół projektowy wraz z przedstawicielami SU spotkał się w celu dokonania analizy udzielonych odpowiedzi. Z analizy wyników, wynika, że nasi wychowankowie mają szeroką wiedzę nt. jak przebiega ocenianie w szkole. Niektórzy uczniowie nie rozumieją pojęcia uzasadnianie oceny i miejli problem z odpowiedzią na pytanie "Czy nauczyciele uzasadniają oceny". Z ankiety wynika, również, że uczniowie nie do końca wiedzą jakie oceny można poprawiać. Pośród ankietowanych znalazł się uczeń, który nie wie nic nt oceniania w szkole. Po dokonanej analizie opracowaliśmy wnioski, które na piśmie otrzymała Pani Dyrektor. Wnioskowaliśmy o to, żeby na początku roku i na początku II półrocza przypominać zasady oceniania, chcemy aby uczniowie podpisali listę, że zostali zapoznani z systemem oceniania i wszystkie informacje zawarte w nim są dla nich jasne. Chcieliśmy, aby w bardziej czytelny sposób w WSO wprowadzono zapis dotyczący uzasadnienia oceny - w jak sposób nauczyciel może to robić, że nie zawsze musi to być w formie opisowej np. podczas kartkówki również ilość punktów, przeliczania na procenty może być uzasadnieniem, dlaczego uczeń otrzymał taką a nie inną ocenę. We wnisku również znalazł się punkt dostyczący poprawy ocen z rozbiciem na cząstkowe i na oceny na półrocze i koniec roku. Dyrekcja podczas RP przedstawiła nauczycielą nasze wnioski, a nauczyciel podczas majowych spokań zespołów przedmiotowych wprowadzili te nieiwielki zmiany w WSO.
W realizację zadania najbardziej zaangażowali jak zawsze byli członkowie Zespołu Projektowego, oczywieście wszystko odbywało się we współpracy SU i jego opiekunów, nad poprawnością stylistyczą przygotowywanej ankiety czuwał nauczyciel języka polskiego, a od strony technicznej i odpowiednim opracowniem komputerowym czuwał nauczyciel informatyki. Oczywieście jak przy każdym zadaniu wspierała nas Pani Dyrektor, która zawsze przedstawia nam swoje cenne uwagi.
Jedynym w zasadzie problemem z jakim napotaliśmy się przy realiacji tego zadania, było ustalenie treści pytań, które miały znaleźć się w ankiecie. Czasem nad analizą zaproponowanego pytania spędzaliśmy dość długa chwilę, gdyż każdy miał coś do powiedzenia.
Dla nas ogromnym sukcesem jest świadomość, że nasi uczniowie nie mają problemów w kwestiach oceniania. Ciągle sie słyszy, że uczeniowie są niesprawiedliwie oceniani, u nas ta kwestia nie pojawiła się. Może dlatego, że współpraca uczniów i nauczycieli układa się pomyślnie. Uczniowie nie obawiają się zadawać pytań nauczycielom. Cieszymy się, że wszystkie sporne kwestie, ktróre znalazły się w naszym wniosku i które przedstawiliśmy Dyrekcji i RP zostały tak szybko wprowadzone w życie.
Drogi Zespole,
świetnie Wam poszło! Opracowaliście narzędzie do badania - ankietę i przeprowadziliście ją. Bardzo ważne jest to, że spotkaliście się razem, aby omówić wyniki i wyciągnąć wnioski! Zauważyliście, jak ocenianie jest postrzegane w Waszej szkole przez uczniów i co można w nim poprawić. Doceniam, że opracowaliście wszystko na piśmie do Dyrekcji. Bardzo podoba mi się, że wyciągneliście tak konkretne wnioski i przedstawiliście propozycje, aby uczniowie byli lepiej poinformowani o ocenianiu. Cieszę się, że wyniki Waszej pracy dotarły do grona pedagogicznego i wpłynęły na zapisy - mam nadzieję, że w przyszłości przełożą się na konkretne działania wspierające naukę uczniów. Warto zauważyć również wsparcie ze strony nauczycieli różnych przedmiotów. Włożyliście wiele pracy w to wyzwanie i jego efekty znalazły odzwierciedlenie w zmianach w szkole. Gratulacje ogromne! Pozdrawiamy!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.